چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

حمله ناگهانی بولدوزرها به محوطه باستانی شوش/شهرداری شوش احداث زیرگذر در حریم شوش جهانی را آغاز کرد

0 انتشار:

صدای میراث:  مدیران شهری شوش شب گذشته در اقدامی عجولانه و ناگهانی اقدام به آغاز پروژه احداث زیرگذر شوش در حریم این اثر ثبت جهانی شده ایران کردند.

براساس خبرهای رسیده به صدای میراث، مسئولان شهری شب گذشته با بستن محوطه ای که قرار است زیرگذر شوش در آن احداث شود شروع به گودبرداری با بیل مکانیکی برای ایجاد زیرگذر در حریم و بخشی از عرصه محوطه جهانی شوش کردند.

صدای میراث همچنین مطلع شده است که یگان حفاظت میراث‌فرهنگی نیز که شب گذشته تمام تلاش خود را برای متوقف کردن پروژه احداث زیرگذر شوش انجام داده است به نتیجه نرسیده و پیمانکاران احداث زیرگذر در حریم محوطه ثبت جهانی شده شوش بیل‌های مکانیکی را به جان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران انداخته‌اند.

پروژه احداث زیرگذر در شهر شوش که بخشی از آن به عرصه و بخش زیادی نیز حریم محوطه باستانی شوش را تخریب می‌کند، از مدت‌ها پیش مطرح بود اما سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تا شب گذشته توانسته بود جلوی این اقدام را بگیرد.

پیشنهاد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن بود که به جای احداث زیرگذر برای کاهش بار ترافیکی در حریم محوطه باستانی شوش باید یک کمربندی ایجاد شود تا جلوی تخریب آثار تاریخی واقع در حریم شوش گرفته شود.

حالا تلاش‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به نتیجه نرسیده و مدیران شهری شوش در حال نابودی آثار تاریخی زیرسطحی در حریم شهر باستانی شوش که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است با بولدوزر و بیل مکانیکی هستند.

سازمان میراث‌فرهنگی پیشتر تاکید کرده بود که مکان‌یابی احداث زیرگذر شوش درست نبوده و این مکانیابی درست بر آثار باستانی زیرسطحی در شوش انجام شده است.

مدیران شهری شوش با نادیده گرفتن ضوابط میراث فرهنگی و حتی قوانین یونسکو حالا به حریم شهر باستانی شوش رفته‌اند و در حال خرابکاری در این محوطه باستانی هستند.

شب گذشته و همزمان با آغاز پروژه احداث زیرگذر شوش در خوزستان، جو امنیتی شدیدی بر این منطقه حاکم شد و از حضور دوستداران میراث‌فرهنگی و حتی یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی در محوطه در حال گودبرداری برای احداث زیرگذر جلوگیری شده است.

اقدام غیرقانونی مدیریت شهری شوش در احداث زیرگذر در حریم محوطه باستانی شوش اما ساعت ۳ بامداد امروز مدیرکل میراث‌فرهنگی استان خوزستان و معاون میراث فرهنگی و فرمانده یگان حفاظت استان و مسئولین میراث فرهنگی شوش را برای توقف فعالیت غیرقانونی شهرداری شوش به محل احداث زیرگذر در چهارراه ورودی شوش کشاند. اما این حضور نیز نتیجه بخش نبود و شهرداری شوش همچنان گودبرداری در حریم محوطه باستانی شوش را ادامه داد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید