پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پژوهشکده باستان‌شناسی سامانه اطلاعات باستان شناسی را مدیریت می‌کند

2 انتشار:

مدیریت پژوهشکده باستان شناسی بر تمامی فرآیند های تهیه سامانه اطلاعات باستان شناسی در نشستی با شرکت مدیران پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح مورد تأکید قرار گرفت .

به گزارش صدای میراث به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در این نشست که عبدالکریم شادمهر معاون اداری مالی و توسعه منابع انسانی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری براساس نظر سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در تهیه سامانه اطلاعات باستان شناسی با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح همکاری می‌کند .

وی افزود: به منظور تهیه نقشه باستان شناسی کشور باید ابتدا سامانه اطلاعات باستان شناسی آماده شود که در حال پیگیری آن هستیم .

او با اشاره به آماده سازی تعدادی دیتابیس توسط همکاران در سال‌های گذشته تصریح کرد: در تهیه سامانه اطلاعات باستان شناسی از مجریان طرح تقاضا داریم از این اطلاعات استفاده کنند .

شادمهرتأکیدکرد : باستان شناسان در تهیه سامانه اطلاعات باستان شناسی، علاوه بر نظارت عالیه به تمامی و یک به یک مراحل بر سطوح نیز نظارت خواهند داشت.

در ادامه این نشست محمد رکنی کارشناس پژوهشکده باستان شناسی گفت: گام نخست در تهیه نقشه باستان شناسی، شناخت اقدامات صورت گرفته در ۴۰-۵۰ سال گذشته است ولی به دلیل نبود مدیریت یکپارچه اطلاعات موجود ناقص بود .

او افزود: پژوهشکده باستانشناسی در گام دوم در نظر دارد این اطلاعات را تکمیل و مناطقی را که بررسی نشده نیز با  مدیریت به چرخه کار پژوهشی وارد و مطالعات و بررسی‌ها را در این نقاط نیز به انجام رساند .

رکنی مسئله اصلی در این طرح را محدودیت ها دانست و با اشاره به همکاری با استان ها در این زمینه اظهار داشت: تصمیم بر این شد تا دستورالعمل مرحوم آذرنوش با یکسری اصلاحات ساختاری برای تهیه سامانه اطلاعات باستان شناسی مورد استفاده قرار گیرد .

وی خطاب به مجریان طرح تهیه سامانه اطلاعات باستان شناسی گفت: سامانه ای میخواهیم که در مرحله دوم و براساس اهداف پژوهشکده باستان شناسی برای پیشبرد نقشه باستان شناسی شامل تکمیل اطلاعات، رفع خطاهای موجود و بررسی نقاط بررسی نشده را به شکل منسجم تحت نظر داشته باشد .

این کارشناس تصریح کرد: این سامانه میتواند با در نظر گرفتن تجربیات، فعالیت‌ها و … به سرانجام رساندن برنامه‌ریزی‌هایی که در پژوهشکده برای تهیه نقشه باستان شناسی صورت می‌گیرد کمک کند.

او با مهم خواندن کنترل سامانه و تأکید بر دسترسی سطح یک برای پژوهشکده باستان شناسی و مدیر نقشه باستان شناسی تصریح کرد: با انجام برنامه ریزی ها این سامانه می‌تواند نقشه باستان شناسی را براساس نیازها، کمبودها، رفع خطاها و… در ده سال آینده به سرانجام برساند.

پس از آن روح ا… شیرازی رییس پژوهشکده باستان شناسی با اشاره به ماهیت داده‌های باستان شناسی و این که رهبر اصلی در این طرح پژوهشکده باستان شناسی است تصریح کرد: تمامی فرآیند طراحی ، نوع اطلاعات، دسترسی و … باید مورد تأیید این پژوهشکده انجام شود زیرا در غیر این صورت هدف اصلی محقق نمی‌شود .

او در ادامه با تأکید بر بکارگیری تجربیات گذشته در فرآیند طراحی سامانه تصریح کرد:فعالیت‌هایی که پیشتر صورت گرفته هر چند ناقص، محدود و در قالب آزمون و خطا برای ادامه این روند مفید خواهد بود .

شیرازی با اشاره به اهمیت این موضوع که سامانه بعد از آماده سازی به چه کسی سپرده شود از مسئولان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خواست کنترل اصلی سامانه را به دست پژوهشکده باستانشناسی بسپارند.

سیامک سرلک معاون پژوهشکده باستان شناسی سخنران بعدی بود که با تأکید بر این نکته که آزمون و خطا و تجربیات ،کارایی واژه ها را نمایان می کنند تصریح کرد: سطح دسترسی به سامانه اطلاعات باستان شناسی را هیچ بخشی به اندازه پژوهشکده باستان شناسی نمی تواند تعریف کند .

او با اشاره به دغدغه های موجود در حوزه تخصصی باستان شناسی گفت :باید ونباید ها ، اطلاعات و … باید با مدیریت پژوهشکده باستان شناسی وارد سامانه شود و مدیریت اجرایی آن باید با این پژوهشکده باشد .

این باستان شناس با تأکید بر این نکته که نقاط تعیین شده نیاز به فیلترینگ علمی دارند افزود :اگر پژوهشکده بر این روند اشراف نداشته باشد تمامی زحمات به هدر می رودو در غیر اینصورت به بهترین بازده خواهد رسید.

بهروز عمرانی معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنانی با تأکید بر ویژگی های سامانه اطلاعا ت باستان شناسی که باید مد نظر قرار گیرد از مجریان طرح خواست متناسب با شرح خدمات جدید برآوردهایشان را از نظر زمان و اعداد در اختیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار دهند .

نمایندگان سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نیز با اشاره به درخواست کارفرما (پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) و آماده سازی طرح پیشنهادی توسط مجری طرح (سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح)، سطوح دسترسی را قابل تغییر دانسته و بررسی و آماده سازی دیتاها را مورد توجه قرار دادند و بر تهیه این سامانه طبق نظر و شرایط کارفرما قول مساعد دادند.

 

 

 

 

print

Discussion۲ دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید