سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

توجه به ادبیات و افسانه‌های محلی و عناصر محیطی در مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه»

0 انتشار:

صدای میراث: آئین پایانی قصه گویی مادربزرگ و پدر بزرگ های قصه گوی خوزستانی در نخستین مهرواره قصه گویی یک شب و هزار قصه در اهواز برگزار شد.

در آیین پایانی نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه» که شامگاه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد؛ ضمن معرفی قصه‌گوهای منتخب، بهرام شاه محمدلو معروف به آقای حکایتی لحظه های خاطره انگیزی را برای حاضرین در سالن فراهم کرد.

علاوه بر مجتبی گهستونی دبیر نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه»، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موسی شاعری شهردار اهواز، وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان سخنرانی کردند.

مجتبی گهستونی گفت: قصه گوها و قصه شنونده هایی که به درازای عمر کلمه و کلام است. قصه هایی که مفهوم متعالی انسانیت را می توان در آن جستجو کرد.

دبیر نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه» افزود: در همه مدتی که در شهرها و روستاهای مختلف در پی جمع آوری قصه های مادران و پدران نازنین بودیم پی بردیم که قصه ها بازتابی از دیدگاه انسان درباره جهان پیرامون و گاه تمثیل هایی برای شادی های نایافته و آرزوهای برنیامده است. شنیدن قصه ها آنقدر لذت داشت که جمع آوری آنها شوق بسیار در وجودمان سرازیر کرد.

وی خطاب به اعضای شورای شهر و شهرداری و دیگر مسئولان حاضر در این رویداد یادآور شد:  شهر اهواز و همه شهرهای استان خوزستان در بحث استفاده از المان های فرهنگی رنج می برند، این در حالیست که مسئولان شهرهای خوزستان می توانند به مانند دیگر شهرهای خلاق ایران و دنیا، با بهره گیری از دانش کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان، به مفاهیم قصه و قصه گویی  در سطح شهرها توجه کنند.

گهستونی تاکید کرد: خوشنودم که در سومین گام از جشنواره مادران و پدران قصه گو در خوزستان، اینبار با ابتکار عمل و همت دوستان و سروان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان به نخستین مهرواره قصه گویییک شب و هزار شب رسیدیم.

وی افزود: در نتیجه تلاش میدانی تنی چند از دوستداران فرهنگ شفاهی و مخاطبین قصه های بومی و محلی و فرخوان منتشر شده از طریق مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تعداد ۲۰۰ قصه به دبیرخانه مهرواره قصه گویی ارسال شد و داوری آنها انجام گرفت. بخشی از اثار رسیده شامل خاطره و یا لالایی بود. برخی از قصه ها هم به صورت فایل صوتی به دست مان رسید. اما بیش از ۹۰ درصد آثار رسیده قصه هایی بودند که نسل به نسل از مادران و پدران به فرزندان منتقل شد. قصه هایی که گویش و لهجه های مختلف بختیاری، عربی، لری، دزفولی، شوشتری، بهبهانی و حتی قصه هایی به زبان آرامی مندایی و آشوری که هردو از هموطنان اقلیت مذهبی در خوزستان هستند را در خود داشت.

دبیر نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه» بیان کرد: در نتیجه تلاش داوران محترم مهرواره قصه گویییک شب و هزار قصه، بر اساس معیارهای در نظر گرفته شده هشت قصه گو برگزیده انتخاب و سه قصه نیز برای اجرای صحنه ای انتخاب شدند. قصه هایی که توجه به ادبیات کهن و افسانه های بومی و محلی در اکثر آنها دیده می شد و نقش و تاثیر عناصر محیطی با توجه به محل زندگی قصه گوها در اکثر قصه ها مشهود است.

گهستونی درباره دیگر ویژگی های قصه های برگزیده یادآور شد: با بررسی قصه ها می توان به این مسئله پی برد که بعضی از قصه ها در زبان و گویش های مختلف اقوام از جایگاه مشترک برخوردارند.

بر اساس این گزارش، از میان ۲۰۰ قصه ارسال شده به دبیرخانه مهرواره، ۲۰ قصه پخش پخش شد و در نهایت سلطنت حیاتی از هندیجان، نسرین زاده وفادار از شوشتر، عبدالله سلطانی از اروندکنار، سلطنت نخبه از بهبهان، مهناز اسلامی، گل زینب تقوی‌زاده، جمیله قربانی و ملک تاج باستانی همگی از اهواز به‌عنوان هشت منتخب نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه» شناخته شدند.

در این آیین همچنین از بهرام شاه‌محمدلو رئیس انجمن قصه‌گویی کانون کشور، افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آسیه رحمتی مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان و قصه‌گوی اندیمشکی و علییارزارعی پدربزرگ قصه‌گوی اهوازی میهمانان ویژه‌ی این مهرواره، قدردانی شد.

نخستین مهرواره قصه‌گویی «یک‌شب و هزار قصه» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، انجمن سینمای جوان اهواز و باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان در اهواز برگزار شد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید