جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

تصمیم گیری برای احداث زیرگذر شوش پشت درهای بسته وزارت میراث/لشگر موافقان احداث زیرگذر شوش به ارگ آزادی رسید

1 انتشار:

صدای میراث: زیرگذر شوش دوباره خبرساز شد و حالا براساس آنچه از خوزستان به صدای میراث اطلاع داده اند، صبح فردا قرار است لشگر حامیان احداث زیرگذر شوش، شامل نماینده شوش در مجلس، رییس پایگاه میراث جهانی شوش و رییس اداره میراث فرهنگی و مدیران شهری شوش در جلسه ای در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور حاضر شوند و بر احداث این زیرگذر تاکید و موضوع را با مسوولان میراث فرهنگی بررسی کنند.

به گزارش صدای میراث، هفته گذشته نامه مکتوب پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به شهر شوش ارسال شد و در آن بر ممنوعیت احداث زیرگذر در بخشی از عرصه و حریم محوطه ثبت جهانی شده شوش تاکید شد. با این حال مدیران شهری و نماینده شوش در مجلس بر احداث زیرگذر شوش تاکید دارند و صبح فردا در نشست وزارت میراث فرهنگی حاضر می شوند تا تلاش کنند زیرگذری که احداث آن به دلیل تعدی به محوطه باستانی شوش و لایه های باستانی بیرون آمده از گودبرداری قبلی ممنوع اعلام شده است، اجرایی شود.

خوزستان و محوطه باستانی شوش اکنون که به فصل سرما نزدیک می شویم به تدریج مقصد گردشگری می شود و این در حالی است که وضعیت ورودی شهر شوش در شان میراث جهانی نیست و مسوولان این شهر جهانی شده می توانستند پیش از برپایی جلسه صبح فردا در وزارت میراث فرهنگی با جمع آوری نخاله های ریخته شده در ورودی شهر وضعیت بهتری ایجاد کنند و تصویر ورودی این شهر باستانی را برای گردشگران ورودی به شوش از نابسامانی خارج کنند.

وزارت میراث فرهنگی آنزمان که سازمان بود با اقدام خودسرانه برای احداث زیرگذر شوش بطور ناگهانی مواجه شد و پس از ورود یگان حفاظت میراث فرهنگی و دستور توقف پروژه با تحصن سازمان یافته برای در فشار قرار دادن مسوولان آن سازمان به منظور موافقت با احداث زیرگذر برای کاهش بار ترافیکی ورودی شهر شوش مواجه شد.

اما این فشارها به سرانجام نرسید و سرانجام حل اختلاف به پس از بررسی های باستان شناسی و اعلام نظر پژوهشکده باستان شناسی در محل گودبرداری ناگهانی موکول شد.

باستان شناس ها نیز پس از بررسی محوطه گودبرداری شده در عرصه و حریم محوطه باستانی شوش به آثاری از دوره اشکانی و دوره های بعدی دست یافتند و بدین ترتیب نامه ممنوعیت ادامه پروژه احداث زیرگذر شوش از سوی پژوهشگاه مسراث فرهنگی و گردشگری هفته گذشته برای مسوولان شهر شوش ارسال شد.

اکنون از شوش خبر می رسد که مسوولان این شهر با نادیده انگاشتن چنین دستوری تلاش دارند در گفتگوی رو در رو با مسوولان وزارت میراث فرهنگی آن ها را متقاعد به ادامه پروژه احداث زیرگذر شوش کنند و حتی در این تلاش ها قرار است صبح فردا نشستی در وزارت میراث فرهنگی داشته باشند.

سازمان میراث فرهنگی وقت از همان بدو طرح موضوع احداث زیرگذر در حریم و بخشی از عرصه محوطه ثبت جهانی شده شوش با این موضوع مخالفت کرد و پیشنهاد ایجاد کمربندی شوش را خارج از عرصه و محوطه میراث جهانی شوش مطرح کرد. اما همین پیشنهاد نیز به مذاق مدیران شهری و نماینده شهر شوش در مجلس خوش نیامد و مسوولانی که خود باید در ردیف نخست حفاظت از میراث جهانی شهرشان قرار داشته باشند حکم به احداث ناگهانی زیرگذر شوش دادند و با این تصمیم برخی از لایه های باستانی در حریم محوطه باستانی شوش را تخریب کردند.

حالا صبح فردا قرار است جلسه آن ها با مسوولان وزارت میراث فرهنگی پشت درهای بسته در تهران برگزار شود تا مشخص شود آیا پایبندی به ضوابط میراث فرهنگی مدنظر است یا آنکه لشگر موافقان احداث زیرگذر شوش در جدال حفظ و صیانت از آثار تاریخی کشور با وزارت میراث فرهنگی پیروزمندانه از این نشست خارج خواهند شد؟

 

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. بهادرانی

    این زیرگذر فکر نمی‌کنم خواست تمامی مردم شوش باشه. مضافا نماینده مردم شوش به جای آنکه برای این شهر که دارای یک اثر ثبتی است دنبال حفظ دیگر آثار و از جمله یافته های اخیر باشه خودشون جلو افتادن. البته خواست برخی سرمایه گذاران برای احداث محل های کسب و کار رو هم نمی شه نادیده گرفت!!!! له عبارتی برخی دنبال نان بیشترن. اما آنچه نماینده مردم شوش و دیگر کاسبکاران احداث این زیرگذز نمی خواهند به ان فکر کنند این است که بر همه گردشگران فرهنگی اهمیت این شهر پوشیده نیست و ربطی به ثبت جهانی آن ندارد بلکه شوش شهری ترانزیت است و بیشتر از آن رد می شوند و ساخت زیر گذر و این شهر را گردش پذیر تر نمی کند. اما اگر اهمیت باستانی بودن این شهر با تکیه بر تاریخ آن ( با ارائه دستاوردهای ان) و از جمله ادامه کاوش های اخیر به دنیا معرفی شود آنوقت باید شاهد حضور گردشگرانی باشند که به جای بازدید از یک اثر ( محوطه باستانی شوش) و صرف یک نیمروز این شهر را برای دیدن آثار تاریخی برای ماندن انتخاب کنند

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید