شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

تهدید تندروها و قوم‌گراها به برهم زدن نشست تخصصی ایلامی‌ها/جلوگیری از برپایی نشست «تبارشناسی ایلامی‌ها» در خوزستان

0 انتشار:

صدای میراث: انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی تاریانا در خوزستان با انتشار بیانیه‌ای به جلوگیری از برگزاری نشست تخصصی کیستی و تبارشناسی عیلامی‌ها در خوزستان اعتراض کرد.

انجمن تاریانا در خوزستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «به آگاهی می‌رساند که انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در ادامه نشست‌های علمی و تخصصی در زمینه های مختلف میراث فرهنگی استان خوزستان قصد برگزاری سومین کارگاه آموزشی خود با عنوان «کیستی و تبارشناسی ایلامی‌ها» را در راستای منویات مقام معظم رهبری که بارها گفته‌اند هویت ملی ارجح‌تر از منافع ملی است و باید آن را به فرزندان جامعه آموخت را داشت که متاسفانه به دلیل هیاهو و جنجال‌آفرینی در فضای مجازی موفق به برگزاری آن در مکانی مناسب نشد.»

در این بیانیه آمده است: «مایه تاسف است دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی متولی فرهنگ که یکی از وظایف قانونی آن‌ها کمک به رشد آگاهی عمومی در خصوص پیشینه باشکوه ایران و پشتیبانی از سمن‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد است، زمانی که جامعه به کمک آن‌ها نیازمند است از همراهی خودداری نموده و ناخواسته با این رفتار خود زمینه را برای هنجارشکنان فراهم ساختند و یک انجمن شناسنامه‌دار را در برابر کانال‌ها و شبکه‌های مجازی که ذاتا جایگاه قانونی ندارند تنها گذاشتند.»

انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی تاریانا در خوزستان تاکید کرد: «جلوگیری از برگزاری نشست علمی تخصصی «کیستی و تبارشناسی ایلامی‌ها» این انجمن را نه‌ تنها از راهی که انتخاب نموده منصرف نساخته که با تلاشی دوچندان به آگاهی‌بخشی شهروندان در زمینه تاریخ باشکوه ایران زمین و پایبند به پاسداری از این پیشینه بی‌همتا مصمم تر و استوارتر می‌سازد.»

این انجمن تخصصی میراث فرهنگی در خوزستان با اشاره به تلاش‌هایی که در فضای مجازی برای جلوگیری از برپایی نشست تخصصی تبارشناسی ایلامی‌ها از سوی آن انجمن صورت گرفت اعلام کرد: «انجمن تاریانا بی‌گمان نشست تخصصی «کیستی و تبارشناسی ایلامی ها» را برگزار خواهد کرد و از جنجال و هیاهو و کلفت کردن رگ گردن واهمه‌ ندارد.»

تاریانا همچنین از منتقدان برپایی این نشست دعوت کرد «با حضور در نشست‌های علمی و تخصصی انجمن تاریانا، کارشناسانه‌٬ مستند و تاریخی با کندوکاو و نقد پیشینه‌ کهن و دیرینه ایران٬ نگرش خود را بازگو کنند.»

براساس آنچه در بیانیه انجمن تاریانا در خوزستان آمده است:«این انجمن طی یازده سال فعالیت خود همواره در چهارچوب قوانین و مقررات و با احترام به شئونات ملی و مذهبی ایران بزرگ فعالیت نموده و با شیوه صحیح‌ رفتار مدنی در جهت همبستگی ملی کوشش نموده تا الگویی باشد برای کسانی که با نگاه قوم‌گرایانه همه‌ هنرشان جلوگیری از توسعه فرهنگی و میراثی استان خوزستان است.»

انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی تاریانا در بیانیه خود آورده است:«با تمکین در برابر نهادهای بالادستی و جلوگیری از هرنوع تنش در جامعه و دلبستگی به همشهری‌های‌مان٬ نشست ایلام‌شناسی را برگزار نکردیم اما شگفتا که غوغاسالاران مدعی هواداری از حقوق‌شهروندی، بی‌محابا مردم را تشویق و ترغیب به آتش به اختیار عمل کردن نمودند.»

انجمن میراث فرهنگی تاریانا در خوزستان در بیانیه خود اعلام کرد:«این انجمن در روزهای گذشته بسیار مورد اتهام٬ تهدید و بی‌مهری قرار گرفته و در عین حال که پیگیری قضایی را حق خود می‌داند اما بنا بر اصل « می‌بخشم ولی فراموش نمی‌کنم» تهمت‌زنندگان را می‌بخشد. ولی برابر اصل «هر انسانی آن‌چه که دارد به دیگران می‌بخشد»٬ برای این گمراهان دوستی با تاریخ و فرهنگ با شکوه ایران اسلامی را آرزومند است.»

تهدید تندروها و قوم‌گراهای خوزستان به بر هم زدن نشست تخصصی «کیستی و تبارشناسی ایلامی‌ها»

در همین رابطه مجتبی گهستونی سخنگوی انجمن تاریانا به صدای میراث گفت: این انجمن وارد یازدهمین سال فعالیت خود شده است و به همین دلیل تصمیم داشتیم کارگروه‌های تاریخ، موزه، مردم‌شناسی، حقوق، گردشگری و رسانه را در این انجمن راه‌اندازی کنیم و مسئولین کارگروه‌ها نیز موظف شدند تا پایان سال نشست‌های تخصصی هفتگی خود را پیشنهاد دهند. به همین دلیل در ماه اول کارگروه رسانه و تاریخ و باستان‌شناسی نشست‌های پیشنهادی خود را در هیات مدیره مطرح و دو جلسه باستان‌شناسی و رسانه نیز برگزار شد.

او گفت: سومین جلسه نیز به کارگروه تاریخ انجمن اختصاص یافت که موضوع آن «کیستی و تبارشناسی ایلامی‌ها» بود. سخنران این نشست تخصصی هم آقای منصور بزرگمهر بود که از کارشناسان زبده پایگاه میراث جهانی شوش است. اما با توجه به این که انجمن تاریانا با پارک علم و فناوری خوزستان تفاهمنامه برپایی نشست‌های خود را در روزهای سه‌شنبه در این پارک داشت، ۲ روز پیش از برگزاری این نشست ایشان اعلام کردند که نباید نشست در پارک علم و فناوری برگزار شود و مجوز آن باید از ۱۰ روز قبل گرفته می‌شد. در حالی که در توافقنامه گفته بودیم هر هفته نشست داریم.

گهستونی افزود: بعد از پیگیری‌ها متوجه شدیم عده‌ای از افراد بدون آن که جایگاه اداری، امنیتی و انتظامی داشته باشند با ایشان تماس گرفته و به برگزاری این نشست اعتراض کرده بودند. آن‌ها گفته بودند در این نشست می‌خواهند به قوم عرب توهین کنند و ایلامی‌ها را به قومی دیگر نسبت بدهند. در حالی که اصلا هدف از این نشست توهین به قومیت‌ها نبوده و تنها به تبارشناسی ایلامیان در خوزستان اختصاص داشت.

سخنگوی انجمن تاریانا گفت: بلافاصله موضوع را با اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان مطرح کردیم و اداره میراث استان گفت می‌توانیم جلسه را در محل اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان خوزستان برگزار کنیم. اما یک شب پیش از برگزاری این نشست تخصصی، حراست اداره کل میراث فرهنگی نیز به ما اعلام کرد نشست نباید برگزار شود.

او افزود: گروه‌های تندرو و البته قوم‌گرا به اداره میراث فرهنگی اعتراض کرده بودند و تهدید کرده بودند که اگر این برگزار شود جلسه را بر هم می‌زنند. ما هم به احترام اداره میراث فرهنگی استان خوزستان نشست کیستی و تبارشناسی ایلامی‌ها را برگزار نکردیم. ولی اعتراض ما این است که رییس پارک علم و فناوری استان خوزستان بی‌اخلاقی کرد و به تعهد خود عمل نکرد. میراث فرهنگی هم از کارشناس خود تحت تاثیر تماس عده‌ای افراد فرصت‌طلب، قوم‌گرا و تندرو حمایت نکرد.

گهستونی گفت: حالا گروه‌های تندرو و قوم‌گرا در شبکه‌های اجتماعی و مجازی در حال خوشحالی هستند که توانسته‌اند جلوی برگزاری این نشست را بگیرند.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید