چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳

ساخت مینای نقاشی گل و مرغ قاجار احیاء شد

0 انتشار:

صدای میراث: لوح مینای نقاشی طرح گل و مرغ به سبک قاجار توسط مریم مسگریان هنرمند کارگاه مینای گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ساخته شد.

به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سیدعبدالمجید شریف‌زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه با اعلام این خبر گفت: نقاشی گل و مرغ از جمله نقوش بکار رفته در هنر مینای نقاشی است که نمونه‌های ارزنده‌ای از آن در گنجینه کاخ گلستان، موزه جواهرات ملی ایران و مجموعه‌های خصوصی ایران موجود است.

او با بیان اینکه در عصر قاجار مینای نقاشی ، هنر مورد توجه دربار و ارزنده بود افزود: در دوره کنونی، معدود هنرمندانی به این تکنیک آشنا هستند و به آن می‌پردازند.

شریف‌زاده گفت: عدم دسترسی به منابع مکتوب که به ویژگی‌ها و دانش فنی این هنر پرداخته باشد، اهمیت تحقیق و مطالعه در این هنر فاخر را نشان می‌دهد.

وی بررسی نقوش بکار گرفته شده در میناکاری قاجاری در نحوه اجرای اثر و در نهایت ثبت دستاوردها در احیاء، حفظ و اشاعه این هنر را هدف این طرح عنوان کرد.

او گفت: در اجرای این اثر، شناخت اصول طرحی گل و مرغ، رنگ‌شناسی و اجرای صحیح تکنیک‌پرداز در نقاشی مینایی به شیوه قاجار، تثبیت رنگ‌ها در دمای پخت مناسب و تلفیق دو سبک از شیوه‌های میناکاری (مینای نقاشی و خانه‌بندی) مدنظر بود.

رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه افزود: در این اثر، پلاک بیضی شکل مسی به ابعاد ۸ در ۱۰سانتیمتر با تکنیک‌ پردازش به شیوه نقاشی مینایی دوره قاجار با طرح گل و مرغ در مرکز اثر و روش مینای خانه‌بندی جهت ساخت شش قطع در حاشیه لوح بکار برده شد.

او افزود :در طراحی این قطعات نیز از نقوش رایج دوران قاجار نظیر اسلیمی و ختایی استفاد و پس از مراحل نهایی اجرای آن، بر روی قطعه چوبی با حاشیه منبت به ابعاد ۳۰ در ۳۷سانتیمتر نصب شد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید