پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

ساباط‌های شوشتر یکی پس از دیگری مرمت می‌شوند

0 انتشار:

صدای میراث: مرمت «ساباط پاپهن» در شهرستان شوشتر در استان خوزستان آغاز شد.

به گزارش صدای میراث، این ساباط تاریخی از نظر ابعاد، جزو ساباط‌های کوچک محسوب می‌شود که به صورت دو طبقه بر یک گذر احداث شده است.

به گزارش بخش‌تشکل‌های صدای میراث، در زمستان گذشته بخشی از این ساباط آسیب دید که با تامین اعتبار، مرمت این ساباط تاریخی در دو روز گذشته آغاز شد.

ساباط پاپهن شوشتر مربوط به دوره قاجار است که بودجه مرمتی آن از محل اعتبارات استانی تامین شد.

گفتنی‌است، ساباط‌ها گذرهای سرپوشیده‌ای هستند که توسط افرادی نیکوکار و به منظور رفاه رهگذران و جلوگیری از رانش دیوارهای بلند مشرف به کوچه‌ها ساخته شده‌اند. در بیشتر شهرهای تاریخی ایران نیز این عنصر معماری در دوره‌های تاریخی با تفاوت‌های اندک از یکدیگر با استفاده از مصالح محلی و همچنین استفاده از الگوی اقلیمی در عناصر معماری و شهرسازی احداث شده اند.

در استان خوزستان و شهرستان شوشتر نیز به دلیل برخورداری از اقلیم گرم، از دیرباز شاهد استفاده از ساباط یا به گویش محلی (سعباط) در بافت‌های شهری هستیم. تعداد زیادی از این ساباط‌ها نیز طی سال‌ها و ماه‌های اخیر توسط ادارات میراث‌فرهنگی استان خوزستان مرمت و بازسازی شده‌اند.

پیشتر نیز بازسازی ساباط شعیب رسول واقع در محله بی‌بی دو خواهران شوشتر انجام شد.

ساباط مقدم در محله عبدالله بانو نیز از دیگر ساباط‌های مرمت شده در شوشتر بود که کار بازسازی و مرمت آن به پایان رسیده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید