چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

حفظ محدوده تاریخی کاشان با اجرای الگوی حفاظت و مرمت شهری

0 انتشار:

یک پژوهشگر مرمت بنا با بیان اینکه بناهای مهمی در کاشان تخریب و به‌طرز زننده‌ای بازسازی شده اند تصریح کرد : پژوهش« الگوی حفاظت و مرمت شهری کاشان» بر اساس شناخت مشکلات و چالش‌های موجود حفاظت شهری تعریف شده و هدف آن تعریف چارچوبی است که براساس آن بتوان از محدودۀ تاریخی کاشان حفاظت کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، حمیدرضا جیحانی دکتری مرمت بنا و عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان این مطلب را در نشست « الگوی حفاظت و مرمت شهری کاشان» که به همت پژوهشکده بناها و بافت های تاریخی –فرهنگی برگزار شد مطرح کرد .

او با بیان این نکته که اگرچه شروع تخریب محدوده‌های شهری تاریخی به اوایل سدۀ حاضر بازمی‌گردد گفت : اما طی دو تا سه دهۀ اخیر بیشترین آسیب‌ها به شهرهای تاریخی کشور  وارد شده است.

وی تصریح کرد : در دورۀ اخیر خیابان‌های جدید همراه با تخریب گسترده ساخته شدند و بدتر از آن، جوازهای تخریب و نوسازی بدون هیچ توجهی به خصوصیات محدودۀ شهرهای  تاریخی،  صادر شدند.

این پژوهشگر به طور مشخص  به دو تجربۀ خیابان نماز و خیابان باب‌الحوایج کاشان اشاره کرد و گفت : در اولی، محدوده‌ای مملو از خانه‌های تاریخی تخریب شد تا مشکل ترافیکی که وجود نداشت حل شود و دومی که در نزدیکی و به‌موازات بازار ساخته شد، خواسته یا ناخواسته، تضعیف گذر بازار و تخریب بستر شهری آن را در پی داشت.

جیحانی خاطرنشان ساخت : درون محله‌های تاریخی وضعیت بهتر از این نیست.

او گفت : بناهای مهمی مانند بقعۀ حبیب بن موسی، مقبرۀ محتشم، زیارت درب زنجیر، حسینیۀ ام‌البنین و حسینیۀ سرفره تخریب و به‌طرز زننده‌ای بازسازی شدند و البته انبوه خانه‌هایی وجود دارند که بر اساس دستورالعملی عام در هرکجا ممکن است ساخته شوند.

این استاد دانشگاه ، علت را در مجموعه‌ای از عوامل همچون توسعۀ نامتوازن و بدون توجه به ارزش‌های شهری، تعطیلی اقتصاد محلی شهرهای تاریخی، مهاجرت و همچنین عدم تعهد برای حفظ میراث شهری دانست و تصریح کرد : علاوه براین، مشکلات و مسایل دیگری نیز وجود دارد که ریشه در عدم فهم دقیق موضوع حفاظت شهری دارند.

وی در ادامه پرسش هایی از قبیل این که حفاظت و نه هرنوع اقدام مورد نظر برنامه‌ریزی شهری چه جایگاهی در مداخلات شهری دارد، حفاظت شهری چه اهداف و چه رویکردهایی می‌تواند داشته باشد، چه فرایندی برای نیل به اهداف می‌بایست طی کرد و نتایج را چگونه می‌توان ارزیابی کرد و سنجید را مطرح و به بررسی هر کدام پرداخت .

عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان ، با اشاره به تحقیق صورت گرفته در خصوص الگوی حفاظت و مرمت شهری کاشان گفت :این پژوهش بر اساس شناخت مشکلات و چالش‌های موجود حفاظت شهری تعریف شده و هدف از آن تعریف چارچوبی است که براساس آن بتوان از محدودۀ تاریخی کاشان حفاظت کرد.

جیحانی گفت : این تحقیق تلاش دارد تا چارچوب مورد نظر را بر اساس بررسی موازی داشته‌های موجود در حوزۀ حفاظت و سنجش آنها در سه محدودۀ شهری مجزا که ماهیت و مسایل متفاوت دارند تعریف کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید