چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

زورآزمایی ایران و ترکیه در حاشیه امضای مهمترین تفاهمنامه گردشگری/اتفاق نظر ایران و ترکیه برای برقراری توازن در تعداد گردشگران ورودی

0 انتشار:

صدای میراث: نشست مشترک انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با تورساب، مشهورترین سیاستگذار و مجری گردشگری ترکیه با امضای مهمترین تفاهمنامه دو جانبه بخش گردشگری در ۴ دهه اخیر در هتل اسپیناس پالاس تهران پایان یافت.

به گزارش صدای میراث، در این نشست که با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و سفیر آن کشور در تهران و اعضای تورساب برگزار شد، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز حضور داشتند.

نشست مشترک انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با تورساب، مهمترین برنامه ریز و سیاستگذار و مجری تورهای گردشگری کشور ترکیه از مهمترین دستاوردهایی است که بخش خصوصی گردشگری ایران پس از ۴ دهه فعالیت در ایران موفق به برپایی آن و گام برداشتن در مسیر ایجاد توازن در گردشگری ایران و ترکیه شده است.

۸ میلیون گردشگر خروجی ایران ترکیه، ۸۰ درصد ایرانی ها سهم ترک ها، ۴ درصد ترک ها سهم ایران

حرمت الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این نشست و در حضور دیگر اعضای این انجمن و اعضای تورساب اعلام کرد: بیش از ۸ میلیون گردشگر خارجی سالانه از ترکیه خارج می شوند و بیش از ۸ میلیون گردشگر نیز از ایران به مقاصد کشورهای خارجی سفر می کنند که ۸۰ درصد از این تعداد به ترکیه و عراق سفر می کنند.
رفیعی افزود: تنها کمتر از ۴ درصد از گردشگران خروجی ترکیه نصیب ایران می شوند و انتظار این است که با امضای تفاهمنامه انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با تورساب جاده گردشگری ایران و ترکیه به مسیر دو طرفه ختم شود.

یک دهم پروازهای ترکیه نصیب ایران می شود

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به ظرفیت ایجاد کریدور گردشگری بین ایران و ترکیه در تورهای ترکیبی از بلخ و بخارا و نیشابور تا قونیه گفت: در حال حاضر به دلیل نبود تفاهمنامه همکاری گردشگری بین ایران و ترکیه از نزدیک به ۱۰۰ پرواز از ایران و همین میزان سهم پرواز از ترکیه کمتر از یک دهم گردشگران این پروازها نصیب ایران شده است که اگر امروز به این موضوع نشود پروازهای دو طرف کاهش می یابد.

حرمت الله رفیعی همچنین از گروه گردشگری تورساب ترکیه و “دریا اورس” سفیر ترکیه در ایران که به تازگی به این سمت منصوب شده است خواست تا مشکل سوخت پروازهای ایرانی و دیگر مشکلات صنعت هوانوردی را با توجه به وعده های بی نتیجه داده شده از سوی ترکیه، حل کنند تا پروازهای ایرانی به آن کشور کاهش نیابد.

تورساب برای برقراری توازن گردشگری ایران را در ترکیه تبلیغ می کند

“فیروز باغری کایا” رییس تورساب ترکیه نیز در نشست مشترک امضای تفاهمنامه همکاری مشترک ایران و ترکیه با اعلام اینکه اتحادیه آژانس های گردشگری ترکیه از استان های مختلف ترکیه برای همکاری های مشترک گردشگری به ایران آمده اند، گفت: درست است که گردشگری ایران و ترکیه دچار عدم توازن است، اما باید به جای کاستن از تعداد گردشگران ایرانی ورودی به ترکیه کاری کرد که تعداد گردشگران ورودی از ترکیه به ایران بیشتر شود تا تعداد گردشگران ورودی دو کشور به توازن برسد.

او همچنین با اعلام این مطلب که تورساب ترکیه برای نخستین بار در نمایشگاه گردشگری تهران با وسعت ۱۵۰ متر شرکت کرده است، از اختصاص استندهای رایگان به اعضای تورساب از سراسر ترکیه در این نمایشگاه از سوی دولت ترکیه خبر داد.

او با اشاره به آمار سالانه گردشگران ورودی به ترکیه گفت: سال گذشته ترکیه میزبان نزدیک به ۴۰ میلیون گردشگر خارجی بود که ۲ میلیون از این تعداد را گردشگران ایرانی تشکیل دادند.

باغری کایا تاکید کرد: ایران کشوری صاحب تمدن چند هزار ساله است که توانست با ترکیب فرهنگ ایرانی و اسلامی نظریه جدید تلفیق دو تمدن را در منطقه ایجاد کند و تورساب نیز تلاش می کند غنای فرهنگی ایران را بیش از گذشته به مردم و گردشگران در ترکیه معرفی کند.

رییس بزرگترین و مهمترین هلدینگ بزرگ گردشگری ترکیه که به تورساب شهرت دارد، تاکید کرد: تفاهمنامه امضاء شده بین تورساب و انجمن خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران موجب افزایش تردد گردشگران بین دو کشور می شود.

سفیر ترکیه: کمبود زیرساخت های گردشگری در ایران مانع ورود گردشگران ترک به ایران است

“دریا اورس” سفیر ترکیه در تهران نیز که به تازگی به این سمت منصوب شده است و به زبان فارسی تسلط کامل دارد، در نشست امضای تفاهمنامه گردشگری ایران و ترکیه با ابراز خشنودی از برقراری تفاهمنامه گردشگری بین فعالان گردشگری دو کشور اعلام کرد: ایران و ترکیه دو کشور بزرگ و قدرتمند منطقه هستند و اگر دست به دست یکدیگر دهند حرف نخست را در منطقه خواهند زد.

سفیر ترکیه در تهران همچنین با تایید وجود برخی مشکلات در تعامل گردشگری بین ایران و ترکیه و نبود توازن بین گردشگران دو کشور افزود: امیدواریم این مشکلات هر چه سریعتر با کمک فعالان بخش خصوصی و مسئولان بخش دولتی دو کشور برطرف شود.

وی نبود توازن در تعداد گردشگران دو کشور و آمار اندک گردشگران خروجی ترکیه به قصد سفر به ایران را متوجه کاستی های گردشگری ایران دانست و گفت: اگر تاسیسات و زیرساخت های گردشگری بیشتری در بخش هتل و اقامت در ایران ایجاد شود آنوقت شاهد کمبود هتل برای اقامت گردشگران ترکیه ای در شهرهای مهمی همچون شیراز، اصفهان و تهران و یزد نخواهیم بود و گردشگران بیشتری از ترکیه به ایران سفر خواهند کرد.

“دریا اورس” سفیر جدید ترکیه در ایران تاکید کرد: تفاهمنامه مشترک گردشگری ایران و ترکیه که به امضای تورساب و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران رسید، نشانه ای تلاش جدی ایران و ترکیه در افزایش تعاملات گردشگری و توسعه این صنعت بین دو کشور است.

مونسان ایران کمبود زیرساخت و هتل ندارد

علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اما در نشست مشترک امضای مهمترین تفاهمنامه گردشگری بین ایران و ترکیه در ۴ دهه اخیر با اشره به تلاش های آمریکا برای اعمال فشار اقتصادی به ایران و تشدید تحریم ها گفت: ایران در کنار ترکیه قدرتی بزرگ و تاثیرگذار در منطقه است و این نتایج در شرایطی به دست آمده است که ایران تحت سخت ترین تحریم ها و فشارهای اقتصادی قرار گرفت.

او با اشاره به تعداد گردشگران ورودی به ایران در ۴۰ سال قبل که تعداد آن ها به ۴۵۰ هزار گردشگر می رسید گفت: اکنون تنها در ۹ ماه امسال میزان گردشگران ورودی به ۶ میلیون گردشگر رسید و پیش بینی می شود این تعداد تا پایان سالجاری از رقم ۷ میلیون گردشگر ورودی عبور کند.

علی اصغر مونسان آمار گردشگران ورودی به ایران را در شرایطی اعلام کرد که به گفته او، افزایش گردشگران ورودی ایران در حالی صورت گرفته است که آمریکا مشکلات زیادی برای ایران ایجاد کرده است و تبلیغات منفی علیه ایران را در سراسر جهان افزایش داده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی گردشگران ورودی به ایران را سفیران گردشگری ایران خواند و گفت: ایران ۲۳ اثر ثبت جهانی در یونسکو دارد و ۳۴ هزار اثر نیز به ثبت ملی رسیده است. همچنین یک میلیون سایت تاریخی و بیش از ۶۶۰ موزه فعال در کشور وجود دارد.

مونسان همچنین با تشریح جاذبه های طبیعی و بومی ایران در کنار جاذبه های تاریخی کشور در پاسخ به اظهارات سفیر ترکیه در تهران که تعداد اندک گردشگران ورودی از ترکیه به کشورمان را به نبود زیرساخت های کافی برای میزبانی از گردشگران مرتبط کرده بود افزود: بیش از ۱۴۰۰ هتل در ایران وجود دارد و همین حالا نیز حدود ۱۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری گردشگری در ۲ هزار پروژه که ۵۰۰ پروژه آن هتل است، در ایران در حال اجرا است و ایران به سرعت در حال تکمیل این پروژه ها و زیرساخت های گردشگری است.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از احداث ۱۴۰۰ واحد بومگردی در ایران سخن گفت و افزود: تلاش می شود تا پایان دولت این رقم به ۲ هزار اقامتگاه بومگردی برسد.

او همچنین به تبدیل بناهای تاریخی کشور به هتل و اقامتگاه لوکس اشاره کرد و گفت: با این اقدام زیباترین هتل های تاریخی جهان در ایران وجود دارد که البته مورد علاقه گردشگران خارجی است و بنابراین مشکل جدی در حوزه زیرساخت ها و  هتل برای گردشگران ورودی وجود ندارد.

رییس سازمان میراث فرهنگی همچنین به وجود بیش از هزار چشمه آب معدنی در ایران اشاره کرد که در گردشگری سلامت مورد استفاده قرار می گیرند و علاوه بر آن ها بیمارستان های بسیار مجهز ایران و پزشکان ماهر ایرانی در حال خدمت رسانی به گردشگران سلامت هستند.

درخواست ایران از ترکیه برای برقراری توازن در تعداد گردشگران ورودی دو کشور

مونسان خطاب به هیات تورساب ترکیه و سفیر آن کشور در تهران اعلام کرد: با تفاوت های نرخ ارز که در ایران ایجاد شده است اکنون سفر به ایران بسیار ارزان است.

او البته به ضعف تبلیغات گردشگری ایران در عرصه رسانه ای و جهانی اشاره کرد و با مقایسه دو کلیپ به نمایش درآمده از جاذبه های گردشگری ترکیه و ایران در نشست مشترک هیات تورساب با فعالان بخش خصوصی گردشگری ایران گفت: کلیپ های ساخته شده برای معرفی ایران حرفه ای نیستند و همین موضوع بیانگر آن است که در تبلیغات گردشگری آنطور که باید حرفه ای عمل نکرده ایم.

مونسان البته به متعادل نبودن تبادل گردشگر  بین ایران و ترکیه انتقاد کرد و خطاب به سفیر ترکیه در تهران و فعالان گردشگری دو کشور افزود: برای پایدار ماندن روابط گردشگری ایران و ترکیه باید تلاش کرد رقم تعداد گردشگران ورودی از دو کشور به یکدیگر نزدیک شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی با اعلام این که گردشگری تحریم پذیر نیست خطاب به هیات تورساب ترکیه گفت: صنعت گردشگری ایران در اختیار بخش خصوصی است و دولت تنها به پشتیبانی از این بخش می اندیشد و بدین ترتیب تورساب ترکیه می تواند فارغ از دغدغه های بوروکراتیک ارتباط بیشتری با بخش خصوصی گردشگری در ایران داشته باشد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید