چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

جاده ابریشم مسیری برای انتقال افکار، اندیشه ها و ادیان

0 انتشار:

جاده ابریشم تنها راهی برای مبادلات تجاری و اقتصادی نبوده است، بلکه در این مسیر افکار، اندیشه ها و ادیان نیز در جوامع انسانی و آبادی های تاثیر می گذاشتند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهروز عمرانی، سرپرست پژوهشگاه این مطلب را در سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم اعلام کرد.

دبیر اجرایی کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت راه ابریشم با اشاره به این نکته که یکی از طرح های پژوهش سال جاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موضوع صنعت بومی ابریشم در ایران بود، درباره توزیع این صنعت از نظر جغرافیایی در ایران گفت: نوار ساحلی دریای مازندران محل تولید ابریشم و فعالیت های نوغانداری بود و ابریشم کشی در نواحی خراسان انجام می شد.

او افزود: ابریشم برای رنگرزی به استان قم ارسال می شد و تولید محصولات و بافته ها در سطح وسیعی درمراکز شهری و روستایی از کاشان تا تبریز وجود داشت.  

عمرانی با اشاره به راهی که با طولی بیش از هشت هزار کیلومتر بیشتر از دو هزار سال شرق را به غرب مرتبط می کرد، گفت: در این مسیر ابریشم سبک ترین و گران ترین کالای تجاری نبود چرا که ادویه، سنگ های قیمتی، جواهرات و بسیاری کالاهای دیگر در مسیر مبادله می شدند، به همین دلیل نام هایی همچون راه ادویه، راه پوست و یا راه ابریشم و جاده بزرگ خراسان هم به این مسیر اطلاق می شد.

او اظهار داشت: در طول تاریخ منطقه شمال غرب ایران و به ویژه تبریز در زمینه این گونه مبادلات پیشتاز بوده و شناسایی ده ها کاروانسرا از دوره ایلخانی و صوفی حاکی از اهمیت تجارت در این منطقه هستند. به گفته وی، این زمینه جغرافیای تاریخی باعث شده که بازار تاریخی تبریز با قدمتی بیش از دو هزار سال و تحمل فراز و فرودها بسیار و حوادث طبیعی و انسانی همچنان قد افراشته باقی مانده و در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار جهانی به ثبت برسد.

او افزود: تبریز سالانه پذیرای تعداد بیشماری گردشگران داخلی و خارجی است که به طور حتم در انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی ۲۰۱۸ نقش اصلی را به عهده داشته است.

او گفت: پرداختن به راه ابریشم سخن از خاطره هزاره ها ارتباط جوامع بشری منازعات و مصالحه ها در امتداد شرق و غرب جهان بوده که در این کنفرانس دانشمندان و اساتید به گوشه هایی از زوایای پنهان آن اشاره خواهند کرد.

در ادامه استاندار آذربایجان غربی و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان طی سخنانی با اشاره به سابقه تاریخی آذربایجان و نقش آن در تجارت در جاده ابریشم ابراز امیدواری کردند که این کنفرانس دستاوردهای مفیدی برای شرکت کنندگان داشته باشد.

در این مراسم همچنین دبیران علمی کنفرانس از کشورهای اتریش، چین و ایران گزارش هایی درباره موضوع هایی که در نشست های تخصصی کنفرانس مورد بحث قرار گرفت، ارایه کردند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید