شنبه, ۰۴ فروردین, ۱۴۰۳

حکم موقت توقف نقض حریم میدان نقش جهان صادر شد/حکم توقف نقض حریم نقش جهان را معمارها گرفتند نه وزارت میراث‌فرهنگی

0 انتشار:

صدای میراث: حکم موقت توقف ارتفاع‌گیری مجتمع تجاری واقع در حریم میدان نقش جهان توسط قاضی کشیک دادگاه عمومی و انقلاب استان اصفهان صادر شد. با این تفاوت که در این دعوی معماران اصفهانی بودند که توانستند دادستانی استان اصفهان را نسبت به لزوم توقف این ساخت‌وساز که منجر به نقض حریم میدان ثبت جهانی شده نقش جهان با ارتفاع ۹ متر شده است، قانع کنند نه مدیران شهرداری و میراث‌فرهنگی استان اصفهان که براساس رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری ملزم به همکاری با مالک مجتمع تجاری شده بودند.

صدای میراث نخستین بار موضوع ساخت‌وساز غیرمجاز و ارتفاع‌گیری یک مجتمع تجاری تا ارتفاع ۹ متر را مطرح کرد. در گزارش‌های منتشر شده از نقض دوباره حریم میدان نقش جهان اصفهان به تلاش مالک این مجتمع تجاری برای دریافت رای دیوان عدالت اداری در بالا بردن ارتفاع مجتمع تجاری خود تا ۹ متر اشاره شده بود و حتی رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری نیز که در آن مدیران میراث فرهنگی استان اصفهان و شهرداری اصفهان ملزم به تبعیت از این حکم بودند منتشر شد.

ایرنا اما امروز به نقل از آتوسا افغان رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان اصفهان خبر داده است که کارشناسان انجمن صنفی مهندسان معمار اصفهان توانستند به طور موقت دستور توقف ساخت مجتمع تجاری را از قاضی کشیک دادگاه عمومی و انقلاب اصفهان بگیرند تا بزودی ادله آنچه گفته می‌شود این مجتمع تجاری با حفاری برای ایجاد سه طبقه زیرزمین در یک سایت تاریخی و همچنین سه طبقه فوقانی و  گرفتن مجوز  ارتفاع ۹ متر حریم میدان نقش جهان را نقض کرده است، بررسی شود.

براساس قوانین میراث فرهنگی، ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی و میراث جهانی نباید بیش از ۵/۵ متر ارتفاع داشته باشد. اما مالک مجتمع تجاری واقع در حریم میدان ثبت جهانی شده نقش جهان توانسته بود حکم ساخت‌وساز تا ارتفاع ۹ متر از دیوان عدالت اداری اخذ کند و حتی شکاین اولیه میراث‌فرهنگی نیز راه به جایی نبرد و شعبه تجدیدنظر دیوان رای شعبه بدوی را تایید و مسئولان شهرداری و میراث‌فرهنگی استان اصفهان را ملزم به استنکاف کرد.

اکنون آتوسا افغان رییس انجمن صنفی مهندسان معمار استان اصفهان گفته است که برای میراث جهانی میدان نقش جهان کد ارتفاعی پنج و نیم متر در نظر گرفته شده و هر نگاهی در قالب کارشناسی و طرح تفضیلی یا بازنگری باید با عنایت به طرح جامع منطقه افزایش ارتفاع داشته باشد. بدین ترتیب و با این اظهارات می‌توان گفت درباره ارتفاع‌گیری مجتمع تجاری واقع در حریم نقش جهان که رای ۹ متر ارتفاع را از دیوان عدالت اداری گرفته است، نقض حریم اثر ثبت جهانی شده ایران صورت گرفته است.

رییس انجمن صنفی مهندسان معمار استان اصفهان با اشاره به دستور موقت دادستان اصفهان برای توقف ساخت‌وساز مجتمع تجاری مذکور در حریم میدان نقش جهان گفت: به واسطه حضور  معاونت دادستانی در اصفهان و با همکاری نمایندگان مجلس دستور توقف موقت گرفته شد و یک مهلت سه روزه داده شد تا کارشناسان معماری با کار کارشناسی ادله خود را در خصوص نقض حریم میدان نقش جهان در اختیار دادستان قرار بدهند.

به گفته او، دیوان عدالت ادارای با مدارک ارائه شده توسط مالک تا حدودی گمراه شده و طبیعی است که دیوان به حقوق مکتسبه افراد احترام می‌گذارد. اما چندین نکته وجود دارد؛ یکی اینکه مالک در سال‌های اخیر ملک را خریده و به طور حتم در زمان خرید مالک تفهیم می‌شود که در سایت تاریخی و با ضوابط تاریخی خرید می‌کند. در نتیجه نمی‌توان  گفت که به حق مکتسبه مالک نیز خلل وارد شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید