شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

رییس‌جمهوری اعضای شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری را منصوب کرد + آشنایی با سوابق اعضای جدید

0 انتشار:

صدای میراث: حسن روحانی رییس‌جمهوری با پیشنهاد علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سه عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری را منصوب کرد.

به گزارش ریاست جمهوری، رییس‌جمهوری «سید محمدصادق خرازی»، «محمدحسین ایمانی خوشخو» و «غلامحسین شافعی» را با صدور حکمی به عضویت «شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری» منصوب کرد.

در حکم رییس‌جمهوری برای اعضای جدید شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری آمده است: «با عنایت به تبصره ۲ ماده واحده قانون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مصوب ۱۳۹۸.۴.۲۴ و با استناد به ماده ۳ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب ۱۳۸۲.۱۰.۲۳ مجلس شورای اسلامی، بنا به پیشنهاد وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به موجب این حکم به عضویت «شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری» منصوب می‌شوید.»

حسن روحانی در پایان حکم خود خطاب به اعضای جدید این شورا آورده است: «توفیق شما را در انجام شایسته وظایف محوله با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.»

به گزارش صدای میراث، سیدمحمد صادق خرازی دیپلمات پیشین کشورمان در دولت اصلاحات ریاست مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه را برعهده داشت. او سپس سفیر ایران در فرانسه شد و توانست کانون هماهنگی سفرای اروپایی را به سفارت ایران در پاریس منتقل کند.

محمدصادق خرازی پس از بازگشت به ایران به کارهای فرهنگی ادامه داد و با تاسیس سایت دیپلماسی ایرانی در دولت مهرورزی به بازخوانی و تشریح سیسات خارجی کشورمان با همکاری دیپلمات‌های ارشد وزارت خارجه پرداخت.

صادق خرازی یکی از مجموعه‌دارهای مطرح کشور است که گنجینه نسخ خطی در اختیار او بسیار ارزشمند است. او توانسته است آثار خطی بسیاری که بیشتر آن‌ها متعلق به تاریخ و تمدن و علم در ایران بود را از کشورهای دیگر به خصوص کشورهای آفریقایی خریداری و به مجموعه بزرگ خود در ایران منتقل کند.

صادق خرازی برادرزاده کمال خرازی وزیر خارجه اسبق کشورمان است. او همچنین مدتی نیز در سمت سفیر ایران در سازمان ملل متحد و معاون نمایندگی ایران در دفتر سازمان ملل فعالیت کرده است. صادق خرازی هم‌اکنون دبیرکل حزب ندای ایرانیان است.

محمدحسین ایمانی خوشخو نیز دکترای گردشگری در گرایش اقتصاد گردشگری از دانشگاه منچستر انگلستان است. او از نیروهای جهاد دانشگاهی در دهه ۶۰ تا ۷۰ است و اکنون رییس دانشگاه علم و فرهنگ است.

ایمانی خوشخو همچنین ریاست انجمن علمی گردشگری ایران را نیز برعهده دارد. با این حال عمده فعالیت‌های ایمانی خوشخو جدای از حضور در بخش گردشگری کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خلاصه شده است. عضویت شورای راهبردی و سیاستگذاری تهیه و تدوین «برنامه جامع توسعه ملی گردشگری» نیز از دیگر سوابق محمدحسین ایمانی خوشخو است که اکنون با حکم رییس‌جمهوری به عضویت شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز منصوب شده است.

اما غلامحسین شافعی کیست؟ او تاجر و رییس اتاق بازرگانی ایران و زاده روستای «نیک» در شهرستان قائن از توابع خراسان جنوبی است. غلامحسین شافعی همچنین عضویت در شورای پول و اعتبار، عضویت در شورای اقتصاد کشور، عضویت در هیئت واگذاری و ریاست اتاق بازرگانی و صنعت کشورهای عضو اکو را همراه با ریاست شورای ملی زعفران برعهده داشته است.

اگرچه غلامحسین شافعی هیچ سابقه‌ای در حوزه میراث و گردشگری ندارد اما به دلیل آن که ریاست اتاق بازرگانی ایران را برعهده داشته است شاید بتواند با حضور در شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری صنایع‌دستی و گردشگری کشور را یاری کند.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید