پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

دشت بهشت ۷ هزار ساله؛ از زمین فوتبال بچه‌های کرج تا محل دپو نخاله‌‌های ساختمانی/عرصه و حریم دشت‌ بهشت تعیین شد

0 انتشار:

صدای میراث: تپه ۷هزار ساله دشت بهشت در محمد شهر کرج آسیب‌های جدی از فعالیت‌های عمرانی و کشاورزی دیده است و آنطور که محمد احمدی سرپرست هیأت باستان‌شناسی دشت بهشت به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفته است، این تپه باستانی مدتی زمین فوتبال بود و حالا محل دپو نخاله‌های ساختمانی است.

گسترش روزافزون معابر شهری در کرج، تپه باستانی دشت بهشت را در شرایط حفاظتی نامناسب قرار داده است. این موضوع را سرپرست هیات باستان شناسی دشت بهشت گفته است. 

احمدی می‌گوید:‌ روشن کردن وضعیت عرصه و حریم دشت بهشت و ارایه ضوابط حفاظتی مناسب برای این تپه باستانی ضروری است.

این باستان‌شناس از مشاهده بقایای سفالی سیستم انتقال آب در دشت بهشت خبر داده است که برای آبرسانی به یک آسیباب آبی در دوره‌های تاریخی بر این تپه باستانی کاربرد داشت.

او گفته است که شهرداری با ساخت خیابان و صدور مجوز ساخت‌وساز در ضلع شمالی تپه و مخالفت نکردن با دپو نخاله‌های ساختمانی بر این تپه باستانی از یکسو و کشاورزان با انجام فعالیت‌های کشاورزی و تسطیح تپه در ضلع شرقی و جنوبی و همچنین احداث سالن ورزشی در ضلع غربی این تپه توسط سپاه موجب شده است که بخش‌هایی از این تپه باستانی تخریب شود.

براساس داده‌های فرهنگی، براساس آنچه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اعلام کرده است، آثاری از دوران پیش از تاریخ متعلق به هزاره‌های پنجم، چهارم و اول پیش از میلاد مسیح، همچنین دوره تاریخی و دوره اولیه اسلامی در تپه دشت بهشت قابل شناسایی است.

گفتنی است، تپه باستانی دشت بهشت سال ۱۳۸۰ توسط ابوالقاسم حاتمی سرپرست هیات بررسی و شناسایی آثار باستانی و فرهنگی-تاریخی حوزه فرمانداری کرج شناسایی و توسط او در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

اکنون تپه باستانی دشت بهشت توسط محمد احمدی سرپرست هیات باستان‌شناسی این تپه ثبت ملی شده کشور تعیین عرصه و حریم درجه ۱ شده است و براساس قوانین موجود هرگونه تعرض به این تپه باستانی جرم تلقی می‌شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید