چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

رفتار‌های خودسرانه در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ادامه دارد/از اخراج ۸۵۰ عضو انجمن تا تعهدنامه سکوت برای عضویت/انتخابات انجمن دفاتر مسافرتی ایران؛ پایان خودسری یا برقراری دموکراسی صنفی؟

0 انتشار:

صدای میراث: هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که بیش از یکسال است براساس قانون، مدیریت آن بر قدیمی‌ترین و مهمترین تشکل صنفی بخش گردشگری کشور به اتمام رسیده است، چندی پیش ۸۵۰ دفتر خدمات مسافرتی کشور را از عضویت در این انجمن به بهانه نپرداختن حق عضویت در شرایط کرونایی خلع ید کرد. حالا و در تازه‌ترین اقدام، این انجمن تصمیم دارد عضویت اعضای جدید را منوط به عدم مخالفت با اقدامات انجمن کند و با این تصمیم، صدای منتقدان به عملکرد هیات مدیره را خفه کند.

اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با ارسال تعهدنامه جدید انجمن ایران به صدای میراث، گفته‌اند که این اقدام غیرقانونی و با هدف مهندسی انتخابات این انجمن که قرار است در روز چهارشنبه این هفته برگزار شود صورت گرفته است.

به گزارش صدای میراث، براساس متن ارسال شده به صدای میراث، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در تعهدنامه عضویت اعضاء در این انجمن آورده است: متعهد بر حفظ و پایداری انجمن بوده و هرگز عملی برخلاف مصلحت این انجمن که منجر به آسیب‌های حقوقی و اجتماعی به آن شود را انجام ندهم و چنانچه پیشنهاد یا اعتراضی نسبت به عملکرد انجمن داشته باشم در چارچوب اساسنامه عمل خواهم نمود. بدیهی است در صورت هرگونه تخلف از تعهدات مندرج در این نامه و یا داشتن هر نوع عملکردی برخلاف منافع، مصالح و شئون انجمن و صنف، هیات مدیره انجمن مختار و مجاز خواهد بود نسبت به استیفای حقوق صنف و لغو عضویت این آژانس اقدام نماید.»

این تعهدنامه در شرایطی منتشر شده است که اعضای خلع ید شده انجمن ایران که تعداد آن ها به حدود ۸۵۰ عضو از ۱۱۳۰ عضو این انجمن می‌رسید با حضور در وزارت کار و طرح شکایت درخصوص رفتارهای غیرقانونی هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، از مسئولان وزارت کار خواسته بودند انتخابات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با نظارت کامل وزارت کار انجام شود تا از تقلب در انتخابات این انجمن جلوگیری شود.

مسئولان وزارت کار نیز در چند مرحله تاکید کردند که اخراج اعضای انجمن ایران اقدامی غیرقانونی است و انتخابات این انجمن باید با حضور تمامی ۱۱۳۰ عضو این انجمن برگزار شود.

انتخابات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درحالی قرار است روز چهارشنبه برگزار شود که بسیاری از اعضای این انجمن هیات مدیره فعلی را فاقد صلاحیت برگزاری انتخابات می دانند و می‌گویند تاریخ مدیریت هیات مدیره بیش از یکسال است که به پایان رسیده و هیات مدیره فعلی به دلیل رفتار غیرقانونی در اخراج اعضای انجمن ایران فاقد صلاحیت برگزاری انتخابات است.

در همین حال جمعی از اعضای معترض به عملکرد هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران عصر امروز با صدور اطلاعیه‌ای که در فضای مجازی منتشر شد، با اشاره به جلسات برگزار شده با مسئولان وزارت کار اعلام کردند: «کلیه لغو عضویت‌ها باطل است و انتخابات مجمع اول می‌بایست با حضور کلیه ۱۱۳۰ عضو برگزار شود که متاسفانه بصورت مبهم اطلاع رسانی شد و دارای ابهانمات بسیار بود و بنابراین برگزاری مجمع اول غیرقانونی بود.»

در این اطلاعیه آمده است: «مجمع دوم اعلامی در تاریخ ۱۸ اسفندماه نیز باید با احتساب کلیه ۱۱۳۰ عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهاگردی ایران برگزار شود که باز هم متاسفانه با ترفندهایی می‌خواهند با حذف  ۵۲۳ عضو انجمن آنرا برگزار کنند که این امر هم غیرقانونی است و خوشبختانه اداره کل بازرسی وزارت کار به این امر ورود کرده و با توجه به تخلف انجام گرفته در حال بررسی موضوع است.»

این اطلاعیه افزوده است: «صلاحیت امنیتی، قضایی و حسن شهرت و اسناد و مدارک تحصیلی کاندیداها باید توسط وزارت کار بررسی و در مورد آن اعلام نظر شود تا در صورت عدم احراز شرایط، اقدام قانونی بعمل آید. چون کسانی باید عضو هیات مدیره شوند که ا ز هرگونه سابقه کیفری و حقوقی مبرا باشند!»

اعضای معترض انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این اطلاعیه افزوده‌اند: «اطلاعات کلیه اعضاء (۱۱۳۰) عضو باید بصورت شفاف شامل نام آژانس، نام مدیرعامل و شماره تلفن همراه در سایت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اطلاع رسانی شود. در حالی که طبق اخبار واصله این لیست تنها در اختیار چند تن از کاندیداهای منتخب برای جمع آوری آراء قرار گرفته است که شائبه مهندسی انتخابات را دارد.»

تلاش فعالان صنعت گردشگری کشور طی ماه‌های اخیر بر ایجاد تغییر کامل در اعضای هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران متمرکز شده است. براساس آنچه در ماه‌های اخیر درخصوص وضعیت نابسامان انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و  جهانگردی ایران منتشر شده است، اعضای هیات مدیره این انجمن توان حل مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی کشور را نداشته‌اند و فعالان گردشگری به صدای میراث گفته‌اند، با این حال هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که بیشتر از یکسال است تاریخ مدیریت آن به پایان رسیده همچنان در تلاش برای ماندن بر جایگاه این انجمن هستند.

به هر ترتیب چهارشنبه این هفته قرار است انتخابات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران برگزار شود. اما باید دید آیا هیات مدیره این انجمن شروط وزارت کار برای برگزاری یک انتخابات منصفانه را خواهد پذیرفت و صدای اعتراض فعالان گردشگری به عملکرد خود را خواهد شنید یا براساس آنچه فعالان گردشگری طی این مدت اعلام کرده‌اند، با مهندسی انتخابات انجمن ایران و بستن مسیر ورود کاندیداهای معترض به عرصه انتخابات و همچنین عدم حضور اعضای معترض در انتخابات انجمن ایران، صندلی خود را در مهمترین و قدیمی‌ترین تشکل صنفی گردشگری کشور حفظ خواهند کرد؟

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید