شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

خطر سوداگری در کمین اقامتگاه‌های بومگردی است

0 انتشار:

صدای میراث: سید هاشم طباطبایی مالک دو اقامتگاه بومگردی با نام‌های بارانداز در روستای فرحزاد مصر که از پیشکسوتان تاسیس اقامتگاه‌های بومگردی و عضو هیات موسس این اقامتگاه‌ها در ایران است در گفت‌وگو با صدای میراث، با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری اقامتگاه های بومگردی و هدف از تشکیل این اقامتگاه ها در ایران به مشکلات کنونی اقامتگاه‌های بومگردی و سوداگری ایجاد شده در پوشش تاسیس اقامتگاه‌های بومگردی در کشور پرداخت.

او با تاکید بر ضرورت تشکیل فوری انجمن کشوری اقامتگاه‌های بومگردی گفت: اقامتگاه‌های بومگردی در سالیان گذشته به این دلیل که شناخته شده نبود و مسئولین میراث فرهنگی نیز نمی دانستند هدف از تشکیل اقامتگاه‌های بومگردی چیست همکاری خوبی با این مجموعه‌ها نداشتند اما خوشبختانه از یک دهه گذشته این اقامتگاه‌ها و هدف از تشکیل ان‌ها به تدریج شناخته شدند و همکاری خوبی با سازمان میراث فرهنگی شکل گرفت. اما این همکاری خوب اتفاقات بدی را نیز رقم زده است که به معضل اقامتگاه های بومگردی تبدیل شده است.

طباطبایی با تاکید بر این که هدف اولیه از تشکیل اقامتگاه‌های بومگردی گفت: هدف آن بود که بومی ها خانه‌های پدری و تاریخی خود را تبدیل به اقامتگاه کنند و در کنار تشکیل اقامتگاه مشاغل روستایی خود همچون کشاورزی و دامداری را نیز حفظ کنند اما به متاسفانه این دلیل که در شرایط کنونی مدیریت خوبی وجود ندارد و اقامتگاه های بومگردی آموزش خوبی ندارند اقامتگاه‌های بومگردی از اهداف اصلی خود منحرف شده اند.

او با اشاره به محدودیت منابع آبی در کشور اشاره کرد و گفت که به دلیل استقبال زیاد گردشگران برای ورود به مناطق بومگردی منابع آبی روستاها دچار مشکل شده است که هیچ فکری برای جبران کمبود آب نشده است.

طباطبایی گفت: به دلیل آن که مدیریت در شاخه بومگردی درست نبود کشاورزی در حال تعطیل شدن در روستاها است و کشاورزان به دلیل تبلیغات بزرگی که در موضوع بومگردی رواج یافت و یک شو پیرامون اقامتگاه‌های بومگردی ایجاد شد کشاورزی را رها کرده‌اند و به ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی اقدام کرده اند که اتفاق خوبی نیست.

این فعال حوزه بومگردی کشور و عضو هیات موسس اقامتگاه‌های بومگردی با اعلام این که بالا رفتن آمار اقامتگاه های بومگردی مذموم نیست اما باید اقامتگاه‌های بومگردی مدیریت درست داشته باشند. اقامتگاه‌هایی ایجاد شده اند که داخل آن ها آسانسور و مبلمان وجود دارد در حالی که اهداف نخستین تشکیل اقامتگاه‌های بومگردی این مسایل نبود.

به گفته سیدهاشم طباطبایی، هدف اولیه از تشکیل اقامتگاه‌های بومگردی احیای فرهنگ فراموش شده مناطق مختلف ایران براساس اقلیم منطقه و آداب و رسوم آن ها بود اما متاسفانه تزریق وام‌های بی‌هدف برای تاسیس اقامتگاه‌های بومگردی موجب انحراف از اهداف تشکیل اقامتگاه‌های بومگردی شد و به همین دلیل حالا مشاهده می‌کنید که یک راننده اتوبوس وقتی فهمیده است که برای تاسیس اقامتگاه بومگردی وام می‌دهند بلافاصله اقدام به گرفتن این وام کرد و حتی رانندگی اتوبوس را هم کنار گذاشت و برای مردم منطقه ای که نیاز به سیستم حمل و نقل او داشتند مشکل ایجاد کرد.

طباطبایی با اشاره به ضعف زیرساخت‌های گردشگری کشور گفت: مدیران اقامتگاه‌های بومی و پرسنل این اقامتگاه‌ها و متقاضیان ایجاد اقامتگاه بومگردی به آموزش مداوم دارند چون کار خود را بلد نیستند.

او با تاکید بر این که متقاضیان اقامتگاه‌های بومگردی باید پیش از راه اندازی این اقامتگاه‌ها در خصوص فعالیت بومگردی توجیه و آموزش ببینند گفت: متاسفانه هیچکس به این موارد توجه نمی‌کند.

به گفته مالک اقامتگاه‌های بارانداز در روستای فرحزاد مصر، مهمترین موضوعی که برای اقامتگاه‌های بومگردی مدنظر است و باید اعمال شود تشکیل انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی کشور است که متاسفانه بیش از ۸ ماه است که انجمن اقامتگاه‌های بومگردی به دلایل مختلف تشکیل نشده است.

او گفت: در صورت تشکیل این انجمن نه تنها مشکلات میراث فرهنگی کمتر می شود که انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی کشور متولی اصلی صدور مجوز اقامتگاه‌های بومگردی و ارایه آموزش‌های لازم به متقاضیان و مدیران و پرسنل اقامتگاه‌های بومگردی می شود تا این اقامتگاه‌ها از مسیر و اهداف اصلی خود منحرف نشوند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید