دوشنبه, ۰۶ فروردین, ۱۴۰۳

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران: معاونت گردشگری در راس و هدایتگر مافیای گردشگری است/ گردشگری سلامت در اختیار مافیای درون وزارتخانه است/بلیت‌های ۱۰۰ دلاری جام‌جهانی را ۵۰۰ دلار فروختند/برای کوتاه شدن دست مافیا از صنعت گردشگری با مجلس و نهادهای نظارتی مذاکره می‌کنیم

6 انتشار:

صدای میراث: رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرده است، برای کوتاه کردن دست مافیا از صنعت گردشگری کشور در راه مذاکره با مجلس و نهادهای نظارتی است.

تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اگرچه امیدها به بهبود وضعیت سه حوزه زیرمجموعه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را افزایش داد و رای مجلس و شورای نگهبان روزنه نظارت دقیق بر فعالیت سکانداران این وزارتخانه را گشود، اما حالا با گذشت چندماه از تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه ظاهرا امید فعالان این سه بخش به خصوص در حوزه گردشگری در آستانه ناامیدی قرار گرفته است.

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که پیشتر ریاست سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور را برعهده داشت، پیش از حضور در مجلس برای گرفتن رای موافق نمایندگان به عنوان وزیر وزارتخانه تازه تاسیس، با دعوت از روسای انجمن‌های سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی و تشکل‌های فعال سه حوزه از آن‌ها خواسته بود تا حمایت خود را از او برای انتخاب شدن به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تا پیش از دفاع در مجلس اعلام کنند تا شانس انتخاب او برای سکانداری وزارت میراث‌فرهنگی افزایش یابد. آن‌ها نیز چنین کردند و حالا به جایی رسیده‌اند که انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرده است، برای پایان بخشیدن به حضور مافیا در صنعت گردشگری و نابسامانی تصمیمات مدیریتی در این بخش چاره‌ای جز مذاکره با مجلس و نهادهای نظارتی جدی برای صنعت گردشگری باقی نمانده است.

حرمت‌الله رفیعی که دو روز قبل در نشست انتخاب هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران انتقادات شدیدی نسبت به تصمیم وزارت میراث فرهنگی و معهاونت گردشگری آن وزارتخانه برای ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای موازی با فعالیت انجمن‌های صنفی در بخش خصوصی مطرح کرده بود حالا در گفت‌وگویی اختصاصی با صدای میراث از وجود مافیای گردشگری در وزارت میراث فرهنگی و معاونت گردشگری آن وزارتخانه به ویژه در بخش گردشگری، سلامت، گردشگری ورزشی و حتی گردشگران ورودی به کشور خبر داده است.

شفاف‌سازی در ماجرای مافیای گردشگری

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به صدای میراث گفت: تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هیچ دستاوردی برای صنعت گردشگری کشور نداشته است و اگر وزارت میراث فرهنگی معتقد است دستاوردی وجود داشته حاضریم در مناظره‌ای رودرو این دستاوردها را به بررسی بگذاریم.

حرمت‌الله رفیعی در پاسخ به این سوال صدای میراث که در شرایطی که وزیر میراث‌فرهنگی آمارهای متعدد در چندماه اخیر از افزایش ورود گردشگر خارجی به ایران داده است و چگونه می‌گویید دستاوردی وجود ندارد؟ افزود: آقای مونسان وزیر میراث‌فرهنگی براساس آمار و ارقام معاونت گردشگری این مطالب را اعلام می‌کند و اصلا این یک قاعده است که آمارهای وزیر را معاونانش می‌نویسند.

رفیعی تاکید کرد: هیچ اتفاق خاصی در صنعت گردشگری کشور از زمان تشکیل وزارت میراث فرهنگی نیفتاده است و اگر مسئولان وزارت میراث فرهنگی بخواهند همین روند کنونی را ادامه دهند انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با مجلس و نهادهای نظارتی وارد مذاکره می‌شود تا از ادامه روند فعلی در وزارت میراث‌فرهنگی و آمارسازی‌ها جلوگیری کند. کما این که این مذاکرات هم‌اکنون نیز آغاز شده است. عملکرد مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز نباید به همین منوال ادامه بیابد که به جای کار کردن فقط بنشینند و حرف بزنند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد: متاسفم بگویم مافیای گردشگری در ایران شکل گرفته است و فعالان صنعت گردشگری نیز تمام تلاش خود را برای کوتاه شدن دست مافیا از صنعت گردشگری آغاز کرده‌اند.

انگشت اتهام به سوی معاونت گرشگری است

حرمت‌الله رفیعی از وجود مافیای گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاونت گردشگری آن وزارتخانه خبر داد و گفت: یکی از مافیای گردشگری در بخش تورهای ورودی است که تنها ۲۰ شرکت را به تمامی نمایشگاه‌های گردشگری در فیتور اسپانیا، دبلیو.تی.ام لندن، آی.تی.بی برلین و تاپ ریزای فرانسه اعزام می کند و اگر یک شرکت گردشگری خارج از این مجموعه بخواهد اقدامی برای حضور در این نمایشگاه‌ها کند این امکان برایش فراهم نمی‌شود. رسانه‌ها بررسی کنند که چه کسانی مخل حضور شرکت‌هایی خارج از مجموعه منتخب برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری جهان می‌شوند؟ بررسی کنند که هزینه نمایشگاه‌ها چگونه خرج می‌شود؟ چرا باید تنها ۲۰ آژانس گردشگری در خوشبینانه‌ترین حالت از نمایشگاه‌های گردشگری جهان منتفع شوند و دیگر فعالان صنعت گردشگری کشور نظاره‌گر باشند؟ مشخص است که یک رانت و اتفاق خاصی دراین ماجرا وجود دارد.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ادامه داد: رسانه‌ها و فعالان صنعت گردشگری باید از معاون گردشگری و وزارت میراث فرهنگی بپرسند که چه تلاش هایی برای جذب گردشگر از کشورهای عراق، چین، ترکیه، پاکستان و… که در بازار هدف گردشگری ایران قرار دارند انجام شده است و چرا در کشورهایی هزینه می‌شود که رقم گردشگر ورودی آن‌ها به ایران در سال حتی ۳۰ هزار گردشگر هم نیست؟

او گردشگری سلامت را نیز از دیگر مواردی اعلام کرد که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و حتی معاونت گردشگری کشور دستخوش بازی‌های مافیایی شده است. رفیعی گفت: در گردشگری سلامت یک فرد در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کشورهای عمان، عراق و … دفتر ثبت کرده و جالب آن است که همان فرد متولی گردشگری سلامت در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شده است و حالا می‌خواهد مجوز گردشگری سلامت به آژانس‌های گردشگری بدهد و آنوقت هرگونه که بخواهد رفتار می‌کند. رسانه‌ها بپرسند چه کسی این اقدامات را انجام می‌دهد؟ بررسی کنند متولی راه‌اندازی تشکل حرفه‌ای گردشگری سلامت در وزارت میراث فرهنگی کیست؟

رفیعی تاکید کرد: مافیای گردشگری اجازه نمی‌دهد گردشگری در ایران رونق پیدا کند. چون دست تعدادی افراد خاص است. ببینید سلاطین گردشگری ایران چه کسانی هستند؟

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در پاسخ به این سوال صدای میراث که معتقدید مافیای گردشگری در وزارت میراث فرهنگی یا معاونت گردشگری کشور حضور دارد؟ گفت: وظیفه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانرگدی ایران شفاف‌سازی در این صنعت است و اگرچه وزارت میراث‌فرهنگی تلاش می‌کند این حرف‌ها گفته نشود. اما بنده به عنوان رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور اعلام می کنم که معاونت گردشگری کشور مافیای گردشگری ایران را هدایت می‌کند و در راس آن است.

حرمت‌الله رفیعی با اعلام این که در هیچیک از این جلسات چنین موضوعاتی به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منتقل نشده است گفت: اگر پای منافع مالی در ماجرای مافیای گردشگری وجود نداشته باشد هیچ وقت چنین اقداماتی در وزارت میراث فرهنگی و معاونت گردشگری صورت نمی‌گیرد.

دولتی‌ها بلیت ۱۰۰ دلاری جام‌جهانی را ۵۰۰ دلار فروختند

رفیعی گفت: در گردشگری ورزشی نیز چنین رانت‌هایی وجود دارد و این بخش نیز مافیای خود را دارد. رسانه‌ها بررسی کنند که کدام سال در ادوار گذشته تورهای جام جهانی به کشورهای مقصد اعزام شدند و حاشیه ایجاد نشده است؟ چون توزیع بلیت‌های جام جهانی و تورهای جام جهانی نیز در اختیار اهالی صنعت گردشگری قرار نگرفت. در جام جهانی روسیه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسارفت هوایی و جهانگردی کشور بارها گفته بود که تصمیمات اتخاذ شده به زیان گردشگری است و همان اتفاق‌ هم افتاد و حاشیه‌های فراوان ایجاد شد. باز هم از رسانه‌ها می‌خواهم بررسی کنند که چرا بلیت جام جهانی که باید ۱۰۰ دلار فروخته می‌شد به قیمت ۵۰۰ دلار فروخته شد و این همان سهمیه‌ای بود که به بخش دولتی تعلق داشت و شرکت‌های خدمات مسافرتی این بلیت‌ها را از بخش دولتی خریداری کردند. این‌ها کثافتکاری‌های مافیا در صنعت گردشگری ایران است که اکنون باید جلوی این اقدامات با کمک مجلس و نهادهای نظارتی گرفته شود.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران همچنین با اعتراض دوباره به وزارت میراث فرهنگی و معاونت گردشگری آن وزارتخانه درخصوص راه‌اندازی تشکل‌های حرفه‌ای در برابر انجمن‌های صنفی گفت: بخش خصوصی نباید پاشیده شود و باید از مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی پرسید که چرا بخش خصوصی را به حال خود نمی‌گذارد و دستش را از این بخش کوتاه نمی‌کند؟

رفیعی افزود: کجای قانون برنامه ششم توسعه آمده است که تشکل‌های حرفه‌ای در جایی که انجمن‌های صنفی بخش گردشگری حضور دارند ایجاد شود و مثلا تشکل حرفه‌ای گردشگری سلامت یا ورزشی و … ایجاد شود؟ باید از آن‌ها پرسید معنای راه‌اندازی تشکل حرفه‌ای در خانه دولت و توسط دولت چیست؟ مگر دولت حق دارد این کارها را کند؟ در استان‌ها نیز همین وضعیت حاکم است و مدیران کل استانی وزارت میراث‌فرهنگی سینه‌چاک راه‌اندازی تشکل‌های موازی در صنعت گردشگری کشور هستند و با صراحت می‌گویم که استان‌هابه تبعیت از معاونت گردشگری دست به این اقدامات زده‌اند. کدام قانون به دولت اجازه راه‌اندازی تشکل داده است؟

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسارفت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به خسارات وارد شده به شرکت‌های خدمات مسافرتی در هفته‌ای که اینترنت در کشور قطع شد، افزود: رسانه‌ها متوجه باشند در یک هفته قطع اینترنت در کشور تنها ۶ دفتر در سطح کشور وجود داشتند که سیستم آن‌ها قطع نشد و معلوم نیست در وضعیتی که تمام بخش های گردشگری با قطع اینترنت متضرر شدند این دفاتر چگونه به اینترنت دسترسی داشتند. مسئولان نظارتی کشور نیز باید از این افراد بخواهند که توضیح دهند چطور این چند دفتر توانستند با تبلیغات حجیم به مردم اعلام کنند اینترنت‌شان وصل است و مسافران همه آژانس‌ها را به یکباره بلعیدند؟

او با اعلام این که سهمیه‌بندی بنزین نیز هزینه سفر در ایران را بالا می‌برد تاکید کرد: مسافر داخلی که از یک شهر به شهر دیگر سفر می‌کند حمل‌ونقل زمینی دارد. بنزین هم گران شده است و بنزین دیگری به دفاتر خدمات مسافرتی اختصاص نیافته است. در این شرایط وزیر میراث‌فرهنگی گفته است با وزیر کار درخواست مشترک برای بنزین سفر در نوروز داده‌اند. در حالی که باید از ایشان پرسید  مگر حمل‌ونقل گردشگری فقط در نوروز فعال است؟

حرمت‌الله رفیعی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به افراد سودجو و دلال در صنعت گردشگری را نیز از دیگر اقدامات نادرست بخش دولتی در صنعت گردشگری اعلام کرد و گفت: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی تبدیل به درآمدزایی برای یک مشت افراد سودجو شد و آن‌ها این ارز را زیر عنوان بلیت هتل و هواپیما گرفتند در حالی که اصلا این خریدها وجود خارجی نداشت. وزارت میراث فرهنگی کجا به این موضوع اعتراض کرد؟

مشکلات صنعت گردشگری متوجه وزارت میراث و معاونت گردشگری است

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بسیاری از مشکلات کنونی صنعت گردشگری را متوجه معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرد و گفت: بار سنگین تدبیر و حمایت از صنعت گردشگری کشور روی دوش معاونت گردشگری است در حالی که معاون گردشگری کشور اصلا دغدغه‌ای برای صنعت گردشگری کشور ندارد و دغدغه او به جای بهبود وضعیت این صنعت ایجاد تشتت در فعالان صنعت گردشگری با راه‌اندازی تشکل‌های حرفه‌ای و رو در روی یکدیگر قرار دادن فعالان صنعت گردشگری است.

حرمت‌الله رفیعی افزود: به صراحت می‌گویم خیانتی که در زمان زعامت معاون گردشگری در صنعت گردشگری کشور با راه‌اندازی تشکل‌های موازی با اصناف گردشگری در حال انجام است در هیچ دوره‌ای صورت نگرفته و باید دید منافعی در راه‌اندازی تشکل‌های حرفه‌ای برای معاونت گردشگری وجود دارد که در فعالیت بخش خصوصی صنعت گردشگری به دنبال ایجاد انشقاق و اختلال است.

او گفت: با کاهش ارزش پول ملی به یک چهارم باید شاهد سیر صعودی حضور گردشگر ورودی به ایران باشیم و تعداد گردشگران ورودی به کشور ۴ برابر بیش از سال گذشته باشد. آیا تعداد گردشگر ورودی ایران نسبت به سال قبل حتی دو برابر افزایش داشته است؟ این‌ها سوالاتی است که معاون گردشگری کشور و وزیر میراث فرهنگی باید به آن‌ها پاسخ دهند. متولی صنعت گردشگری باید به دنبال پاسخ به این سوالات باشد که چه اتفاقی برای گردشگری ایران افتاده است که قیمت بسته‌های سفر و بلیت هواپیما گران شده است؟ چرا باید وقتی تبلیغات منفی علیه ایران افزایش می‌یابد معاونت گردشگری و وزارت میراث فرهنگی در اندیشیدن مسیر مقابله با این تبلیغات برای از دست ندادن فرصت گردشگری کشور بی‌تفاوت باشند؟ وزیر میراث‌فرهنگی و معاون گردشگری او باید در اندیشه راهکار برای از بین بردن موانع صنعت گردشگری باشند نه آن که تمام دغدغه آن ها راه‌اندازی تشکل‌های حرفه‌ای موازی با انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی واقعی صنعت گردشگری برای ایجاد تشتت در فعالیت بخش خصوصی باشد.

 

print

Discussion۶ دیدگاه

  1. درود بر جناب حرمت‌الله رفیعی. صحبت‌های بسیار خردمندانه‌ای بود.

  2. با سلام و سپاس از جناب رفیعی به جهت همدردی با مدیران و شاغلین این صنف، سپاس جهت مطرح کردن حرف دل و معظلات و مشکلات همه دردمندان این صنف. ما شاغلین این صنف به جدیت در آستانه ورشکستگی هستیم و صدایمان به هیج جا نمی‌رسد. به امید روزی که دست سودجویان به کمک ودلسوزی امثال شما از این صنف قطع شود.
    باتشکر
    بارخ سیر سپند

  3. آوردن فردی با سابقه و کارکردی ضعیف برای سمت مهم معاونت گردشگری با حمایت همان‌هایی انجام شد که الان از منافع آن استفاده می‌کنند. تا وقتی مسایل سیاسی، جناحی و امینتی در انتصاب‌های وزارت میراث‌فرهنگی و… تاثیرگذار هستند؛ نمی‌توان انتظار بیشتری داشت.

  4. فريده سياوشي

    با سلام
    تمام مواردی که جناب رفیعی عنوان کردند ،صحیح است.

  5. احمدخلیلی

    نمایشگاههای خارجی را کانون اتومبیلرانی برگزار می کند نه معاونت گردشگری. بهتر است آقای رفیعی اطلاعات دقیق بدهد.

  6. علی اسدی

    تشکرازآقای رفیعی بخاطر بیان مشکلات صنف.
    گردشگری بایدیک تشکل داشته باشد وهمه زیر مجموعه های این صنعت به عنوان کمیته های زیرمجموعه انجمن صنفی عمل کنند.
    همه صنوف اینطورهستند. مثلا اتحادیه نانوایان همه انواع نان راشامل میشود‌.
    مدیران دولتی بخاطراعمال سیاستهای خود تمایل به تفرقه بین صنوف دارند.

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید