جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

دست‌اندازی مجدد به مدرسه تاریخی شاه‌عباس بهشهر/آموزش‌وپرورش بهشهر نقض حریم اثر ثبت ملی شده را تکمیل کرد/دکان‌های قدیمی مغازه مدرن شدند

0 انتشار:
صدای میراث/ستاره حجتی: مدرسه تاریخی و ثبت ملی شده شاه عباس در شهرستان بهشهر استان مازندران که پس از انقلاب اسلامی به عنوان ساختمان اداری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده می‌شد، بار دیگر دستخوش تعرض و دست‌اندازی در عرصه و حریم شد.
به گزارش صدای میراث، در حالی که براساس اصول و مقررات حفظ و نگهداری از ابنیه و محوطه‌های تاریخی، دو باب دکان واقع شده در ضلع شمالی این بنا که بخش الحاقی و غیر تاریخی است و اصالت این بنای تاریخی را مخدوش کرده است باید تخریب شود، اداره آموزش و پرورش شهرستان بهشهر در اقدامی عجیب به نوسازی و گسترش فضای دو دکان و تبدیل آن‌ها به دو باب مغازه بزرگ و مدرن کرده است.
ساختمان ثبت ملی شده مدرسه شاه عباس بهشهر در حال حاضر دارای کاربری فرهنگی _ آموزشی است و در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که مشمول قوانین حمایتی از آثار ملی است.
 گفتنی است، تا لحظه انتشار این خبر، هیچ یک از دستگاه های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مازندران و شهرستان بهشهر، همچنین مسئولان آموزش و پرورش شهرستان بهشهر یا دستگاه‌های نظارتی اقدامی برای رفع تصرف و جلوگیری از دست‌اندازی به عرصه و حریم این اثر ثبت ملی شده نداشته‌اند.
مدرسه شاه عباس بهشهر به دلیل استقرار در مرکز شهرستان بهشهر همچون دیگر آثار تاریخی متعلق به دوره صفوی و پهلوی اول این شهرستان، سالیان متوالی است که با تعدی به عرصه و حریم مواجه است و طی این سال‌ها هیچ اقدامی برای متوقف کردن دست‌اندازی ها به این اثر ثبت ملی شده انجام نگرفته است.
print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید