چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس: مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی می‌خواهند با لابی از تشکیل وزارتخانه جلوگیری کنند/تلاش مونسان و دوستانش بی‌فایده است/چرا هیات رییسه رفع ایراد شورای‌نگهبان را در دستور قرار نمی‌دهد؟

1 انتشار:

صدای میراث: رفع ایرادات شورای نگهبان به مصوبه تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که دو هفته قبل به اتمام رسید، قرار بود خارج از نوبت در جلسات هفته گذشته و این هفته مجلس با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس در صحن علنی به رای نمایندگان گذاشته شود که این اتفاق تا همین امروز نیفتاده است.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس که ریاست کمیسیون مشترک مجلس و شورای نگهبان در طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را نیز برعهده دارد، دو هفته قبل در گفت‌وگو با صدای میراث از رفع ایرادات شورای نگهبان در کمیسیون مشترک مجلس خبر داد و گفت که رفع ایرادات تقدیم هیات رییسه مجلس شده است تا آخرین رای‌گیری برای تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در صحن علنی انجام شود.

از آن اظهارات تاکنون دو هفته گذشته است و رییس کمیسیون مشترک مجلس حالا به صدای میراث گفته است که برخی اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی به دلیل تلاش‌ها و لابی‌های سازمان میراث‌‌فرهنگی مخالف این مصوبه هستند و به همین دلیل رفع ایرادات شورای نگهبان به مصوبه تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را برغم آن که دو هفته پیش به هیات رییسه مجلس تقدیم شده است در دستور کار قرار نداده‌اند.

لاریجانی و پزشکیان مخالف علنی تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی نبودند اما…

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: براساس آیین نامه داخلی مجلس رفع ایرادات باید خارج از نوبت در دستور کار قرار می‌گرفت که متاسفانه این اتفاق تاکنون نیفتاده است و نمایندگان از روز شنبه آینده تصمیم‌ دارند موضوع را در مجلس پیگیری کنند تا وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سریع‌تر تشکیل شود.

سلمان خدادادی با اشاره به جلسه مشترک مجلس و شورای نگهبان برای رفع ایرادات آن شورا به مصوبه تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تامین نظر شورای نگهبان در این مصوبه گفت: اگرچه مخالفت علنی آقایان لاریجانی و پزشکیان از اعضای هیات رییسه را با تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ندیدم. اما به دلیل طولانی شدن رای‌گیری برای رفع ایرادات شورای نگهبان به تشکیل وزارتخانه در صحن علنی و در دستور قرار ندادن رفع ایرادات، به نظر می‌رسد برخی اعضای هیات رییسه با مصوبه مجلس مخالف هستند و نمی‌خواهند این مصوبه در دستور کار قرار بگیرد.

به گفته رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، سازمان میراث‌فرهنگی تلاش زیادی انجام داده است تا وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکیل نشود و لابی این سازمان با برخی نمایندگان و حتی اعضای هیات رییسه ادامه دارد.

او گفت: تلاش مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی برای جلوگیری از رفع ایرادات شورای نگهبان در صحن علنی در شرایطی انجام می‌شود که تمامی کارشناسان و مدیران سازمان میراث‌فرهنگی و حتی تشکل‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی کشور به همراه بدنه سازمان میراث‌فرهنگی بر وزارتخانه شدن سازمان میراث‌فرهنگی اصرار دارند و این موضوع را به نفع کشور و موضوعات مرتبط با وزارتخانه میراث‌فرهنگی می‌دانند.

تلاش مونسان و دوستانش در جلوگیری از نهایی شدن مصوبه بی‌تاثیر نیست اما بی فایده است

او با اعلام این که مسئولان سازمان میراث فرهنگی در سطوح بالا مخالف وزارتخانه شدن سازمان میراث‌فرهنگی هستند و بصورت فوق‌العاده تلاش دارند جلوی وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی را بگیرند تاکید کرد: تلاش‌های آقای مونسان و دوستان دیگرشان در جلوگیری از تبدیل شدن سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه بی‌تاثیر نیست و آن‌ها با نمایندگان و هیات رییسه مجلس لابی می‌کنند تا مصوبه مجلس نهایی نشود چون معتقدند سازمان ماندن بهتر از وزارتخانه شدن است.

رییس کمیسیون مشترک مجلس و شورای نگهبان افزود: در ۱۳ سال گذشته ۱۴ رییس سازمان عوض شده است. یعنی بطور متوسط کمتر از یکسال یک رییس بر این سازمان ریاست کرده است و طبیعی است که این روند نمی‌تواند منجر به برنامه‌ریزی صحیح در سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شود.

نماینده ملکان در پاسخ به این سوال صدای میراث که آیا سازمان میراث‌فرهنگی قادر به جلوگیری از رفع ایراد شورای نگهبان به مصوبه تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری است؟ گفت: سازمان میراث‌فرهنگی هرگز نمی‌تواند چنین اقدامی کند. چون رفع ایرادات شورای نگهبان مصوبه کمیسیون مشترک است. اما آن‌ها فعلا در حال چانه‌زنی با هیات رییسه مجلس هستند تا این موضوع در دستور کار قرار نگیرد.

مجلس دهم مصرانه کار را تمام می‌کند

به گفته رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، مجلس سه مرتبه رای بالا به تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده است که یکبار در تصویب طرح بود و دو مرتبه دیگر در رفع ایراد شورای نگهبان بود. همین موضوع نشان می‌دهد که مجلس بر تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصرار دارد. این وجود هنوز هم اقلیتی هستند که مخالف تشکیل وزارتخانه هستند اجازه رفتن مصوبه مجلس به اداره کل قوانین را نمی‌دهند و تلاش دارند در این مسیر مانع ایجاد کنند. اما باید بدانند که این اقدامات نمی‌تواند دوام داشته باشد. چون کمیسیون اجتماعی و کمیسیون مشترک و درصد بالایی از نمایندگان مجلس بر تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصرار دارند.

خدادادی تاکید کرد: مجلس دهم مصمم به تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و به اعضای شورای نگهبان نیز توضیح داده‌ایم که این مصوبه سه مرتبه با رای بالا در مجلس به تصویب نمایندگان رسید و همین ارای بالای نمایندگان نشان می دهد که مجلس تا چه اندازه بر تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصرار دارد و بر این موضوع حساس است. بنابراین مجلس دهم مصرانه موضوع تشکیل وزارتخانه را دنبال می‌کند و به اتمام می‌رساند.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. با سلام. کاش فقط تغییرات پی در پی روسای سازمان بود.. تغییرات پی در پی مدیران در سطوح پایین تر و مراکز استانی بدون هیچ ضابطه؛ تزریق نیرو های ناکارآمد در برخی مراکز استانی و سطح سازمان بدون ارتباط رشته تحصیلی با حوزه های فعالیتی سازمان در حالیکه قرار بود به حچ
    جم فعلی پرسنلی اضافه نشود. فساد اداری و خبر های دستگیری رو به نضج مدیران سطوح بالا و میانی و…. همه و همه نشان از مدیریت خاله خان با جی در این سازمان است. و طبیعی است در سطوح بالای سازمان نخواهند این اتفاق بیافتد. زیرا با وزارتخانه شدن هر عزل و نصبی حساب و کتاب خواهد داشت

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید