جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

عرصه و حریم کاخ نیاوران به استاندار تهران ابلاغ شد

2 انتشار:
صدای میراث: رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مجموعه فرهنگی – تاریخی نیاوران را در نامه‌ای به استاندار تهران ابلاغ کرد.

به‌گزارش سازمان میراث‌فرهنگی، در نامه علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خطاب به انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران آمده است: «در اجرای بند ۱۲ از ماده ۳ «قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور» مصوب ۱۳۶۷ و مواد مربوطه از «قانون راجع‌به حفظ آثار ملی» مصوب سال ۱۳۰۹ و نظام‌نامه اجرایی آن، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به اثر ملی فرهنگی‌تاریخی «کاخ نیاوران» (بازنگری) مربوط به آثار ملی فرهنگی‌ – تاریخی واقع در شهر تهران که به شرح ذیل در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است، ابلاغ می‌شود.

محدوده حریم آثار مذکور تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی «تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده» جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

خواهشمند است دستور فرمائید مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذی‌ربط در استان، ابلاغ و از نتیجه این سازمان را مطلع کنند.

گفتنی است آثار واقع در عرصه و حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مجموعه نیاوران به این شرح است:

«کاخ نیاوران و کوشک احمدشاهی» در مجموعه کاخ نیاوران به شماره ۲۰۲۵ در تاریخ ۱۳۷۷/۰۳/۰۶

«کاخ صاحبقرانیه» به شماره ۴۱۹ در تاریخ ۱۳۴۴/۱۱/۱۱

«تکیه نیاوران» به شماره ۱۱۲۰۳ در تاریخ ۱۳۸۳/۰۷/۲۵

«فرهنگسرای نیاوران» به شماره ۱۳۲۷۹ در تاریخ ۱۳۸۴/۴/۳۰

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به مساحت حدود ۱۱ هکتار در شمال تهران قرار دارد.بناهای این مجموعه متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی هستند.

فتحعلی شاه قاجار دستور داد برای تفریحات تابستانی در منطقه خوش آب و هوای خارج از شهر تهران باغ وسیعی بنا کنند. محمدشاه قاجار نیز در همین مجموعه بنای کوچک و ساده‌ای بنا کرد و پس از او، ناصرالدین شاه قاجار «کاخ صاحبقرانیه» را در باغ نیاوران احداث کرد. آخرین بنای احداث شده در دوره قاجار در کاخ نیاوران نیز کوشک احمدشاهی بود.

در دوران پهلوی دوم اما، برخی بناهای کوچک باغ تخریب شد و کاخ نیاوران با سبک مدرن برای سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده او احداث شد.

سال ۱۳۵۷ کاخ نیاوران توسط نیروهای انقلابی تسخیر و در سال ۱۳۶۰ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل شد. در سال ۱۳۶۵ نیز کاخ موزه نیاوران گشایش یافت. در سال های بعد موزه جهان‌نما (۱۳۷۶)، کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه (۱۳۷۷)، کوشک احمدشاهی (۱۳۷۹)، کتابخانه سلطنتی (۱۳۸۳) و موزه خودروهای اختصاصی (۱۳۹۱) نیز افتتاح و در معرض بازدید عموم قرار گرفت.

طی سال‌های اخیر اما عملیات گودبرداری برای ساخت یک ساختمان بلندمرتبه در نزدیکی این مجموعه تاریخی – فرهنگی، موجب شد که رییس سابق کاخ نیاوران نسبت به آسیب ناشی از فرونشست زمین به دلیل نفوذ آب و شسته شدن خاک هشدار بدهد. این موضوع منجر به سست شدن پایه‌های کوشک احمدشاهی و ایجاد ترک در ساختمان می‌شد.

پس از این اتفاقات موضوع حفاظت از کاخ نیاوران جدی شد و اکنون رییس سازمان میراث‌فرهنگی در نامه‌ای به استاندار تهران، عرصه و حریم کاخ نیاوران را ابلاغ کرده است تا با احترام به موازین میراث‌فرهنگی از آسیب به این مجموعه با ارزش تاریخی – طبیعی ایران جلوگیری شود.

print

Discussion۲ دیدگاه

  1. admin

    درود بر شما مخاطب گرامی

    صدای میراث موضوع سوال شما را از مسئولان مجموعه فرهنگی – تاریخی نیاوران پیگیری کرد.
    تمامی آبنماهای کاخ موزه نیاوران مرمت شده و اکنون فعال است.
    براساس آنچه مسئولان این مجموعه اعلام کردند، تنها مورد باقیمانده، مرمت حوض ضلع جنوبی کوشک احمدشاهی مجموعه نیاوران است که عملیات آن در حال اجرا است.
    حوض بیضی شکل مقابل کوشک در حال مرمت است که با تخریب تفاوت دارد.

    سپاس از توجه و پیگیری شما
    صدای میراث

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید