چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

روستای پیش از تاریخ تیس در سیستان‌وبلوچستان از خطر ساخت‌وسازها در امان ماند

0 انتشار:

طرح باستان شناسی بررسی و گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و همچنین حفاظت در مقابل ساخت و سازهای محوطه های تاریخی روستای تیس در سیستان و بلوچستان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مجتبی سعادتیان سرپرست هیأت باستان شناسی امروز «دوشنبه »با اعلام این خبر گفت :  این روستای باستانی در فاصله حدود ۵ کیلومتری شمال شهر چابهار در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

او با اشاره به این نکته که  بر اساس مطالعات باستان شناختی که تاکنون به انجام رسیده قدمت این روستا به دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی برمی گردد تصریح کرد : این آثار در قالب گورستان های متعدد، معماری دستکند، مسجد، قلاع نظامی و تپه های باستانی به چشم میخورد.

این باستان شناس گفت : با توجه به افزایش ساخت و ساز در این روستا و لزوم ساماندهی و حفاظت از آثار تاریخی، طرح پژوهشی تعیین حریم آثار باستانی این روستا تکمیل و پس از صدور مجوز، این فعالیت باستان شناختی آغاز شد .

وی ابراز امیدواری کرد با تکمیل طرح تعیین حریم آثار باستانی این روستای مهم تاریخی، گام بزرگی در مطالعات باستان شناختی و حفاظت از آثار فرهنگی این منطقه از کشور برداشته شود.

تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه های تاریخی تیس چابهار استان سیستان و بلوچستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است .

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید