پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

روزنامه‌نگاران شهید عصر مشروطه عاقبت بخیر شدند/یادمان شهدای مشروطه تملک شد

0 انتشار:

شهرداری تهران آرامگاه شهدای مشروطه در خیابان مخصوص و در همسایگی بیمارستان لقمان‌ را تملک کرد تا یاد و نام مشروطه را با مرمت و بازسازی و راه‌اندازی خانه مشاهیر در این مکان زنده نگاه دارد.

سایت صدای میراث برای نخستین بار در مستندی کوتاه از وضعیت آرامگاه روزنامه‌نگاران عصر مشروطه به مشکلات این بنا و وضعیت کنونی آن که تبدیل به یک مخروبه شده بود خبر داد که گزارش ویدیویی صدای میراث را در بخش چند رسانه‌ای می توانید تماشا کنید.

روزنامه همشهری نیز در سالروز اعدام روزنامه‌نگاران عصر مشروطه در گزارشی به وضعیت آرامگاه میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل مدیر روزنامه صوراسرافیل که آخرین شماره این روزنامه را به روایت دکتر مهدی ملک‌زاده فرزند ملک‌المتکلمین از شهدای عصر مشروطه در روز به توپ بستن مجلس و در جمع مشروطه‌خواهان منتشر کرده بود، پرداخت و گفت‌وگویی ویدیویی نیز با سیداحمد محیط طباطبایی انجام داد که در همین سایت قابل مشاهده است.

فردای پس از انتشار این گزارش‌ها اعضای شورای شهر تهران به همراه خبرنگاران به خیابان مخصوص و محل مقبره روزنامه نگاران عصر مشروطه رفتند و همانجا تصمیم به تملک این آرامگاه برای مرمت و حفاظت از این یادمان مشروطه به نتیجه رسیدند.

به گزارش صدای میراث، امروز ولی‌الله شجاع‌پوریان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به سایت شهرنوشت وابسته به شهرداری تهران گفته است که با وجود تمام محدودیت‌ها در تامین اعتبار به دلیل شرایط نامناسب نگهداری از آرامگاه شهدای مشروطه، اقدامات مربوط به تملک بنا در سال ۹۷ انجام شد و متصرف به زودی ملک را تحویل خواهد داد.

شجاع پوریان با بیان اینکه از ششماه گذشته اقدامات اولیه برای خرید آرامگاه شهدای مشروطه آغاز شد، گفت: در حال حاضر فاز اول مطالعاتی برای مرمت بنا به اتمام رسید و تا انتهای تیر پروژه وارد فاز عملیاتی می شود.

به گفته وی پیش‌بینی می شود عملیات مرمت یکسال طول بکشد و پس از آن بنا برای بازدید در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

آرامگاه روزنامه‌نگاران شهید عصر مشروطه پیشتر قرار بود از سوی بیمارستان لقمان خریداری شود و به محوطه حیات این بیمارستان افزوده شود و تنها یک سنگ یادبود برای این روزنامه‌نگاران گذاشته شود که حالا با تصمیم شورای شهر و شهرداری تهران این یادبود مهم عصر مشروطه مرمت و حفاظت شده و به صورت مستقل برای دیدار عموم بازگشایی می‌شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید