پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

توافق فعالان گردشگری برای تشکیل شورای مشورتی با هدف حل مشکلات صنفی/فعالان صنعت گردشگری بر لزوم تغییر در ساختار انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران تاکید کردند  

0 انتشار:

صدای میراث: جمعی از فعالان صنعت گردشگری کشور شامل دفاتر خدمات مسافرتی، شرکت‌های هواپیمایی و فعالان فروش آنلاین تورهای گردشگری در نشست هم‌اندیشی مشکلات صنفی گردشگری کشور را بررسی و به دنبال راهکاری برای حل مشکلات بودند.

به گزارش صدای میراث، در این نشست قرار شد یک کمیته مشورتی زیر عنوان اتاق فکر فعالان گردشگری تشکیل شود تا نظرات مشورتی خود را به متولیان دولتی بخش گردشگری و روسای تشکل‌های گردشگری کشور منتقل کند.

فعالان گردشگری حاضر در این نشست، بر لزوم ایجاد تغییر در هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تاکید و اذعان کردند که هیات مدیره فعلی انجمن ایران در حل مشکلات صنفی دفاتر گردشگری و آژانس های مسافرتی در بخش های مختلف منفعلانه عمل کرده و در حل معضلات این صنعت ناتوان بوده است.

فعالان حاضر در این نشست همچون رشید رجب‌پور رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان آذربایجان شرقی با اشاره به رکود حاکم بر صنعت گردشگری کشور طی سه سال اخیر بر آسیب‌هایی که سیلاب نوروز سال ۹۸ بر صنعت گردشگری وارد آورد و دفاتر خدمات مسافرتی را با مشکلات متعدد از قبیل شکایات رسمی بابت بازگرداندن مبلغ تورها و بدعهدی هتلدارها در بازگرداندن پول مسافران آژانس ها به دلیل تعطیل شدن سفر و حتی پیاده کردن گردشگران نوروزی از داخل اتوبوس‌ها در میانه راه به دلیل هراس از گرفتاری در سیلاب مواجه کرد، اعلام کردند که حوادث بعدی نظیر گران شدن قیمت دلار، مسایل مرتبط با قیمت بنزین در آبانماه سال ۹۸ و پس از آن ترور حاج قاسم سلیمانی در عراق و ماجرای هواپیمای اوکراینی صنعت گردشگری کشور را با رکود مطلق و تعطیلی مواجه کرد.

رشید رجب‌پور، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران معتقد است که در چنین شرایطی که فعالان صنعت گردشگری کشور با مشکلات متعدد مواجه شدند، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به عنوان متولی اصلی صنف گردشگری تلاشی برای حل مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی نداشت و با پذیرش پرداخت وام‌های کرونا در جلسه با بخش دولتی، آن هم با دریافت سود ۱۸ درصد که در برخی موارد تا ۲۰ درصد هم محاسبه شد، مشکلات بیشتری گریبانگیر دفاتر خدمات مسافرتی کرد.

او گفت: تنها راه چاره تغییر هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و روی کار آمدن افراد کاربلد و با انگیزه برای راهبری صنف گردشگری کشور است.

علی منوری، کارشناس امور مالیاتی و از فعالان گردشگری مرتبط با مرکز پژوهش‌های مجلس که حل مشکلات بیمه‌ای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران را برعهده دارد معتقد است که در محاسبات مالیات بر ارزش افزوده برخی دفاتر گردشگری و مسافرتی کشور رفتارهای غیرقانونی مشاهده شده تا جایی که حتی به مصادره اموال شخصی مالکین دفاتر گردشگری در برخی استان‌ها اقدام شده و زمانی که به پرونده ورود کرده‌ایم شاهد آن بوده‌ایم که مالیات بر ارزش افزوده‌ محاسبه شده برای آن دفتر کاملا اشتباه بودهاست.

او می‌گوید: ماموران مالیاتی در رفتاری عجیب به دفتر یکی از آژانس های گردشگری ریخته‌اند و تمام اسناد دفتر را با خود برده‌اند و براساس همان اسناد برای دفاتر گردشگری کوچکتر مالیات‌های سنگین وضع کرده‌اند.

به گفته منوری، این رفتارها در شرایطی انجام شده است که برای برخی دفاتر گردشگری که رقم کلان مالیاتی داشتند با کارچاق کنی و انجام برخی هزینه‌ها کاهش مالیاتی صورت گرفته است که باید پیگیری شود.

این فعال گردشگری نیز معتقد است که هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در حل مشکل مالیاتی دفاتر گردشگری سهل‌انگاری کرده و حتی از طرح تدوین ساختار مالیاتی برای دفاتر گردشگری که با صدها ساعت کار کارشناسی در حال نهایی شدن بود جلوگیری کرد و این طرح را متوقف کرد.

اعتراض به اخراج ۸۵۰ عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به تصمیم هیات مدیره این انجمن و درست چند هفته مانده به برگزاری انتخابات عیات مدیره قدیمی‌ترین تشکل صنفی گردشگری کشوذر با سابقه بیش از ۶۰ سال فعالیت، آن هم به بهانه نپرداختن حق عضویت در شرایط کرونایی کشور از دیگر مواردی بود که فعالان صنعت گردشگری کشور نسبت به آن اعتراض و خواستار عذرخواهی هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و بازگرداندن همه اعضاء با اعلام رسمی انجمن ایران شدند.

ابراهیم پورفرج رییس جامعه تورگردانان ایران نیز که در این نشست حاضر بود به فعالان گردشگری گفت که با اتحاد ئو همدلی می‌توان رونق از دست رفته را به صنعت گردشگری ایران بازگرداند.

او گفت: دولت جدید نگاه خوبی به صنعت گردشگری ایران دارد و وزیر میراث فرهنگی پس از دیدار با اعضای جامعه تورگردانان ایران و توجه به درخواست آن‌ها برای آزادسازی صدور روادید ورود به ایران در گفت‌وگو با رییس‌جمهوری ظرف مدت کوتاهی موافقت دولت با پایان ممنوعیت صدور روادید سفر به ایران را گرفت.

به گفته پورفرج، در ماجرای بسته شدن مرزهای ایران به روی گردشگران با مصوبه چد روز اخیر وزارت کشور به دلیل جلوگیری از انتشار سویه اومیکرون در ایران نیز این تلاش های عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی و علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور بود که مرزهای ایران برای ورود گردشگران خارجی باز ماند و امکان سفر آن‌ها به ایران فراهم شد.

پورفرج تاکید کرد: در صورت وجود یک صنف قوی در صنعت گردشگری کشور می‌توان امید داشت که نگاه بخش دولتی به فعالان گردشگری تغییر کند و به جای تقابل با بخش خصوصی به همکاری برای ایجاد رونق در صنعت گردشگری تبدیل شود.

محسن دستمالچی، نایب رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که می‌گوید از این انجمن استعفاء داده ولی هنوز پذیرفته نشده است و به همین دلیل در هیچ یک از جلسات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نه دعوت می‌شود و نه در آن‌ها حضور می‌یابد نیز بر لزوم تغییر در راهبری صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تاکید کرد.

او با اشاره به اهمیت تشکیل یک اتاق فکر و گروه مشورتی با حضور طیف‌های مختلف فعالان گردشگری اعلام کرد: تشکیل گروه مشورتی می تواند در روند بهبود وضعیت صنعت گردشگری کشور و تصمیم‌گیری درخصوص این صنعت موثر باشد.

دستمالچی تاکید کرد: متاسفانه برخی رفتارهای صورت گرفته با فعالان گردشگری که به ایجاد اختلاف در فعالان این صنعت دامن زد، باید با کمک جمعی فعالان گردشگری مشکلاتی که گریبانگیر این صنعت شده است را برطرف کرد.

به گفته او، مشکلات ایجاد شده در مسیر فعالیت‌های گردشگری کشور آسیب بسیاری به بخشی از فعالان این صنعت زد و حتی تا آنجا پیش رفت که برخی دفاتر قادر به فعالیت دوباره و بازگشت به صنعت گردشگری کشور نباشند. بنابراین تشکیل یک شورای مشورتی با حضور تمامی طیف‌های مختلف این صنعت مشتمل بر نمایندگان تشکل‌های مختلف صنعت گردشگری و فعالان کاربلد صنف گردشگری برای انتقال نظرات خود پیرامون مسایل مهم گردشگری کشور به تصمیم‌گیران ضروری است.

در این نشست همچنین برخی دیگر از حاضران و اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از غیر فعال شدن کمیته‌های مختلف در انجمن ایران با تصمیم هیات مدیره این انجمن انتقاد کردند و رفتارهای صورت گرفته با اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در سلب عضویت اعضای این انجم به دلیل نپرداختن حق عضویت را محکوم کردند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید