جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

خانه تاریخی قدوسی در اهواز تخریب شد / بیش از ۲۰۰ بنای تاریخی اهواز هنوز در فهرست آثار ملی قرار نگرفته اند

0 انتشار:

صدای میراث؛ اهواز یکی از شهرهای تاریخی ایران است که به دلیل نوسازی بافت های فرسوده و بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی و دیگر ارگان های شهری بسیاری از بناهای تاریخی خود را در سالهای اخیر از دست داده است. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ بنای تاریخی و ارزشمند در این شهر  وجود دارد که هنوز در فهرست آثار ملی قرار نگرفته اند، همین چند روز پیش قسمت های داخلی یکی از زیباترین خانه های تاریخی اهواز در خیابان فردوسی تخریب شد. این بنای تاریخی که برگرفته از معماری ارزشمند دوره قاجاری است پس از تخریب تبدیل به زباله دانی شد.

مشاهدات خبرنگار صدای میراث حاکی از آن است؛ هم اکنون تعداد بسیاری از بناهای تاریخی اهواز بدون آنکه در معرض تخریب تدریجی و مداوم قرار دارند. این بناها در مراحل اولیه تخریب بدون آنکه سردر و ظاهر بیرونی آن ها تخریب شود، قسمت های داخلی به طور کامل با خاک یکسان می شود و در مرحله پایانی و زمانی که ۹۰ درصد بنا در سکوت و بی خبری متولیان میراث فرهنگی به طور کامل تخریب شد قسمت های بیرونی نیز فرو می ریزد.

«مجتبی گهستونی» روزنامه نگار و فعال میراث فرهنگی به تخریب خانه تاریخی قدوسی که متعلق به دوره قاجار است اشاره می کند و می گوید: خانه تاریخی قدوسی یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند اهواز بود که همین چند روز پیش در سکوت کامل خبری قسمت های داخلی آن به طور کامل از بین رفت.

آنطور که گهستونی می گوید: این بنای قاجاری که در خیابان فردوسی قرار داشت یکی از بناهای بزرگ و دارای معماری منحصربه فرد بود که میراث فرهنگی هیچگونه اقدامی برای ثبت آن در فهرست آثار ملی نکرد و به محض آنکه متوجه تخریب شد هم نتوانست کاری از پیش ببرد.

این فعال میراث فرهنگی معتقد است؛ با توجه به بررسی های صورت گرفته درحال حاضر ۲۰۰ بنای تاریخی در شهر اهواز وجود دارد که تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت نرسیده اند. این درحالی است که دوستداران میراث فرهنگی هر روز شاهد از بین رفتن این آثار تاریخی هستند.

به گفته او، شهر اهواز درحالی فاقد موزه است که بناهای تاریخی آن هر روز درحال تخریب است. انتظار می رود با ثبت ملی این بناهای تاریخی و حفاظت از آنها به عنوان اماکن فرهنگی و تاریخی و رفاهی در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

او می گوید: در شرایطی اهواز از مواریث فرهنگی تهی می شود که این شهر تاریخی خالی از موزه، خالی از گالری و اماکن فرهنگی است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید