پنج شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳

ساخت ۱۶۰ پلاک مسکونی در بافت تاریخی ارومیه بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی

0 انتشار:

ارومیه درحالی به عنوان نخستین شهر و پیشگام درتدوین ضوابط بافت‌های تاریخی کشور شناخته می‌شود که درحال حاضر نه تنها ۱۶۰ پلاک مسکونی بدون استعلام از میراث فرهنگی در بافت تاریخی شهر ارومیه ساخته شده که کارشناسان میراث فرهنگی از ایجاد معبر ۱۴ متری در کنار خانه ثبت ملی شده انصاری و احداث خیابان ۳۵ متری در خیابان سرداران این شهر خبر می‌دهند.

به گزارش صدای میراث؛ کارشناسان میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی در دومین نشست تدوین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ارومیه که با هدف بررسی وضعیت بافت تاریخی ـ فرهنگی ارومیه و با حضور سرپرست دفتر حفظ و احیاء بناها، محوطه ها و بافت‌های تاریخی کشور برگزار شد از وضعیت ناپدار بافت تاریخی ارومیه خبر می‌دهند.

آن‌ها معتقدند، تدوین ضوابط اختصاصی برای کاستن از حجم ساخت‌وسازها و کنترل بافت‌ تاریخی ارومیه از تیغ تیز تخریب و نوسازی راهگشای حفاظت از بافت تاریخی ارومیه است.

براساس گزارش کارشناسان میراث فرهنگی، شهرداری ارومیه در حال حاضر بدون استعلام از میراث فرهنگی، اقدام به صدور مجوزهای تخریب و ساخت‌وساز گسترده در بافت تاریخی این شهر کرده است.

درحال حاضر طبق اطلاعات بدست آمده، شهرداری ارومیه تا زمان انتشار این گزارش، مجوز تخریب و نوسازی ۱۶۰ پلاک ثبتی در محدوده بافت تاریخی ارومیه را صادر کرده و برای ایجاد شبکه معابر نیز خود نقشه اجرایی تهیه کرده است.

یک کارشناس میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی به صدای میراث می‌گوید: شهرداری ارومیه پشت خانه تاریخی انصاری که متعلق به دوره قاجار است و در فهرست آثار تاریخی کشور نیز به ثبت رسیده است معبر ۱۴ متری ایجاد کرده و پشت مسجد سردار نیز یک معبر ۱۲ متری کشیده شده و اکنون کار جدول‌گذاری در هر دو معبر نیز به اتمام رسیده است.

او می گوید: با اینکه اداره میراث فرهنگی از تک تک تخلفات شهرداری ارویمه در بافت تاریخی این شهر شکایت کرده است و اکنون این شکایت‌ها در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان درحال پیگپری است، اما اقدامات شهرداری سبب شده است که یکپارچگی و اصالت بافت تاریخی مخدوش شود.

پیگیری تخریب بافت تاریخی ارومیه در دستگاه قضایی

«سیدهادی احمدی» سرپرست اداره کل حفظ و احیاء، بناها، بافت ها و محوطه‌های تاریخی در خصوص اقدام غیرقانونی شهرداری ارومیه در بافت تاریخی این شهر واکنش نشان داد و به صدای میراث گفت: بافت تاریخی ارومیه ۳۰۷ هکتار است و محدوده بافت تاریخی آن شهر در تاریخ ۲۴ اسفندماه سال ۸۸ به همراه محدوده بافت تاریخی ۱۶۸ شهر دیگر کشور ابلاغ شد.

او گفت: به استناد قانون به محض ابلاغ محدوده بافت تاریخی کلیه اقدامات در این محدوده باید با استعلام از سازمان میراث فرهنگی انجام شود.

احمدی افزود: درحال حاضر نیز ضوابط اختصاصی بافت تاریخی ارومیه درحال تدوین توسط مشاور است و تکمیل آن اندکی زمان می‌برد اما این موضوع دلیل نمی‌شود که شهرداری ارومیه هر اقدامی که خواست در بافت تاریخی این شهر انجام دهد.

آنطور که سرپرست اداره کل حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفته است، در شرایط فعلی میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی رفتار تخریبگرایانه شهرداری ارومیه در بافت تاریخی آن شهر را در مراجع قضایی پیگیری می‌کند و سازمان میراث فرهنگی نیز در حال پیگیری تخریب ها در دستگاه قضایی است.

مریم جلیلوند

print

Comments are closed.