شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

اعزام هیات پرتعداد باستان‌شناسی به شوش و توقف احداث زیرگذر تا تکمیل بررسی‌ها

0 انتشار:

صدای میراث: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با مسئولان شهر شوش به تفاهم رسید که احداث زیرگذر شوش تا پایان بررسی دقیق گروه بیشتری از باستان‌شناس‌ها متوقف شود.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور در گفت‌وگو با صدای میراث با تاکید بر لزوم رویکرد تخصصی به ماجرای شوش گفت: در این رویکرد باید بین نگاه تخصصی باستان‌شناسی و نگاه عام به ان موضوع تفاوت قائل شد چون ممکن است یافتن یک قطه سفال در یم محوطه تاریخی برای برخی اهمیت زیادی نداشته باشد اما قطعا از نگاه یک باستان‌شناس اهمیت زیادی دارد.

معاون میراث‌فرهنگی با تاکید بر این که در موضوع شوش باید نگاه تخصصی و فنی داشت و تصمیم‌گیری‌ها کارشناسانه باشد.

به گفته طالبیان در جلسه‌ای که در شهر اهواز و با حضور مسئولان استان خوزستان برگزار شد تصمیم نهایی آن بود که کار احداث زیرگذر فعلا متوقف بماند تا باستان‌شناس‌ها که قرار است در گروه بیشتری به شوش بروند در محل مستقر شوند و اقدام به بررسی دقیق باستان‌شناسی در عرصه شوش کنند.

او هرگونه تصمیم‌گیری و اعلام‌نظر درخصوص احداث زیرگذر شوش را منوط به بررسی‌های کارشناسانه باستان‌شناس‌ها کرد و گفت: فضای کار نیز باید برای باستان‌شناس‌ها فراهم شود تا آن‌ها بتوانند با ذهن آرام اقدام به بررسی‌های باستان‌شناسی در محل کنند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور تاکید کرد: پژوهشکده باستان‌شناسی در روزهای آتی برای بررسی‌های جامع در عرصه شوش مستقر خواهد شد و هرگونه تصمیم‌گیری در مورد زیرگذر شوش نیز منوط به نتیجه کار باستان‌شناس‌ها است.

او در پاسخ به این سوال که آیا بررسی‌های شب گذشته دکتر روح‌الله شیرازی رییس پژوهشکده باستان‌شناسی و تیم همراه او از عرصه تخریب شده شوش به بهانه احداث زیرگذر به کشف برخی شواهد و آثار تاریخی انجامیده است؟ گفت: به دلیل بارندگی‌های زیاد در شوش امکان بررسی دقیق فراهم نشد و به همین دلیل باستان‌شناس‌ها و تیم پژوهشکده باستان شناسی در تعداد بیشتر روزهای آینده به شوش می روند و بررسی‌های دقیق را آغاز می‌کنند.

محمدحسن طالبیان همچنین در پاسخ به برخی اظهارات مطرح شده که تخریب عرصه شوش در جریان احداث زیرگذر را چون در عرصه ملی قرار دارد بدون مشکل خوانده بود گفت: عرصه و حریم یک اثر تاریخی همان چیزی است که به شهرداری، فرمانداری و استانداری و تمامی دستگاه‌های دیگر در استان‌ها ابلاغ می‌شود و یک قانون ملی است و  ملاک عملکرد تمامی دستگاه‌ها نیز قانون است.

معاون میراث‌فرهنگی اعلام کرد: اگر در بررسی‌های تخصصی و باستان‌شناسی مشخص شود که عرصه تخریب شده شوش دارای مواد فرهنگی و آثار تاریخی است این موضوع مورد توافق همه طرف‌ها از جمله مسئولان استان خوزستان و شهرستان شوش است که احداث زیرگذر متوقف شود.

طالبیان تاکید کرد: در حال حاضر نمی‌توان هیچ اظهارنظری در مورد اتفاقی که در عرصه شوش افتاده است داشت چون همه چیز موکول به پس از بررسی‌های باستان‌شناسی و فنی شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید