چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

«خانه لوسی»؛ خانه‌ روشن کاشان

0 انتشار:

عباس غمخوار
مسئول کمیته میراث فرهنگی شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری/

زهرا فرمانی نخستین موزه گالری عکس در خانه تاریخی فرمانی را با عنوان «خانه لوسی» (HOUSE of LUCIE) را در کاشان راه‌اندازی کرد و آغاز این طرح با نمایشگاهی از آثار هنرمند آلمانی مربوط به قبل از مرمت این بنای تاریخی همراه بود.

این مراسم باحضور شهردار کاشان و مدیربافت تاریخی و جمعی ازهنرمندان وفرهیختگان جمعه پنجم امرداد ماه برگزار شد و اینباربافت تاریخی و کوچه پس کوچه‌های کاهگلی خیابان فاضل نراقی کاشان، میزبان خانواده‌ای هنرمند شده است تا بزرگ منشی خود را در این کهن شهر تاریخی به یادگار بگذارند.

زهرا فرمانی متولد سال ۱۳۳۴ است. او چهل سال در حوزه کودکان، هنر و ادبیات کار کرده است و بنیانگذار نخستین هنرکده کودک از سال ۸۶ در تهران است. فرمانی، کار خود را با تاسیس مهد کودک ماهی سیاه کوچولو در سال ۵۶ آغاز کرد. او متولد تهران است، پدرش اهل شیراز و مادرش کرمانشاهی است. فرمانی از جوانی شیفته معماری کاشان بود و سه سال قبل همراه خانواده و دوستان سفری به کاشان داشت.

اقامت در خانه‌ای با معماری سنتی، سفر را برای همه آن‌ها به یاد ماندنی کرد. در سفر بعدی در شب یلدای سال ۹۶ عکسی از اقامتگاه های سنتی کاشان برای بستگان خود فرستاد و از همانجا تصمیم به خرید خانه لوسی گرفت. او پس از جستجوی زیاد و توسط آقای محمود ساطع خانه قدیمی و مطلوب خود را انتخاب کرد.

حسین فرمانی برادر او بنیانگزار جایزه لوسی عکاسی در آمریکا است. لوسی از معتبرترین جوایز عکاسی در جهان است. حسین عکاسی را در ۹ سالگی در انجمن فرهنگ هنر ایران در شیراز شروع کرد و حین تحصیل در مسابقات عکاسی دبیرستان شیراز شرکت کرد. سال ۱۳۵۴به آمریکا رفت و در رشته‌های گرافیک و عکاسی تحصیل کرد . حسین فرمانی ابتدا به عکاسی تبلیغاتی روی آورد و نخستین مجله مد در لس‌آنجلس را راه‌اندازی کرد. او مجله‌های عکاسی و برنامه های بسیاری نیز برای کمک به عکاسان جوان در سراسر دنیا راه‌اندازی کرده است. حسین فرمانی در دانشگاه‌های معتبر جهان تدریس کرد و جزو هیئت ژوری بسیاری از بینال‌های هنر جهان است. او حالا قصد دارد در آفریقا کارهای خود در امریکا، اروپا و آسیا را دنبال کند.

خانواده فرمانی، خانه «بنیاد فرهنگی فرمانی» را نه برای سود بردن و تجارت، بلکه برای یک کار عام‌المنفعه و یادگاری از خانواده فرمانی بنا گذاشتند. آن‌ها تلاش دارند که سال آینده مرمت این خانه تاریخی انجام شود تا پاتوق عکاسان ایرانی و عکاسان بزرگ از سراسر جهان باشد. قصد خانواده فرمانی، راه‌اندازی موزه‌ «HOUSE of LUCIE» است. این موزه مجموعه ای از بهترین عکس‌های مسابقات ۲۰ سال گذشته را از عکاسان مشهور جهان در ۱۵ کشور را به نمایش می‌گذارد.

مجموعه خانه لوسی ۱۵۰ هزار عضو عکاس دارد و موزه عکس کاشان نیز پس از موزه عکس تایلند و لس‌آنجلس، سومین موزه عکس لوسی در جهان است. یک گالری نیز در این مجموعه با موضوعات متغیر پیش بینی شده است.

امید است که این موزه بتواند فرصتی برای دیدار عکاسان کاشان و عکاسانی که به کاشان سفر می‌کنند فراهم کند. بویژه فرصتی برای عکاس‌هایی که از دیگر نقاط جهان به کاشان سفر می‌کنند و به بهانه بازدید از این مجموعه با عکاسان ایرانی آشنا شوند. پیش بینی می شود عکاس‌های زیادی در آینده نزدیک از سراسر جهان به بهانه بازدید از خانه لوسی به کاشان سفر کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید