پنج شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳

دستکند های سفید شهر؛ جایی برای برگزاری آیین های باستانی

0 انتشار:

در فصل دوم کاوش باستان شناسی مجموعه معماری دستکندهای زیرزمینی سفید شهر (نصرآباد) بنایی نمایان شد که با توجه به وجود فضای چلیپایی با نورگیر ، چاه آب (دو عنصر مقدس) و یافته های باستان شناسی احتمالا مرتبط به آیینهای ایران باستان است .

به گزارش صدای میراث به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مجید منتظرظهوری سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت : فصل دوم کاوش باستان شناسی در مجموعه معماری دستکندهای زیرزمینی سفید شهر (نصرآباد) شهرستان آران و بیدگل اصفهان، موسوم به شهر زیرزمینی در دو کارگاه مجزا مورد پیگیری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کارگاه نخست در زیر عمارتی خشتی با نام بقال یا چهارطاقی انتخاب و دو فصل کاوش منجر به شناسایی فضاها و کانالهای ارتباطی غیر همسطحی درآن شد تصریح کرد : ادامه کاوشها در این کارگاه در بخش شمالی و جنوبی در دو جبهه تداوم یافت که به شناسایی بخشهای دیگری از این دستکند منجر شد که روند مخرب توسعه شهری باعث تخریب راههای ارتباطی در این بخشها شده است.

این باستان شناس افزود :برای حصول نتیجه مطلوب به منظور شناسایی مسیرهای ارتباطی از مطالعات میان رشته ای ژئوفیزیک به روش (GPR) کمک گرفته شد و گمانه زنی در نقاط شناسایی شده مشخص نمود  این مجموعه دستکند در بخش شمالی تداوم داشته و خیابان ۲۲ بهمن این مسیر را تخریب کرده است.

او خاطرنشان ساخت که مطالعات ژئو فیزیک مسیرهای دیگری را در بخشهای دیگر شهر نیز شناسایی کرده که ادامه کاوش در آنها به فصلهای بعد موکول شد .

منتظرظهوری از یافته های این بخش از دستکندها به سفالهای دوران قرن ۶ و ۷ هجری قمری اشاره کرد که از نمونه های آن می توان از سفالهای فیروزه قلم مشکی و سفالهای لعاب تکرنگ فیروزه ای با لبه چکشی نام برد .

او با اشاره به  قطعاتی از سفالهای نقاشی زیر لعاب که بر روی برخی از آنها بخشهای از کتیبه های اسلامی دیده می شود تصریح کرد : یک قطعه کاشی زرین فام از بخش شمالی این مجموعه بدست آمد که احتمالا از نمونه های ساخت شهر کاشان در قرن ۶ و ۷ هجری (خوارزمشاهی و ایلخانی) است.

سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان این نکته که کارگاه دوم در بخش جنوبی عمارت قدمگاه با توجه به گفته های اهالی بومی شهر انتخاب شد اظهار داشت: پس از روند کاوش در این  بخش، فضایی با پلانی چلیپایی شکل نمایان شد که بخش عمده این فضا در بخشهای فوقانی با آوار و نخاله های شهری پر شده بود و در بخشهای پایینی آن نهشته های فرهنگی با مواد فرهنگی شناسایی شد.

این باستان شناس گفت: این فضای چلیپایی در بخش مرکزی دارای سقفی مدور و گنبدگون با خیز کم است که در مرکز گنبد یا آسمانه آن نورگیری مدور قرار دارد.

به گفته او ، در مرکز و کف فضای چلیپایی حلقه چاهی قرار دارد که تا عمق ۱۱ متر مورد کاوش قرار گرفت ولی به علت اتمام زمان کاوش فعالیت باستان شناسی در آن متوقف شد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید