شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

ریزش بخش‌هایی از پل ساسانی شادروان به رودخانه کارون

0 انتشار:

صدای میراث: بخش‌هایی از پل ساسانی شادروان به عنوان بخشی از آثار ثبت جهانی شده در پرونده ثبت جهانی سازه‌های آبی شوشتر پس از سیلاب اخیر در خوزستان به داخل رودخانه کارون ریخته است و با فروکش کردن سیلاب نیز فکری برای بیرون آوردن بخش‌های فروریخته پل شادروان در رودخانه کارون نشده است.

مشاهدات صدای میراث از شهر شوشتر بیانگر آن است که ستون‌های پل شادروان که به دلیل فشار سیلاب به داخل رود کارون سقوط کرده‌اند، همچنان در این رودخانه مانده‌اند و هیچ تلاشی برای بیرون آوردن ستون‌های این پل از درون آب و استوار کردن آن‌ها صورت نگرفته است.

در سیلاب فروردین ماه سالجاری که استان‌های گلستان و خوزستان را درنوردید صدمات زیادی به آثار تاریخی این شهرها به دلیل بارندگی و حجم سیلاب جاری شده در شهرها وارد شد که پل شادروان نیز از این خسارات در امان نماند.

تصویر تهیه شده توسط صدای میراث مشخص می‌کند که ستون‌های پل تاریخی شادروان که باقیمانده‌های آن در دوسوی کارون استوار مانده‌اند به داخل رودخانه کارون سقوط کرده‌اند اما نه تنها با گذشت سه ماه از فروکش کردن سیلاب تلاشی برای نجات بخشی این پل صورت نگرفته است که جریان آب در حال شستن و جابه جا کردن بخش‌های مختلف از ستون‌های ساسانی فروریخته در آب است.

پل شادروان بخشی از سازه‌های آبی شوشتر است که دوره ساسانی ساخته شد. اما فعالان میراث‌فرهنگی در شهر شوشتر به صدای میراث گفته‌اند که مسئولان میراث فرهنگی تلاش زیادی برای حفاظت از آثار تاریخی این شهر صورت نداده‌اند و غیر از سازه‌های آبی شوشتر به دیگر آثار تاریخی که شامل ۱۳ اثر تاریخی ثبت جهانی شده در پرونده ثبت جهانی سازه‌های آبی شوشتر است توجه نمی‌شود.

شوشتر یکی از شهرهای گردشگرپذیر ایران است که توجه چندانی به ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری و زیباسازی فضای شهری به منظور جذب گردشگر در آن صورت نمی‌گیرد و این موضوع حتی موجب واکنش منفی فعالان میراث‌فرهنگی و گردشگری آن شهر شده است.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید