سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

جاده ادویه فهرج ثبت ملی شد

0 انتشار:

صدای میراث: اطلاع‌رسانی صدای میراث از وضعیت جاده ادویه فهرج و تلاش دوستداران میراث‌فرهنگی در کرمان برای حفاظت از این جاده تاریخی نتیجه داد و این جاده به ثبت ملی رسید.

فریدون فعالی سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اعلام خبر ثبت ملی جاده ادویه شهرستان فهرج در استان کرمان با اعلام خبر ثبت ملی این جاده اعلام کرد: در جریان مطالعات منظر فرهنگی شهرستان بم قسمت‌هایی از یک جاده سنگفرش در مسیر جاده فهرج – زاهدان شناسایی شد که پس از حضور کارشناسان و تکمیل پرونده ثبتی، این جاده درفهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

او با بیان اینکه سالم‌ترین بخش از این جاده در ۴۱ کیلومتری شهرستان فهرج و ۱۰ کیلومتری بنای تاریخی میل نادری واقع شده است، افزود: تاکنون ۱۵ کیلومتر از جاده سنگفرش مذکور در شعاع ۱۰۰ متری از دو سوی جاده دو محوره بم- زاهدان شناسایی شده است.

فعالی تصریح کرد: براساس تصاویر هوایی آثار این جاده به طول بیش از ۸۰ کیلومتر به سوی شرق و استان سیستان و بلوچستان امتداد می‌یابد که وضعیت سنگ فرش آن باید مورد بررسی قرار گیرد.

صدای میراث نخستین رسانه‌ای بود که به ارزش‌های جاده سنگفرش فهرج موسوم به جاده ادویه پرداخت و با تلاش فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی کرمان ارزش‌های تاریخی این جاده و آثار تاریخی اطراف آن مشخص شد. سرانجام مشخص شد که این جاده ارزش قرار گرفتن در فهرست آثار ملی را دارد و اکنون وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بررسی ارزش‌های تاریخی این جاده باستانی اقدام به ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور کرده است.

تمامی گزارش‌ها و یادداشت‌های مرتبط با جاده باستانی فهرج یا «جاده ادویه» را به همراه گزارش‌هایی از وضعیت آثار تاریخی واقع در محور جاده ادویه در شهرستان فهرج را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید