چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳

صیانت از میراث‌ نخستین وظیفه وزیر جدید است

0 انتشار:

حکمت‌الله ملاصالحی از باستان شناسان و اساتید دانشگاه تهران است. او چهره ای شناخته شده در حوزه میراث فرهنگی و آثار تاریخی ایران است که شاگردان بسیار تربیت کرده است. حکمت الله ملاصالحی در یونان درس خوانده است و در ایران نیز خدمات باستان شناسی و پژوهشی زیادی انجام داده است. او در گفت‌وگو با صدای میراث به ماجرای وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی و اولویت‌های فوری این وزارتخانه در عرصه میراث فرهنگی پرداخت.

حکمت الله ملاصالحی در پاسخ به این سوال صدای میراث که از او پرسید، حالا که طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی در مجلس شورای اسلامی رای آورده است و اکنون این طرح در انتظار تایید شورای نگهبان است، فکر می‌کنید چه موضوعاتی باید به صورت فوری در دستور کار وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور قرار بگیرد؟ گفت: بگذارید به صراحت به شما بگویم که حال میراث فرهنگی در ایران خوب نیست.

او گفت: البته که در جهان کنونی نیز میراث بشریت دستخوش بحران است و مواریث فرهنگی دچار بحران جهانی هستند اما بسیاری از  کشورها متوجه این موضوع شده‌اند و به همین خاطر نیز سعی کرده اند قوانین سختگیرانه‌تری برای صیانت از مواریث فرهنگی خود وضع کنند و از نیروهای مردمی برای پاسداری از میراث فرهنگی‌شان استفاده کنند. به همین دلیل نیز بسیاری از کشورها سازمان های میراث فرهنگی خود را تا سطح وزارتخانه ارتقاء داده‌اند.

به گفته این باستان شناس و عضو هیات امنای بنیاد ایران شناسی و عضو پیوسته شورای جهانی بناها و محوطه های تاریخی در ایران، ایران یک کشور معمولی نیست بلکه سرزمین ریشه‌ها و یک کشور تاریخی است که صیانت از آثار این کشور عظیم و قاره تمدنی، بسیار پیچیده است.

او تاکید کرد: در ۴ دهه گذشته عملا مشخص شده است که بار سنگین عظمت تاریخی ایران بر شانه‌های سازمان میراث فرهنگی سنگین است و در این مدت هم میراث فرهنگی کشور خرد شد و هم میراث طبیعی ایران آسیب دید.

ملاصالحی با اعلام حمایت جدی از طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه گفت: تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه، مسیر میانبر و عاقلانه‌ترین، منطقی‌ترین و حکیمانه‌ترین راه بود.

عضو هیات امنای بنیاد ایران شناسی درخصوص آنچه که وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور باید به صورت فوری در دستور کار خود قرار بدهد گفت: اولین موضوعی که باید در دستور کار وزیر میراث فرهنگی قرار بگیرد، صیانت از مواریث فرهنگی و طبیعی و تاریخی و مدنی و معنوی ایران تاریخی در داخل مرزها و در مرحله بعد بیرون مرزها است.

او ضرورت فوری دیگر در وزارتخانه میراث فرهنگی را معرفی سرزمین تاریخی ایران در خارج از مرزها اعلام کرد و گفت: جامعه ایران آسیب‌های فرهنگی زیادی دیده است و دشمنان کشور درصدد هستند تا با استفاده از خلاءهای فرهنگی به وحدت ریشه‌ای مردم ایران آسیب وارد کنند. امروز هم دشمن وحدت ملی ایران را نشانه گرفته است و در این شرایط فرهنگ، سلاح بسیار قوی برای مقابله است.

حکمت‌الله ملاصالحی گفت: وقتی سازمان میراث‌فرهنگی در حد وزارتخانه ارتقاء می یابد آنزمان است که وزیر باید گام خود را متناسب با تراز یک وزارتخانه بردارد و از تاریخ و فرهنگ کشور صیانت کند.

او با اعلام این که تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه اتفاق مبارکی بود گفت: با تبدیل این سازمان به وزارتخانه حجم دولت نیز بزرگتر نمی‌شود چون سازمان های این وزارتخانه سرجای خود هستند و حالا همه این‌ها زیر خیمه یک وزارتخانه می‌آیند.

این باستان‌شناس و استاد دانشگاه با تاکید بر این موضوع که با تبدیل سازمان میراث به وزارتخانه وزیر میراث فرهنگی باید مشاوران خود را سریعتر انتخاب ‌کند و رییس جمهور نیز موظف است وزیر آگاه و آشنا و متخصص به فعالیت‌های این حوزه را به مجلس معرفی کند افزود: انتخاب وزیر آگاه و متخصص و آشنا به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این دلیل مهم است که باید به مجلس برود و به نمایندگان جواب بدهد و حتی برای سازمان خود بودجه بگیرد.

ملاصلحی با تاکید بر این که اکنون لشگری از باستان‌شناس‌های فارغ التحصیل بیکار هستند گفت: آن‌ها می توانند در صورت تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه در شناخت و معرفی فرهنگ ایرانی به وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور خدمت کنند تا آن‌ها بتوانند به درخشندگی فرهنگی ایران در عرصه جهانی کمک کنند.

این عضو هیات امنای بنیاد ایران‌شناسی و باستان شناس گفت: ایران یک سرزمین فرهنگی است و قدرتمندترین سلاح در دست ایران نبوی و ایران ریشه‌ها و ایران تاریخی نیز همین فرهنگ است.

او گفت: اگر بخواهیم دنیایی نو در ایران بسازیم باید تمام تلاش‌ها بر این موضوع متمرکز شود که بر مبنای تاریخ خودمان ایران را صورت بدهیم نه بر مبنای تاریخ کشور دیگر! اگرچه می‌توان از فرهنگ دیگر کشورها نیز استفاده کرد، ولی صورت و ساختار این خانه باید بر شانه و ماده تاریخی ایران فرهنگی بنیاد گذاشته شود. دست‌مان هم خالی نیست. چون جهانی از شاعران و مورخان و معماران و تاریخ‌نگاران بزرگ را پشت سر خود داریم. ایران به هیچوجه کشوری مانند امارات، بورکینافاسو و استرالیا نیست و باید بر مبنای ماده تاریخی خودش ساخته شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید