چهارشنبه, ۰۸ فروردین, ۱۴۰۳

رییس‌جمهوری مونسان را برای رای اعتماد به مجلس معرفی می‌کند

0 انتشار:

صدای میراث: حسن روحانی رییس‌جمهوری، دیروز (دوشنبه) با ابلاغ قانون تشکیل «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» به تمامی شایعات پیرامون این قانون و تمامی اظهارنظرهای اعضای دولت پایان داد و بدین ترتیب قانون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که با رای بالای نمایندگان مجلس و تایید نهایی شورای نگهبان تصویب شد، نه به شورای حل اختلاف قوای سه‌گانه راه یافت و نه آن که دولت از اجرای آن خودداری کرد.

اما وزیر میراث فرهنگی که در روزهای آینده به مجلس معرفی می‌شود کیست؟ و چرا دولت تاکنون از افشای نام وزیر پیشنهادی به مجلس خودداری کرده است؟ پیگیری‌های صدای میراث از افراد موثق و صاحب خبر مشخص کرده است که رییس‌جمهوری تنها بر معرفی علی‌اصغر مونسان که ریاست سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگر ی را برعهده داشت به عنوان وزیر به مجلس نظر دارد و حتی گفته است، هیچکس جز مونسان را برای وزارت به مجلس معرفی نخواهد کرد.

براساس برخی خبرهای دیگر که از سازمان میراث‌فرهنگی به صدای میراث رسیده است، قرار است علی‌اصغر مونسان تا بعد از نوروز ۹۹ سمت وزارت را در اختیار داشته باشد و پس از آن براساس بودجه جدید و به احتمال زیاد شخص دیگری به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مجلس معرفی شود.

از مجلس نیز خبر می‌رسد که رییس‌جمهوری در نظر دارد علی‌اصغر مونسان را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کند. با این حال رفتار دولت در معرفی وزیر میراث‌فرهنگی و عدم افشای عمومی نام وزیر پیشنهادی نه تنها برای نمایندگان مجلس که حتی برای صاحبنظران حوزه میراث‌فرهنگی نیز سوال برانگیز است.

حسن روحانی رییس‌جمهوری هر کجا که در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سخن گفته است، اولویت را با گردشگری دانسته و این سخنان بیانگر آن است که دولت درآمدزایی از صنعت گردشگری و حتی صنایع‌دستی را بر تمامی موضوعات مرتبط با فعالیت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارجح می داند.

حال سوال این است که حفاظت از آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی کشور به عنوان عامل اصلی در جذب گردشگران داخلی و خارجی چه سهمی در برنامه‌های دولت دارد؟

کارشناسان میراث‌فرهنگی معتقدند دولت نه تنها توجهی به موضوع میراث‌فرهنگی ندارد که تنها به درآمدزایی از صنعت گردشگری فکر می‌کند و به همین دلیل علاقه‌ای به ورود به مباحث هزینه بر میراث فرهنگی ندارد.

اما منابع متعدد در مجلس و دولت به صدای میراث گفته‌اند که تا پیش از ابلاغ دستور رییس‌جمهوری مبنی بر اجرای قانون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، شخص رییس جمهوری بر معرفی علی‌اصغر مونسان به مجلس، برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس نظر داشته است و رییس‌جمهوری هنوز نیز بر انتخاب خود تاکید دارد.

براساس برخی اظهارات همچنین، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری که پیشتر اعلام کرده بود دولت مخالف تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی بود، تمام تلاش خود را برای مذاکره با نمایندگان مجلس به منظور متقاعد کردن آن‌ها به دادن رای اعتماد به علی‌اصغر مونسان به کار می‌گیرد.

اما با توجه به آنچه که در روزهای گذشته پروانه سلحشوری عضو سابق ناظر مجلس بر عملکرد سازمان‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تقسیم نمایندگان مجلس به دو گروه موافق و مخالف وزارت علی‌اصغر مونسان به صدای میراث خبر داد، به نظر می‌رسد حتی در صورت رای اعتماد مجلس به مونسان به عنوان وزیر میزراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، رای اعتماد به او نه تنها بالا نخواهد بود که نمایندگان اعتماد شکننده‌ای به وزیر معرفی شده از سوی رییس‌جمهوری خواهند داشت.

براساس تمامی زمزمه‌های موجود تنها وزیر مدنظر رییس‌جمهوری برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علی‌اصغر مونسان رییس کنونی سازمان در حال گذار میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است و حسن روحانی هیچ گزینه دیگری در انتخاب وزیر برای این وزارتخانه جدید ندارد.

برخی ناظران به صدای میراث‌ گفته‌اند، علی‌اصغر مونسان به این دلیل تنها گزینه مطلوب رییس‌جمهوری برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که تمامی برنامه‌های مدنظر رییس‌جمهوری را اجرا کرده است و حتی بیش از رییس‌جمهوری به صنعت گردشگری پرداخته است. در سوی دیگر ناظرانی نشسته‌اند که عملکرد علی‌اصغر مونسان در حوزه میراث‌فرهنگی و حتی صنایع‌دستی را با انتقادات فراوان مواجه دانسته‌اند. به عقیده این گروه مونسان نه تنها در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی کشور عملکرد مطلوب نداشته است که حتی در بخش صنایع‌دستی نیز انتظارات فعالان این بخش در رونق هر چه بیشتر صنایع‌دستی کشور را تحقق نبخشیده است.

تاکید رییس‌جمهوری از همان بدو سخن گفتن از حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تنها بر صنعت گردشگری متمرکز شده بود و مونسان به خوبی این نکته را دریافت و تمام آنچه در دوران مدیریت خود بر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام داد با تکیه بر صنعت گردشگری بود.

علی‌اصغر مونسان اکنون تبدیل به تنها شوالیه رییس‌جمهوری برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شده است که در انتظار رای اعتماد مجلس است. او نه تنها توانسته است منویات رییس‌جمهوری را در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بخش گردشگری دنبال کند که حتی در توجه به گردشگری در مقایسه با دو حوزه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی، گوی سبقت را نیز از رییس‌جمهوری ربوده است و شاید به همین دلیل است که رییس‌جمهوری می‌گوید، هیچکس جز او را برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مجلس معرفی نمی‌کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید