سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

نامه اعتراضی شورای هماهنگی تشکل‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی به علی‌اصغر مونسان/تعامل سازمان میراث‌فرهنگی با تشکل‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی به نازل‌ترین سطح رسیده است

0 انتشار:

صدای میراث: شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌ای به علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اعتراض به بی‌اعتمادی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به تشکل‌های غیردولتی سه‌گانه در حوزه میراث فرهنگی اعلام کرد: میزان تعامل و اعتماد بدنه سازمان میراث‌فرهنگی به تشکل‌های غیردولتی این حوزه به نازل‌ترین حد خود رسیده است.

شورای هماهنگی‌تشکل‌های سه‌گانه میراث فرهنگی افزوده است: انجمن‌های عضو همواره تلاش کرده‌اند تا در زمینه‌ معرفی فرهنگ و هنر سرزمین و تاکید بر حفظ ثروت‌های ملی کشور بخشی از وظایف سازمان میراث‌فرهنگی کشور را به انجام برسانند و در این مسیر با وجود بی‌مهرهای‌ بسیاری که بر آن‌ها روا شده است، همچنان به زمینه‌سازی برای پیشبرد اهداف خود می‌اندیشند.

رویکرد منفعل و بی‌اعتمادی به تشکل‌ها

این شورا در نامه خود خطاب به علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی افزوده است: جناب آقای دکتر مونسان ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور؛ حمایت معنوی برای تقویت سطح مشارکت انجمن‌های فعال از اساسی‌ترین وظایف حوزه مدیریتی سازمان و همواره از شعارهای دولت تدبیر بوده است. اما متاسفانه طی سال‌های اخیر انجمن‌ها با رویکردهای منفعل و بی‌اعتماد سازمان متبوع مواجه بوده‌اند. تا جایی‌که به جرات می‌توان گفت، میزان تعامل و اعتماد بدنه‌ سازمان میراث‌فرهنگی در این سال‌ها به نازل‌ترین حد خود رسیده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های غیردولتی میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در نامه خود تاکید کرد: در دورانی که سازمان میراث‌فرهنگی باید به مقتدرسازی این نهادها به‌منظور افزایش آگاهی و تقویت اعتماد به مطالبه‌گری در سطح جامعه بپردازد، سیاست‌های غیرشفاف و نامستقل به تضعیف ارتباطات و سطح مشارکت نهادهای مردمی با بدنه‌ی سازمان منجر شده است.

درخواست بازنگری در سیاست‌های تعاملی با تشکل‌ها

در  نامه این شورا خطاب به مونسان آمده است: شورای هماهنگی تشکل‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به نمایندگی از تشکل‌‌های عضو، خواهان بازنگری در سیاست‌های تعاملی با سازمان‌های غیردولتی و حمایت‌های معنوی از این نهادها است و امید که بتوانیم در سایه‌ دولت تدبیر و امید به انتظارات جامه‌ عمل بپوشانیم.

شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه خود خطاب به رییس سازمان میراث‌فرهنگی آورده است: نهادهای مردمی شکل جدیدی از دموکراسی مشارکتی و شاخصی برای ارزیابی توسعه‌ جوامع به شمار می‌روند. از همین‌رو حمایت از فعالیت انجمن‌ها در راستای توسعه‌ پایدار همواره مورد تاکید و عامل فخر دولت‌ها بوده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی افزوده است: انجمن‌های حوزه‌ میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برحسب وظیفه‌ ذاتی خود در راستای پاسداشت و حفاظت از ثروت‌های فرهنگی و نیز جلب مشارکت مردمی همواره از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند.

این شورا ادامه داده است: شاهد این ادعا تلاش‌های تاثیرگذار این نهادها در حوزه‌ سه‌گانه‌ میراث‌فرهنگی است و شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز متشکل از انجمن‌های سه‌گانه حوزه‌ میراث‌فرهنگی، سال‌هاست با همراهی اعضای پویای خود اقدامات غیرقابل انکاری را در زمینه‌ هم‌افزایی، نهادسازی و نیز ورود در گفتمان فرهنگی کشور صورت داده‌ است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید