شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

سایه لجبازی بر سر مهمترین رویداد گردشگری کشور/سازمان میراث‌فرهنگی از اعزام رسانه‌ها به اجلاس سازمان جهانی گردشگری در همدان خودداری کرد

0 انتشار:

محمد باریکانی

روزنامه‌نگار

صدای میراث: سایه لجبازی بر سر چهلمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری که قرار است ۲ روز دیگر با حضور دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی در همدان برگزار شود گسترده شده است.

همدان ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی قرار است در شرایطی میزبان وزرا و فرستادگان گردشگری کشورهای جهان شود که روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تنها دو روز مانده به برپایی این اتفاق مهم در رویداد همدان ۲۰۱۸ با ستاد برگزاری این اجلاس در همدان سر لج افتاده است.

به همین دلیل هم قرار نیست خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به چهلمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری اعزام شوند. دلیل آن نیز لجبازی بر سر یک فهرست ۳۹ نفری از خبرنگارانی است که روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصرار دارد حتما همان‌ها در اجلاس جهانی حضور داشته باشند.

این فهرست همانی است که در پیش رویداد همدان ۲۰۱۸ به مسئولان استان همدان ارایه شده بود و هیچ دستاورد خبری دیگری غیر از انتشار برخی اخبار و گزارش‌های این رویداد در چند روزنامه و خبرگزاری رسمی که خبرنگاران تخصصی خود را به رویداد همدان ۲۰۱۸ اعزام کرده بودند، نداشت.

مسئولان استان همدان و ستاد اجرایی همدان ۲۰۱۸ نیز که فعالیت خبرنگاران اعزام شده به پیش رویداد برگزاری اجلاس جهانی همدان ۲۰۱۸ را بررسی کرده بودند متوجه شدند که نام های موجود در این فهرست درست همان‌هایی است که روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به آن رویداد اعزام کرد و دستاورد خبری مناسبی نداشت.

برهمین اساس مسئولان استان همدان با دعوت از فهرست ۳۹ نفری ارسال شده از سوی روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مخالفت و اعلام کردند که نیازمند حضور خبرنگارانی هستند که پوشش تخصصی رسانه‌ای آن‌ها در بخش گردشگری در جهت تقویت صنعت گردشگری استان همدان و کشور باشد.

اما روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی با درخواست آن‌ها مخالفت و اعلام کرده است که هیچ یک از خبرنگاران را برای پوشش رسانه‌ای چهلمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری به رویداد همدان ۲۰۱۸ اعزام نمی‌کند.

همین لجبازی موجب شده است که پوشش رسانه‌ای اجلاس جهانی همدان ۲۰۱۸ با مشکل مواجه شود. با این حال ستاد اجرایی همدان ۲۰۱۸ بیکار ننشسته است و در تماس مستقیم با خبرنگاران تخصصی حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که حضور مداوم در رویدادهای خبری این سه حوزه دارند خواسته است که برای حضور در چهلمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری در همدان حضور بیابند.

اجلاس سازمان جهانی گردشگری در حالی در همدان برگزار می‌شود که رییس جمهوری آمریکا با خروج یکجانبه از برجام و بازگرداندن تحریم‌های به گفته خود سخت، تلاش دارد ایران را از تمامی درآمدهای جهانی محروم کند.

ایالات متحده همچنین سعی کرده است با تشدید ایران هراسی از سفر گردشگران خارجی به ایران جلوگیری کند. در این شرایط نمایندگان و وزرای گردشگری کشورهای جهان تلاش کرده‌اند با حضور در ایران چهلمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری خود را در شهر همدان که پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ لقب گرفته است برگزار کنند و پوشش رسانه‌ای این اجلاس می‌تواند نقش مهمی در ترغیب گردشگران خارجی برای سفر به ایران ایفا کند.

بر همین اساس نیز «زوراب پولولیکاشویلی» دبیرکل جدید سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO)، همدان را مقصد نخستین سفر خارجی خود پس از برگزیده شدن به این سمت انتخاب کرده است تا در جمع وزرای گردشگری و فرستادگان سازمان جهانی گردشگری حاضر شود و این رویداد جهانی را گرامی بدارد.

روابط‌ عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اما تصمیم دارد از اعزام خبرنگاران منتخب از سوی ستاد اجرایی همدان ۲۰۱۸ به چهلمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری خودداری کند تا بدین‌ترتیب ستاد اجرایی همدان ۲۰۱۸ در بازی روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی با مهمترین رویداد گردشگری کشور، مغلوب شود.

اما ماجرای لجبازی با رویداد همدان ۲۰۱۸ در سازمان میراث‌فرهنگی به اینجا ختم نشده است. چون قرار است ظهر فردا، نخستین نشست خبری دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی که برای حضور در اجلاس جهانی وزاری گردشگری کشورهای آسیایی به همدان دعوت شده است و بهتر است در حاشیه این رویداد پاسخگوی خبرنگاران باشد، در کاخ گلستان تهران با حضور علی اصغر مونسان برگزار شود.

این رفتار، کاملا بیانگر یک لجبازی است تا زوراب پولولیکاشویلی که باید در همدان و در حاشیه اجلاس سازمان جهانی گردشگری پاسخگوی خبرنگاران باشد، در کاخ گلستان تهران و حتی پیش از برپایی مهمترین رویداد گردشگری کشور در همدان به سوالات خبرنگاران در مورد همدان و اجلاس جهانی آن پاسخ دهد تا جایی برای جریان‌سازی خبری در پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی نیز باقی نماند و بدین ترتیب روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی برنده این بازی شود.

نگارنده از همدان اطلاع یافته است که مسئولان آن استان در تقابل با لجبازی رسانه‌ای روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصمیم به دعوت از ۱۷ خبرنگار شاخص حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور که بصورت مداوم در رویدادهای این سه حوزه حضور فعال و شناخت کافی از مسایل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور دارند گرفته است تا بدین‌ترتیب فرصت معرفی بهتر همدان به عنوان یک مقصد جهانی در رویداد همدان ۲۰۱۸ از دست نرود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید