چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

خطیب شهیدی در جامعه باستان شناسی غنیمت است

0 انتشار:

سید محمد بهشتی وجود خطیب شهیدی در جامعه باستان شناسی را غنیمت دانست و تصریح کرد :اگر ۵ نفر در جهان حرفی برای گفتن درباره دوره اورارتویی داشته باشند یکی از آنها خطیب شهیدی است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید محمد بهشتی این مطلب را در مراسم «شب حمید خطیب شهیدی »باستان شناس پیشکسوت، که با همکاری پژوهشگاه ،مجله فرهنگی هنری بخارا، پژوهشکده باستان شناسی ، موزه ملی ایران  و خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد مطرح و از ثبات قدم علی دهباشی در برگزاری این مجالس که به گفته او همانند اسطوره آرش یک تنه مرز های موضوعی را مشخص می کند ، قدردانی کرد .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به سابقه و فعالیت های چشمگیر خطیب شهیدی در حوزه میراث فرهنگی به بیان مواردی در باره وی پرداخت و گفت : از نزدیک با خطیب شهیدی کار نکردم و در تماس مستقیم با او  نبوده ام ولی حشر و نشر با اهالی میراث در طول بیست ساله اخیر و تماس با جامعه باستان شناسی باعث شده در جریان فعالیت تمامی افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند قرار بگیرم و از دور و نزدیک با آنها ارتباط داشته باشم .

بهشتی با اشاره به این نکته که شاید این شهادت و داوری از این جهات دارای ارزش باشد افزود:خطیب شهیدی هیچ حاشیه ای ندارد و کسی را ندیدم که از ایشان گله ای داشته باشد .

به گفته وی همه باستان شناسان از خطیب شهیدی به نیکی و برخورداری از علم و دانش یاد می کنند.

او گفت :اکثر افرادی که در جامعه باستان شناسی فعالیت می کنند به اقتضای شرایطی که بوده و تقصیر خودشان هم  نیست یک اصطلاحی درست کردند به نام باستان شناسان از حجر تا قجر یعنی راجع به همه چیز باستان شناسی اظهار نظر می کنند .

او گفت : اگریک روزنامه نگار سراغ باستان شناسی برود و با او پرسشهایی را مطرح کند  که در حوزه تخصصی اش نیست او حتما اظهار نظر می کند و نمی گوید این خارج از دوره و تخصص من است و یا من درآن محوطه نبوده ام  و دلیلی هم ندارد که در موردش صحبت کنم.

بهشتی تصریح کرد که هیچگاه از خطیب شهیدی ندیدیم که خارج از دایره تخصص اش اظهار وجود کند.

وی با بیان اینکه عموما باستان شناسان زیاد اهل نوشتن نیستند و به همین دلیل بین دانسته ها و نوشته های آنها خیلی فاصله است ،گفت :باستان شناسان معمولا اندکی از آنچه را که یافته اند روی کاغذ آورده اند البته دلایلی هم دارد که خیلی در دایره بحث ما نیست .

او گفت : خطیب شهیدی نیز اندکی از آنچه را که می داند نوشته است با وجود اینکه از خیلی از باستان شناسان بیشتر نوشته است.

به گفته وی ، خطیب شهیدی جزو معدود باستان شناسانی است که زیاد نوشته است ، ولی باز باید این را پذیرفت که این اندکی از آنچیزی است که می داند .

بهشتی با طرح این پرسش که چرا و از کجا می دانیم که آنچه خطیب شهیدی نوشته اندکی از آنچیزی است که می داند تصریح کرد : زیرا وی تنها یک باستان شناس نبود که در محوطه ها فعالیت کند بلکه استاد دانشگاه و راهنمای دانشجویان بوده و کمتر دانشجویی است که به شاگردی وی افتخار نکند .

او گفت :البته دیگرانی هم در این حوزه  هستند که آدم ها و دانشمندان بزرگی دراین حوزه اند ولی این تکرار را بیشتر در مورد وی  شنیده ام .

بهشتی افزود :با اطمینان می توان گفت اگر ۵نفر در جهان حرفی برای گفتن درباره دوره اورارتویی  داشته باشند یکی از آنها خطیب شهیدی است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه در مورد دوره اورارتویی کمتر سخن گفته و مطلبی نوشته می شود و در این زمینه مضیقه هستیم تصریح کرد : از این جهت وجود خطیب شهیدی در جامعه باستان شناسی غنیمت است.

در ادامه این مراسم ، برخی از باستان شناسان نظیر ناصر نوروز زاده چگینی ، بهروز عمرانی ، جبرئیل نوکنده ، مهرداد ملک زاده مطالبی درباره سابقه درخشان حمید خطیب شهیدی بیان کردند و در تمجید از این باستان شناس پیشکسوت سخن گفتند  .

گفتنی است ، حمید خطیب‌شهیدی در سال ۱۳۲۷ در مراغه زاده شد. وی در سال ۱۳۵۱ کارشناسی باستان‌شناسی خود را از دانشگاه تهران اخذ کرد و پس از آن در سال ۱۹۷۵ دکتری خود را از دانشگاه ناپل شرقی (ایتالیا) گرفت. او به زبان‌های انگلیسی، ترکی و ایتالیایی مسلط است. تخصص اصلی او بررسی وجوه تاریخی و فرهنگی برآمدن تمدن اورارتو در شمال غرب ایران و نیمه شرقی فلات آناتولی است و از او در این باره کتاب‌ها و مقالات متعددی به فارسی و انگلیسی و ایتالیایی منتشر شده است.

خطیب‌شهیدی از ۱۳۵۲ تا ۱۳۶۵ کارشناس مرکز باستان‌شناسی ایران، از ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ استادیار دانشگاه فارابی اصفهان (دانشگاه هنر کنونی) و از ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۰ استادیار گروه آموزشی باستان‌شناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس بوده، و راهنمایی و مشاور تعداد پرشماری رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی ارشد را برعهده داشته است.

او نزدیک به ۴۰ فصل برنامه میدانی باستان‌شناختی را در گوشه و کنار ایران و از جمله محوطه‌های آغاز دوران تاریخی، و فرهنگ و تمدن اورارتویی چون بسطام و حسنلو، سرپرستی و راهبری کرده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید