چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

حذف بی‌ سروصدای سامانه مدیریت هوشمند گردشگری در وزارت میراث‌فرهنگی/معاونت گردشگری اطلاعات شفاف گردشگری کشور را حذف کرد

0 انتشار:

صدای میراث: تصمیم‌گیری‌های گردشگری کشور در حوزه دولتی کاملا سلیقه‌ای است. نشانه آن حذف بی سروصدای سامانه مدیریت هوشمند گردشگری کشور از فضای اینترنت است.

این سامانه در طول فعالیت کوتاه خود که با آدرس irtss.ir در دسترس عموم قرار داشت و قرار بود اطلاعات شفاف حوزه گردشگری چه به لحاظ آماری و چه سرمایه‌گذاری در این بخش را بطور کامل پوشش دهد، در اقدامی خودسرانه و بدون توضیح توسط معاون فعلی گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حذف شده و صفحه آن در فضای اینترنت بسته است.

به گزارش صدای میراث، سامانه مدیریت هوشمند گردشگری در بهمن‌ماه سال ۹۶ رونمایی شد و اطلاعات مفید گردشگری در حوزه آمار گردشگران ورودی و خروجی و اطلاعات مرتبط با گردشگران ورودی به ایران از کشورهای بازار هدف گردشگری کشور، تعداد گردشگران خروجی و مقاصد انتخاب شده برای سفر، پروژه‌های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری گردشگری در نقاط مختلف کشور و همچنین امکان ارتباط مستقیم با طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری و کارشناسان مرتبط معاونت گردشگری را فراهم می کرد.

سامانه مدیریت هوشمند گردشگری که سال ۹۶ راه اندازی شد در مدتی کوتاه توانست آمارهای خوبی بصورت شفاف در حوزه‌های مختلف گردشگری در اختیار عموم مردم قرار دهد و برخی نیز با بهره‌گیری از همین سامانه تشویق به سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری شدند.

سامانه مدیریت هوشمند یکپارچه گردشگری از طرح‌های اجرا شده در دوره مدیریت «محمد محب‌خدایی» در معاونت گردشگری کشور بود که ظرف مدت چهارماه راه‌اندازی شد و براساس گفته خود او در زمان راه‌اندازی، حتی یک ریال هم صرف راه‌اندازی سیستم هوشمند مدیریت یکپارچه گردشگری کشور نشده یود.

او در گفت‌وگویی که در ۹ بهمن ماه سال ۹۶ و پس از رونمایی از سامانه مدیریت هوشمند گردشگری داشت گفته بود: این سامانه با مدیریت هوشمند تمام بخش‌ها، پراکندگی و دوباره کاری‌ها را از بین می‌برد و امکان مانیتورینگ و نظارت جامع بر امور گردشگری را فراهم می‌کند. همچنین راهبردها و برنامه‌های مورد نیاز هر حوزه را ارایه و در دسترس عموم قرار می‌دهد.

با رفتن محمد محب خدایی از معاونت گردشگری کشور و گماشتن ولی تیموری به سمت معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از سوی علی‌اصغر مونسان، در اتفاقی عجیب و بی‌ سروصدا، یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی معاونت گردشگری کشور که با هدف شفاف‌سازی عملکرد آن معاونتدو در دسترس قرار دادن اطلاعات گردشگری کشور راه‌اندازی شد از صفحه اینترنت حذف و آدرس آن دامنه نیز بسته شد.

براساس قابلیت‌های مدیریت هوشمند یکپارچه گردشگری که اکنون از سوی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، آدرس اینترنتی آن بسته شده و دیگر در دسترس عموم قرار ندارد، امکان ارایه آمارهای کذب در گردشگری وجود نداشت و تمامی آمارها به سرعت بروزرسانی می‌شدند و بدین ترتیب وضعیت گردشگری کشور مورد رصد قرار می‌گرفت و طرح‌های گردشگری بصورت مجازی پیگیری و حتی مجوزها نیز بصورت اینترنتی برای درخواست کنندگان صادر می‌شد.

سیستم جامع مدیریت هوشمند گردشگری می‌توانست حتی درآمدهای گردشگری را نیز در اختیار عموم قرار دهد و اطلاعات شفاف از گردش مالی بخش گردشگری، تعداد پروژه‌های در دست احداث، حتی نوع گردشگران ورودی به ایران و تعداد آن ها و همچنین تشویق سرمایه‌گذاران به مشارکت در طرح‌های در دست احداث گردشگری را فراهم آورد.

اکنون جای این پرسش از معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وجود دارد که دلیل حذف شفاف‌ترین پنجره واحد گردشگری کشور از دسترس عموم مردم چیست؟ آیا حذف این اطلاعات شفاف از دسترس عموم مغایر با دستور اکید رییس‌جمهوری و ابلاغ قانون جریان آزاد دسترسی به اطلاعات و دسترسی شفاف به اطلاعات بخش گردشگری کشور نیست؟

دلیل حذف شفافیت با بستن صفحه سیستم هوشمند مدیریت یکپارچه گردشگری از عملکرد معاونت گردشگری در شرایطی که این صنعت بیش از پیش نیازمند اطلاعات شفاف از وضعیت خمودگی یکی از مهمترین صنایع پولسازی است که به دلیل شیوع بحران کرونا ناگزیر به افزودن ۶۰ هزار نیرو به خیل بیکاران کشور و حمایت بیش از پیش از صنعت شکست خورده گردشگری در چندماه گذشته چیست؟

بدین ترتیب جای طرح دو پرسش شفاف از وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وجود دارد که معاونت گردشگری آن وزارتخانه با چه هدفی اقدام به حذف سامانه جامع مدیریت یکپارچه گردشگری و پنهان کردن اطلاعات گردشگری کشور از دسترس عمومی، فعالان این صنعت و حتی سیاستگذاران کلان کشور کرده است؟ آیا این اقدام به دلیل اختلاف سلیقه صورت گرفته یا تصمیمی خودسرانه است که با هدف حذف اطلاعات شفاف گردشگری و پنهان نگاهداشتن اطلاعات واقعی این صنعت از دسترس رسانه‌ها، تصمیم‌گیران کلان، نهادهای قانونگذاری و نظارتی کشور و حتی فعالان صنعت گردشگری انجام شده است؟

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید