چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

دفاع دوباره وزیر راه‌ و شهرسازی از ایده «ایرانشهری»

0 انتشار:

صدای میراث: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی علاقه زیادی به طرح ایده ایرانشهری و اجرایی شدن این ایده دارد.

نگاه او به گستره ایران بزرگ است و از هر فرصتی استفاده می‌کند تا ایده تمدن ایرانشهری را تشریح کند.

در تازه ترین طرح دوباره تئوری ایرانشهری،‌ وزیر راه و شهرسازی در دومین همایش میراث‌فرهنگی و توسعه پایدار گفته است که «هویت ما ایجاب می‌کند خود را در برابر افغانستان، ازبکستان و همه حوزه تمدنی ایران بزرگ مسوول بدانیم. چون مسولیت ما برقراری صلح در منطقه است.»

ایده ایرانشهری رمانتیک نیست

آخوندی ایده ایرانشهری را مفهومی رمانتیک نمی‌داند.

او آنطور که در سخنرانی خود در همایش میراث‌فرهنگی و توسعه پایدار گفته است، وقتی از ایران و تمدن ایرانشهری و هویت ایرانی سخن می‌گوییم از یک مفهوم رمانتیک سخن نگفته‌ایم و ایده ایرانشهری واپسگرایی نیست. بلکه وقتی از ایران و فرهنگ و تمدن ایرانشهری سخن می‌گوییم، از صلح، یکپارچگی و تعامل فعال با جهان سخن گفته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی که در نامه مشترک خود با رییس سازمان میراث‌فرهنگی به معاون اول رییس جمهوری خواستار استرداد لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی شده است، تمدن را معرفت سامان یافته یک قوم و یک ملت دانسته است که در طول تاریخ شکل گرفته و در فرآیند تاریخی، توانسته است موجب اجماع نسبی در یک منطقه، درباره جهان شود.

مفهوم ایرانشهری راه پیوند با ایران فرهنگی

او تمدن را مترادف نظم اجتماعی می داند. به اعتقاد آخوندی، زوال خرافات، اشاعه معرفت، ملایم شدن آداب اجتماعی، از بین رفتن جنگ و امکان تعامل از آثار مثبت تمدن به معنای نظم اجتماعی است.

می‌گوید: وقتی از تمدن ایرانشهری سخن می‌گوییم از ایران امروز نیز حرف می‌زنیم که باید معرفت سامان یافته امروز تمدن ایران را بشناسیم و بدانیم این ایده چه خلاقیتی برای حل مسایل کشور دارد.

وزیر راه و شهرسازی ماندن در گذشته یا نادیده گرفتن گذشته را ناممکن خواند و گفت که باید به ارایه تعاریف جدید از مفاهیم تعامل فعال با جهان و هویت پرداخت.

در تشریح ایده ایرانشهری، آخوندی به تاثیر این ایده در برقراری صلح در منطقه پرداخت و گفت: مسولیت ما برقراری صلح در منطقه است. اگر در جهان امروز بخواهیم منفعت ملی ایجاد کنیم، باید منفعت ملی خود را با منفعت دیگران پیوند بزنیم و این مفهوم ایرانشهری است که می‌تواند ما را با پیرامون خود پیوند بزند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید