دوشنبه, ۰۶ فروردین, ۱۴۰۳

ریزش ۴۰۰ هزار گردشگر ورودی در ۳ هفته تنش

0 انتشار:
ریزش 400 هزار گردشگر ورودی در 3 هفته تنش

روزنامه همشهری – نزدیک به ۳ هفته از بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا گذشته است و با بالا گرفتن جنگ سرد میان ایران و آمریکا پس از اقدام نظامی منجر به شهادت سردار قاسم سلیمانی در عراق از سوی آمریکا، ایرلاین‌ها و خطوط پروازی یکی پس از دیگری پروازهای خود از آسمان ایران و حتی به ایران را لغو کردند و برخی کشورها از شهروندان‌شان خواستند به ایران سفر نکنند. این اقدامات ۵۰درصد از گردشگران خارجی ورودی به ایران را در دیماه کاست.

ریزش ۵۰ درصدی
هواپیمایی لوفتانزا، ترکیش ایرلاین، خطوط هواپیمایی سان اکسپرس، ایر فرانس و خطوط هواپیمایی امارات و هواپیمایی اتریش پروازها از آسمان ایران یا به مقصد کشورمان را کنسل کردند. تمام این اقدامات در حالی صورت گرفت و هنوز هم ادامه یافته است که ایران و آمریکا هر ۲ اعلام کرده‌اند خواستار جنگ نیستند و بر دیپلماسی تأکید دارند.
کارشناسان حوزه سفر و فعالان صنعت گردشگری ایران تحولات ۳ هفته اخیر میان ایران و آمریکا را موجب کاهش ۵۰درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران و صفر شدن همان تعداد محدود گردشگران آمریکایی ورودی به ایران اعلام کردند. بدین‌ترتیب تنها در ۳ هفته اگر با توجه به آمارهای دولتی ورود ۸میلیون گردشگر خارجی به ایران در سال را مدنظر قرار دهیم، به‌نظر می‌رسد از ۷۰۰هزار گردشگر ورودی به ایران در دی‌ماه، حدود ۳۰۰هزار گردشگر به ایران سفر کرده‌اند.
فعالان صنعت گردشگری ایران می‌گویند: دولت باید ایرلاین‌هایی را که بی‌دلیل پروازهای خود به ایران را کنسل کرده‌اند مواخذه کند تا آنها نتوانند به هر بهانه‌ای آمار گردشگران ورودی به کشور را کاهش دهند و پروازهای خود به ایران را بی‌دلیل کنسل کنند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به ریزش دست‌کم ۴۰۰هزار گردشگر ورودی به کشور در ۳ هفته اخیر به دلیل لغو پروازهای خارجی به ایران گفت: ایرلاین‌های خارجی باید پاسخگوی رفتار مغرضانه خود علیه گردشگری ایران باشند و به همین دلیل نامه شکایت فعالان صنعت گردشگری کشور علیه اقدام ایرلاین‌های خارجی تقدیم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزیر راه‌ وشهرسازی می‌شود.

شکایت از ایرلاین‌های خارجی برای لغو پرواز به ایران
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همشهری خبر داده است که صبح امروز نامه شکایت فعالان صنعت گردشگری کشور از ایرلاین‌های خارجی که بی‌دلیل پروازهای خود به ایران را کنسل کرده‌اند به وزیر راه ‌وشهرسازی و وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال می‌کند تا آنها از ایرلاین‌های خارجی پاسخ بخواهند که چگونه به‌خود اجازه می‌دهند، صنعت گردشگری ایران و تعهدات خود را به بهانه‌های مختلف تحت‌تأثیر قرار دهند و زیرپا بگذارند.
رفیعی گفت: فکر کنیم اتفاقات رخ داده در ۲هفته اخیر صنعت گردشگری ایران را تحت‌تأثیر قرار نداده است یا کمی در صنعت گردشگری کشور تأثیر گذاشته اشتباه است. درحالی‌که در دی‌ماه شاهد ریزش ۵۰درصدی گردشگران خارجی ورودی به کشور از اروپا و حتی کشورهای همسایه بودیم و تعداد گردشگران آمریکایی ورودی به ایران نیز به صفر رسید.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اعتراض به کشورهای همسایه همچون ترکیه به‌دلیل لغو پروازهای خود به ایران اعلام کرد: هواپیمایی ترکیه پروازهای خود به ایران را کنسل کرد؛ درحالی‌که توقع آن بود ترکیه که سهم زیادی از بازار گردشگری ایران را به‌خود اختصاص داده است به ناحق در موضوع اخیر صنعت گردشگری ایران را آزار ندهد؛ چون شرایط ایران نه فضای جنگی بود و نه حالت فوق‌العاده در کشور اعلام شده بود.

بازی ترکیه با گردشگری ایران
هواپیمایی ترکیه همچنین در اقدامی عجیب لغو پروازهای خود به ایران را نه از قبل که به ناگهان اعلام کرد و هربار نیز به گردشگران عازم ایران اعلام کرد که پروازهای آن شرکت به ایران ۲۴ساعت لغو می‌شود و این محدودیت پروازی را هر ۲۴ساعت یک‌بار تمدید کرد.
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در اعتراض به چنین رفتارهایی آن‌ هم از سوی ترکیه که به قصد آزار صنعت گردشگری ایران انجام شد گفت: در ترکیه کودتا شد و آن کشور حالت فوق‌العاده یافت، اما تمامی پروازهای ایران به سمت ترکیه انجام شد. اما درحالی‌که در ایران نه جنگی به راه افتاده بود و نه حالت فوق‌العاده اعلام شده بود، آنها یکباره پروازها به سمت ایران را لغو کردند و لغو پروازها را نیز از پیش اعلام نکردند بلکه هر ۲۴ساعت یک‌بار تمدید کردند و مسافران عازم ایران را آزردند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد: اگر مسئولان خطوط هوایی ترکیه از پیش اعلام کرده بودند که قصد لغو پروازهای خود به ایران را دارند، ظرفیت‌های پروازی ایران می‌توانست جایگزین پروازهای آن‌ها برای انتقال گردشگران خارجی به کشور شود. بنابراین از متولیان صنعت گردشگری کشور و بخش دولتی این صنعت درخواست می‌شود که با خطوط هوایی خارجی که پروازهایشان را به ایران لغو کرده اند برخورد و آنها را وادار به پاسخگویی کنند.

برخورد جدی با آزاردهندگان گردشگری ایران
فعالان صنعت گردشگری ایران از مسئولان دولتی انتظار دارند که خطوط هواپیمایی را ملزم به پاسخگویی به ایران برای رفتار غیرعادی خود در کنسل کردن پروازها به سوی ایران کنند. بر همین اساس نیز حرمت‌الله رفیعی به همشهری گفت: مواردی همچون لغو بی‌دلیل پروازهای خارجی به ایران آن هم به هر بهانه کوچکی، فضای عمومی گردشگری کشور را ملتهب کرد و به ریزش ۵۰درصدی گردشگران ورودی ایران در دی‌ماه انجامید که توقع داریم مقامات کشور تذکر لازم را به خطوط هوایی و کشورهای همسایه بدهند و با آنها برخورد کنند.
رفیعی افزود: مگر می‌شود یک خط پروازی به راحتی و بی‌دلیل اعلام کند پروازش را به یک کشور لغو کرده است؟ آنها باید پیش از لغو پروازها خطوط پروازی جایگزین را به گردشگران عازم مقصد ایران اعلام می‌کردند. اما متأسفانه آنها ناجوانمردانه تصمیم گرفتند پروازهای خود به ایران را کنسل کنند تا به بهانه اتفاقات اخیر بین ایران و آمریکا صنعت گردشگری کشور را تحت‌تأثیر قرار دهند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد: هواپیمایی ترکیش ایرلاین و لوفتانزا سهم زیادی از درآمد خود را از بازار گردشگری ایران درو کرده‌اند و حالا نمی‌توانند به بهانه‌های واهی تعهدات‌شان در قبال پرواز به ایران را زیرپا بگذارند.
به گفته رفیعی، نیاز است که مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی و راه‌وشهرسازی از شرکت‌های هواپیمایی که بی‌دلیل پروازهای‌شان به ایران را کنسل و صنعت گردشگری ایران را با رکود و مشکل روبه‌رو کردند بازخواست کنند و هیچ نگرانی در این مورد نداشته باشند.
حرمت‌الله رفیعی تأکید کرد: ایران به‌هیچ‌وجه در شرایط فوق‌العاده و جنگی قرار ندارد و باید این موضوع را به اطلاع گردشگران جهان رساند تا تبلیغات منفی بر سفر آنها به ایران تأثیر نداشته باشد.
او گفت: باید با اقدام به موقع در برخورد با شرکت‌هایی که پروازهایشان به ایران را لغو و گردشگری ایران را با خسران مواجه کردند برخورد شود تا دیگر شاهد چنین اتفاقی در صنعت گردشگری کشور نباشیم.
او با اعلام اینکه متولیان دولتی در صنعت گردشگری کشور باید توان مقابله با تصمیماتی که به زیان گردشگری ایران است را داشته باشند، افزود: اتفاقات اخیر و لغو پروازها به ایران موجب ریزش گردشگران ورودی به کشور شد و نباید با تصمیمات یکجانبه و بی‌دلیل شرکت‌های خارجی علیه گردشگری کشور مماشات کرد.
او تأکید کرد: ایرلاین‌های خارجی علاوه بر پرداخت خسارت به گردشگرانی که پروازهایشان به‌سمت ایران لغو شده است، باید تعهد دهند که دیگر به هر دلیل کم‌اهمیتی، حق کنسل کردن پروازها به سمت ایران را ندارند تا بتوانند همچنان در بازار گردشگری ایران فعال باشند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید