چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

دستور مونسان برای تسریع در گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی عرصه تخریب شده شوش

0 انتشار:

صدای میراث: علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری دستور بررسی سریع باستان‌شناسی در عرصه ملی محوطه باستانی شوش را که در چند شب گذشته با اقدامات غیرقانونی شهرداری شوش تخریب شد و ۳۰۰ متر از این عرصه به عمق ۲ متر به بهانه احداث زیرگذر تخریب شده بود، صادر کرد.

عصر دیروز نیز گروهی از باستان‌شناس‌ها به سرپرستی دکتر روح‌الله شیرازی رییس پژوهشکده باستان‌شناسی به مدت چند ساعت در محوطه تخریب شده عرصه ملی شهر باستانی شوش به بررسی محوطه خاکبرداری شده شوش پرداختند.

این هیات شب گذشته در جلسه‌ای که با حضور متولیان میراث‌فرهنگی کشور در شوش برگزار شد حضور یافتند و گزارش اولیه خود از بررسی‌ها را تقدیم مدیران میراث فرهنگی کشور کردند.

دکتر روح‌الله شیرازی در تماس صدای میراث از هرگونه اعلام نظر در مورد بررسی‌ها خودداری کرد و گفت که اعلام نظر در این خصوص پس از بررسی کامل ارایه می‌شود.

سیدحکمت‌الله موسوی مدیرکل جدید میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان نیز در گفت‌وگو با صدای میراث اعلام نظر درخصوص گزارش بررسی‌های باستان‌شناسی را به پس از نهایی شدن بررسی‌ها موکول کرد و گفت چون موضوع کاملا فنی است از سخن گفتن درباره جزییات بررسی تیم باستان شناسی خودداری می‌کند.

او البته خبر داد که در جلسه شب گذشته با حضور کارشناسان میراث فرهنگی تصمیم گرفته شد که گمانه‌زنی باستان شناسی در محوطه تخریب شده انجام شود و به همین دلیل قرار است گروه باستان‌شناسی در محوطه تخریب شده مستقر شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در پاسخ به این سوال صدای میراث که با توجه به دستور رییس سازمان میراث‌فرهنگی و تصمیم به استقرار تیم باستان شناسی برای گمانه‌زنی محوطه تخریب شده عرصه ملی شوش آیا احداث زیرگذر شوش منتفی خواهد شد؟ گفت: نمی‌توان گفت احداث زیرگذر شوش منتفی شده است چون باید در انتظار نتیجه بررسی‌های هیات باستان‌شناسی بود.

به گفته وی، هنوز مشخص نیست که تیم بررسی باستان شناسی محوطه تخریب شده تا چه زمانی در محوطه مستقر باشند و زمان دقیقی برای پایان بررسی‌ها اعلام نشده است اما براساس دستور رییس سازمان میراث‌فرهنگی و معاون میراث‌فرهنگی کشور بررسی‌های باستان شناسی باید در سریعترین زمان به اتمام برسد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید