چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

ثبت جهانی آباده، میبد و روستای خراشاد به عنوان شهرهای منبت، زیلو و حوله‌بافی

0 انتشار:

صدای میراث: رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ثبت جهانی دو شهر آباده و میبد و روستای خراشاد از جمهوری اسلامی ایران در شورای جهانی صنایع‌دستی خبر داد.

به‌گزارش سازمان میراث‌فرهنگی، علی‌اصغر مونسان گفت: براساس اعلام شورای جهانی صنایع‌دستی، پس از بررسی‌های انجام شده شهر آباده از استان فارس به عنوان شهر جهانی منبت، شهر میبد از استان یزد به عنوان شهر جهانی زیلو و روستای خراشاد از خراسان جنوبی به عنوان روستای توبافی (حوله بافی) ثبت جهانی شدند.

او گفت: ایران در منطقه آسیا اقیانوسیه این شورا قرار دارد و از سال ۱۳۹۴ با ثبت شهر تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف و شهر اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی به این اتفاق بزرگ در حوزه صنایع‌دستی پیوست.

مونسان  با بیان این که در حال حاضر ۲۸ شهر در دنیا به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی ثبت شده است افزود: «امسال نیز ارزیابان بین‌المللی شورای جهانی صنایع‌دستی از کشورهای هند، کویت، عمان و یک ارزیاب از ایران از سه استان فارس، یزد و خراسان جنوبی بازدید کردند و بازدیدهایی از مناطق مختلف براساس شاخص‌های بین‌المللی به عمل آوردند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: ارزیابان بین‌المللی براساس شاخص‌هایی نظیر تعداد کارگاه‌ها، میزان فروش و صادرات، مراکز عرضه و فروش و سایر شاخص‌های کیفی و کمی در ۲ آبان امسال از استان فارس و شهر آباده سفر خود را آغاز کردند و بعد از آن از میبد بازدید کردند و در نهایت به روستای خراشاد در خراسان جنوبی رفتند و از این روستا نیز بازدید به عمل آوردند.

مونسان افزود: پرونده‌ها پس از ثبت ملی در کشورمان از طریق استان‌ها آماده و سپس در دفتر منطقه غرب آسیا ویرایش، ترجمه و اصلاح نهایی و برای شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال شدند تا ارزیابان بین‌المللی برای ارزیابی این شهرها در ایران حضور یابند.

مونسان گفت: بعد از حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در ایران و بازدید از آباده، میبد و روستای خراشاد، ظرفیت های بالا و جاذبه های صنایع دستی در دو شهر و یک روستای ایران، منجر شد آباده به عنوان شهر جهانی منبت، میبد به عنوان شهر جهانی زیلو و روستای خراشاد به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله بافی)، ثبت جهانی شود و خوشبختانه لوح ثبت جهانی آباده، میبد و خراشاد به ایران ارسال شده است.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرد: در حال حاضر ایران با هشت شهر و دو روستای جهانی، در مقام اول جهان از لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی قرار دارد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید