یکشنبه, ۰۵ فروردین, ۱۴۰۳

دستورالعمل هیات امنایی شدن موزه‌ها در دست تدوین

0 انتشار:

دستورالعمل هیات امنایی شدن موزه‌ها در دست تدوین

ایسنا – معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: دستورالعمل‌های اجرایی برای آغاز طرح هیات امنایی شدن ۲۱ مجموعه‌ی ملی کشور توسط وزارتخانه در حال تدوین است و بعد از تایید وزیر میراث فرهنگی، ابلاغ می‌شود و به مرور دیگر موزه‌ها نیز به لیست اضافه می‌شوند.

بیستم فروردین امسال، علی‌اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – از اصلاح آیین‌نامه‌ هیات امنایی شدن ۲۱ مجموعه ملی موزه‌ای که در سال ۱۳۸۳ تصویب شده بود، خبر داد.

آیین‌نامه‌ای که اجازه می‌دهد نگهداری و اداره‌ اماکن و محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها به هیات‌های امنا واگذار شود و بر این اساس در کنار هیات امنای جداگانه و مشخصی که برای موزه‌ ملی ایران ایجاد می‌شود، در نخستین قدم برای ۲۰ مجموعه‌ ملی دیگر یک هیات امنای مشترک تشکیل خواهد شد.

هر چند طبق آن‌چه که مسوولان میراث فرهنگی اعلام کرده‌اند به مرور لیست ۲۱ مجموعه‌ی ملی گسترش پیدا کرده و همه‌ی مجموعه‌ها، موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی به لیست هیات امنایی شدن مجموعه‌های ملی اضافه می‌شوند.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی با تاکید بر این‌که مدت زمان زیادی کارشناسان روی اصلاح آیین نامه اجرایی هیات امنای موزه‌ها و اماکن تاریخی کار کرده‌اند، بیان می‌کند: معتقدم این اتفاق آغاز یک تحول مهم برای مدیریت حوزه میراث فرهنگی است که نخست همه‌ی آثار جهانی و اماکن تاریخی مهم را شامل می‌شود و در ادامه دیگر مجموعه‌های ملی در دستور کار قرار می‌گیرند.

او ادامه می‌دهد: این آیین نامه کار را روشن کرده است، از یک سو موزه ملی ایران در قالب یک هیات امنای مستقل کار می‌کند و از سوی دیگر بر اساس برنامه‌ریزی وزارتخانه و تصمیم وزیر میراث فرهنگی، نسبت به مستقل شدن هیات امنای برخی اماکن تاریخی و اشتراک در هیات امنای برخی دیگر از محوطه‌ها و موزه‌ها کارها جلو می‌روند.

وی با بیان این‌که همه‌ی ظرفیت‌ها در آیین‌نامه دیده شده‌اند و همه‌ی محوطه‌ها و موزه‌ها به این صورت مدیریت می‌شوند، اظهار می‌کند: آن چه که سال گذشته به عنوان ۲۱ محوطه و هیات امنا مطرح شد به دلیل ارتباط وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه و  درآمدهای موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی بود تا بتوانیم درآمد آن‌ها را به خود مجموعه‌ها برگردانیم. با این وجود ما منتظر اصلاح آیین‌نامه بودیم تا با انجام آن محوطه‌ها و مجموعه‌های ملی مانند بازار تبریز، کویر لوت یا جنگل‌های هیرکانی را نیز در این فهرست وارد کنیم.

او با اشاره به این‌که برخی محوطه‌های تاریخی مانند تخت جمشید نیستند که ورودی بلیت فروشی داشته باشند، می‌افزاید: با این وجود آن‌ها نیز به مرور به صورت هیات امنایی مدیریت می‌شوند.

طالبیان، با تاکید بر این‌که کارشناسان وزارتخانه میراث فرهنگی روی دستورالعمل‌های اجرایی این آیین‌نامه کار کرده‌اند و بعد از تکمیل و تدوین آن باید توسط وزیر میراث فرهنگی ابلاغ شود، ادامه می‌دهد: کلیات هیات امنای مرکزی درآمده، بخش‌های حقوقی نامه نگاری کرده‌اند و نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف معرفی شده‌اند، به زودی نیز آن برنامه‌ها از طرف معاونت توسعه و مدیریت تنظیم می‌شود تا با ارائه به وزیر میراث فرهنگی، آیین‌نامه ابلاغ شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید