جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

تلاش برای مرمت برج و باروی ضلع جنوبی گنبد سلطانیه به نتیجه رسید

0 انتشار:

صدای میراث: مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه از خواناسازی برج و باروی ضلع جنوبی گنبد سلطانیه خبر داد.

او گفت: درصورت تامین اعتبار و بودجه بازپیرایی مجموعه ضلع جنوبی در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ برج و باروی گنبد سلطانیه ۴ ضلع دارد که در گذشته دو  ورودی عام و خاص این مجموعه جهانی در ضلع جنوبی و شمالی قرار داشت. با توجه به اینکه مرمت ها و مسیر سازی در ضلع شمالی که ورودی عام بوده انجام شده درحال حاضر اقدامات مرمتی در ضلع جنوبی نیز با کمک کارشناسان داخلی صورت گرفته تا اینکه جزئیات پلان معماری ورودی جنوبی همانند ضلع شمالی مشخص و خوانا سازی شود.

«میرموسی انیران» مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه با اعلام این مطلب گفت: خواناسازی ضلع جنوبی گنبد سلطانیه که یک اقدام بسیار زمانبر مرمتی بود پس از گذشت یکسال‌ونیم به طور کامل به اتمام رسید.

او گفت: برج و بارو گنبد سلطانیه دارای ۴ ضلع شمالی، جنوبی، شرقی و غربی است که ورودی های گنبد در عرصه های شمالی و جنوبی قرار داشت .درحال حاضر ضلع شمالی که ورودی عام مجموعه سلطانیه است تا حدود زیادی مورد مرمت قرار گرفته به طوری که هم اکنون نیز یکی از برج های آن در حال مرمت است و در ضلع شمالی نیز مسیرسازی انجام شده تا رفت و آمد برای گردشگری تسهیل شود از همین رو، تلاش کردیم ضلع جنوبی مجموعه را همانند ضلع شمالی خواناسازی کنیم.

انیران هدف از خوانا سازی ضلع جنوبی گنبد سلطانیه را بررسی جزئیات پلان معماری ورودی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه ضلع شمالی و جنوبی در گذشته ارتباط منطقی با یکدیگر داشتند از همین رو برای پی بردن به جزئیات فضاهای شهری در دوره ایلخانی بخش برج و بارو ضلع جنوبی را خوانا سازی کردیم تا نحوه اجرا و خصوصیات معماری ورودی ضلع جنوبی پیدا شود.

مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه افزود: در گذشته رفت و آمد گردشگران از ضلع غربی صورت می گرفت که نزدیکترین مسیر به گنبد سلطانیه بود اما در این مسیر گردشگران نمی توانستند فضاهای اطراف گنبد را مشاهده کنند درحال حاضر با مسیرسازی ضلع شمالی و مفروش کردن آن به تخته های روسی فرآوری شده سبب شده رفت و آمد گردشگران نیز در این مسیر تسهیل و میزان ماندگاری گردشگران و مشاهده فضاهای اطراف گنبد سلطانیه بیشتر شود.

او گفت: برای اینکه ارتباط ضلع جنوبی که مسیر درباریان بوده با ضلع شمالی که بار عام بوده مشخص شود نیاز به اعتبارات بیشتری است که با تخصیص منابع کاوش ها در این محدوده برای یافتن سوالات آغاز می شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید