پنج شنبه, ۰۲ فروردین, ۱۴۰۳

کمیسیون ملی یونسکو: امکان پیوستن عراق به پرونده هورامان وجود دارد/حجت‌الله ایوبی: صیانت از هورامان نیازمند همت جمعی است

0 انتشار:

صدای میراث: حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با تبریک ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان اعلام کرد: خوشبختانه درکشور عزیزمان ایران، میراث ملموس و ناملموس بسیاری برای ثبت جهانی وجود دارد و در ثبت مکان‌ها و فضاها، سیاستی هوشمندانه در پیش گرفته‌ایم که بر مبنای آن صرفا به‌ جای ثبت یک بنا و یک نقطه مشخص، مناطق و فضاهای گسترده‌تری را ثبت می‌کنیم؛ مثلا ثبت جهانی راه‌آهن سراسری به‌عنوان بیست‌وپنجمین میراث ملموس یعنی ثبت حدود ۱۴۰۰ کیلومتر منظر فرهنگی و نخستین میراث صنعتی کشورمان و منظر فرهنگی هورامان(اورامانات)در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است، باعث ثبت هزاران کیلومتر از این سرزمین شدند و بدین ترتیب مجموعه‌ای عظیم را ثبت جهانی کردیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو که در یک لایو اینستاگرامی کمیسیون ملی یونسکو در تهران سخن می‌گفت، با اشاره به این که کارشناسان می‌توانند روزها و ماه‌ها درباره اورامانات صحبت کنند،گفت: یکی از وظایف و رسالت‌های یونسکو و به تبع آن کمیسیون‌های ملی یونسکو، رونمایی از گنجینه‌های بشری به‌واسطه ثبت آن‌ها و بیداری و آگاهی هر چه بیشتر افکار عمومی در نگهداری و پاسداشت از این مواریث و جلوگیری از تخریب آن‌هاست.

او افزود: به‌عنوان مثال پس از ثبت جنگل‌های هیرکانی در سال ۲۰۱۹، خود بومیان آن منطقه و دیگر مردم، کوچک‌ترین دست‌درازی و آسیب به این منطقه را بلافاصله گزارش می‌کردند و مانع از انجام آن‌ها می‌شدند. خوب است بدانید ما نخستین کشوری هستیم که هم در ثبت جنگل‌های هیرکانی و هم اورامانات از هنرمندان هم کمک گرفته‌ایم. چون این مورد یکی از امتیازات در ثبت‌های جهانی است؛ (یعنی حساس بودن افکارعمومی نسبت به آن ثبت). ارزیابان اگر تصور کنند افکارعمومی نسبت به مسأله بی‌اعتنا هستند، ثبت ان منطقه به عقب می‌افتد. به گفته خود ناظران یونسکو، هنرمندان ما سال گذشته نمایشگاه عکس خوبی برای اورامانات برگزار کردند و وقتی بازرسان آمدند از دیدن این نمایشگاه عکس شگفت زده شدند.

ایوبی ادامه داد: حدود  ۷۰۰ روستا در منطقه هورامان/ اورامانات قرار دارند که امروز با ثبت جهانی این منظر فرهنگی، دیگر صرفا روستا نیستند و جهانیان هر آنچه مربوط به آیین و رسوم، فرهنگ، سبک زندگی و حتی معماری ابنیه آن‌هاست، می‌بینند و آن را یک آیینه تمام‌نما از فرهنگ یک کشور و یک ملت می‌دانند. بنابراین آگاهی‌بخشی هر چه بیشتر درباره این گنجینه‌ها به حفظ آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

وی تأکید کرد: این افتخار است که در کشورمان و در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که پیش از این سازمان میراث فرهنگی بود، از دیرباز کارشناسان بین‌المللی بسیار زبده و کارآزموده‌ داریم که با تلاش بی‌وقفه، پرونده‌هایی جامع و بدون ‌نقص را آماده و به یونسکو ارسال می‌کنند که در این میان مدیران پایگاه‌ها و استانداری‌ها نیز با عشق و علاقه پای کار هستند و همکاری خالصانه، مؤثر و بی‌دریغ دارند.

ایوبی افزود: لازم می‌دانم از برادر و دوست عزیز و بزرگوارم آقای دکتر طالبیان معاون وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نیکی یاد کنم که نه تنها برای این پرونده بلکه سالیان سال برای ثبت تمام این ۲۶ میراث ملموس در فهرست جهانی یونسکو تلاش صادقانه کرده و کارشناسان خوبی تربیت کرده‌اند.

ایوبی تأکید کرد: انتظار داریم ثبت جهانی هورامان سبب آشنایی بیشتر همه مردم ایران با این طبیعت بکر و بازدید هر چه بیشتر از این منطقه و البته همان‌طور که گفته شد منجر به همتی جمعی در پاسداشت و نگهداری از آن شود.

وی افزود: رییس‌جمهور عراق این ثبت را به ایران تبریک گفت؛ چون علاوه بر این ‌که چندین شهرستان و دو استان ایران در محور اورامانات قراردارند، کردستان عراق هم در همین محور قرار دارد و خوشبختانه این امکان وجود دارد که در دوره بعدی به پرونده کردستان عراق کمک کنیم تا به این پرونده ثبت جهانی ملحق شود. چرا که این موضوعات باعث می‌شوند تا مردم دنیا با جاذبه‌های گردشگری یکدیگر بیشتر آشنا شوند و محوری فرهنگی برای گفت‌و‌گو، دوستی و صلح میان ملت‌ها ایجاد شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید