سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳

رونمایی از «هتل کپسولی» در لابی وزارت میراث‌فرهنگی/اقامتگاه یکنفره از اوزاکا تا تهران

0 انتشار:

صدای میراث: نمونه اولیه «هتل‌های کپسولی» با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در لابی این وزارتخانه رونمایی شد.

به گزارش صدای میراث، استفاده از اقامتگاه‌های انفرادی که حالا در ایران نام هتل‌های کپسولی را به خود گرفته است، سالیان طولانی است در کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی کشورها حتی این خوابگاه‌ها را به قیمت یک تا ۱۰ دلار اجاره می‌دادند. چین و ژاپن یکی از مهمترین استفاده‌کنندگان از هتل‌های کپسولی هستند.

به گزارش وزارت میراث‌فرهنگی، هتل‌های کپسولی که برای اولین بار در ایران استفاده خواهند شد، به همت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی به کشور وارد شده و قرار است تحت نظارت این کانون در استان‌های مختلف کشور به‌عنوان شکل جدیدی از مراکز اقامتی مورد استفاده قرار گیرد.

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از هتل کپسولی رونمایی شده در محوطه آن وزارتخانه گفت: این یک خبر و اتفاق خوب است و استفاده از این مدل از محل‌های اقامتی، می‌تواند به‌عنوان شکل جدیدی از اقامتگاه‌ها در حوزه گردشگری استفاده شود.

او افزود: یکی از مزایای این اماکن اقامتی، این است که باعث تحول در اکوکمپ‌ها خواهد شد و به‌عنوان یک محل اقامتی مناسب و به صرفه می‌تواند در اماکنی مانند کمپ‌های مختلف، فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری، راه‌آهن و… در اختیار گردشگران قرار گیرد.

هادی سجادی‌راد مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی نیز در حاشیه این مراسم گفت: «این مدل از هتل‌های کوچک و کم‌جا، با عنوان هتل‌های کپسولی به همت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی وارد شده و قرار است به‌عنوان شکل جدیدی از محل‌های اقامتی در خدمت گردشگری کشور درآید.

او گفت: در فاز اول قرار است ۲۰۰ دستگاه از این هتل کپسولی‌ها در شهرهای مختلف از جمله، تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز راه‌اندازی شود تا به‌عنوان یک محل اقامت و استراحت کوتاه‌مدت برای گردشگران مورد استفاده قرار گیرد.

سجادی‌راد افزود: این هتل‌ها در محل‌هایی که گفته شد راه‌اندازی خواهد شد و اقامت در آن‌ها تابع قوانین مرتبط با اقامت در سایر اماکن اقامتی است.

گفتنی است، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هنوز هزینه اقامت در هتل‌های کپسولی را در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است. اما براساس آنچه وزیر میراث فرهنگی گفته است قوانین استفاده از این کپسول‌ها تابع قوانین اقامتگاه‌های کشور است و بدین ترتیب ممکن است هزینه اقامت در آن‌ها از ۱۵۰ هزار تومان برای یک شب اقامت در کپسول فراتر برود.

پیشتر براساس برخی گزارش های خارجی اقامتگاه‌هایی که اکنون در ایران نام هتل کپسولی را به خود گرفته است در کشور ژاپن و برخی دیگر از کشورهای جهان اقامتگاه‌های امنی بودند که بعضا برای یک شب اقامت در نقاط مختلف شهرها استفاده‌ شده‌اند. این اقامتگاه‌ها حتی در برخی شهرهای جهان با عنوان اقامتگاه امن میزبان افراد بی‌خانمان یا زنانی هستند که به هر دلیل از خانه خارج شده و شب‌ها نیازمند اقامت در یک نقطه امن هستند.

براساس گزارش‌های منتشر شده، هتل‌های کپسولی اولین بار در سال ۱۹۷۰ میلادی در شهر اوزاکا به دنیا معرفی شدند و آن‌ها را به عنوان راه حلی برای مشکل کارکنان مناطق تجاری کشور ژاپن ایجاد کردند. کارمندان حقوق‌بگیری که روزها را در اداره مشغول بودند، به مکانی احتیاج داشتند که شب را در آن سر کنند. این کارکنان با در نظر گرفتن قیمت بلیت قطار برای رفتن به خانه خود در حومه شهر، برایشان به صرفه‌تر بود که این هزینه را برای اتاقی ساده و کوچک کنار بگذارند که ظاهر لوکسی نداشت؛ اما برای چند ساعت استراحت کافی بود. بنابراین هتل‌های کپسولی ابتدا بیشتر به بازرگانان و کارکنان مذکر خدمت‌رسانی می‌کردند؛ اما امروزه بیشتر جاها، مهمانان خانم را نیز می‌پذیرند و حتی طبقه یا ساختمانی جداگانه برای آن‌ها در نظر می‌گیرند.

این اقامتگاه‌ها به مناطق دیگری خارج از ژاپن از جمله کوالالامپور در مالزی، تایپه در تایوان، کشور سنگاپور  و حتی جزیره‎ی بالی در اندونزی هم راه پیدا کرده‌اند. نوع معمولی و استاندارد این کپسول‌ها، از فایبرگلاس و دور تشک ژاپنی یک نفره ساخته می‌شوند و عرض آن‌ها به ۱٫۲ متر، طولشان به ۲ و ارتفاع آن‌ها به ۱ متر می‌رسد. همچنین معمولاً دو ردیف از این کپسول‌ها بر روی هم قرار دارند و سایر آن‌ها در راهرو و در کنار هم قرار می‌گیرند.

هتل «کاپاسیچ ریودوژانیرو» (Capacete) یا همان «کاپاسچی» در برزیل، اولین هتل کپسولی در آمریکای جنوبی به حساب می‌آید و هدف آن جذب هنرمندان به این مکان به جای هتل‌های سنتی بود. همچنین «هتل نادِشیکو» (NADESHIKO HOTEL SHIBUYA) در توکیو نیز در منطقه‌ شیبویا تأسیس شد و مخصوص بانوان است. این هتل‌ها به مرور زمان به فرودگاه‌های بین‌المللی نیز راه یافتند. برای مثال هتل زنجیره‌ای «یوتل» (YOTEL) انگلیسی، در فرودگاه هیترو و «گاتویک» (Gatwick Airport) در لندن، فرودگاه اسخیپول در آمستردام و حتی فرودگاه شارل دوگل در پاریس هم فعالیت دارد. هتل‌های کپسولی کم‌کم در اروپا نیز طرفدار پیدا کرده‌اند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید