پنج شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳

سرباز هخامنشی با الواح هخامنشی به ایران می‌آید

0 انتشار:

سر ۱٫۲ میلیون دلاری سرباز هخامنشی تخت‌جمشید که دادگاه عالی آمریکا حکم نهایی استرداد آن به ایران را صادر کرد، همراه با الواح هخامنشی به ایران می‌آید.

سر سرباز هخامنشی از ردیف سربازان محافظ حک شده بر دیواره تخت‌جمشید سرقت شده بود و ۸۰ سال پیش از ایران خارج و فروش آن بارها در کشورهای انگلستان و کانادا با شکست مواجه شد.

سرباز هخامنشی ربوده شده از تخت‌جمشید در اختیار «روپرت ویس» و شریک او «سم فاگ» دو دلال آثار تاریخی در لندن قرار داشت که برای فروش به حراجی تفاف در محله منهتن نیویورک واگذار شده بود.

ایران پیشتر توانسته بود با اقدام به موقع در دادگاه‌های آمریکا از حراج این اثر تاریخی متعلق به تخت جمشید جلوگیری و حکم توقیف واسترداد این اثر از دادگاه نیویورک را بگیرد.

پس از آن روپرت ویس و شریک او سم فاگ اقدام به دادخواهی در دادگاه نیویورک کردند و آن دادگاه حکم داد که برای استرداد اثر باید مالکیت حقوقی آن اثبات شود.

پس از آن بود که بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی از دفتر ایران در لاهه تقاضای کمک کرد و توانست با ارایه تصاویر و اسناد و شهادت شهود از طریق دادگاه لاهه به دادگاه نیویورک مالکیت حقوقی اثر را به اثبات برساند و بدین ترتیب حکم نهایی استرداد سرباز هخامنشی به ایران را از دادگاه عالی نیویورک بگیرد.

«ابراهیم شقاقی» مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی اما در گفت‌وگو با صدای میراث خبر داده است که سرباز هخامنشی همراه با الواح هخامنشی تا پیش از پایان سالجاری به ایران خواهد آمد.

او گفت: ایران در حال مذاکره با دانشگاه شیکاگو برای نحوه بازگرداندن الواح هخامنشی است و قرار است سر سرباز هخامنشی نیز همراه با الواح به کشور بازگردانده شود.

به گفته شقاقی، دانشگاه شیکاگو پیشنهاد کرده است که الواح هخامنشی در محموله‌های جداگانه و در مقاطع زمانی مختلف به ایران مسترد شود که ایران این موضوع را قبول نکرده و به دانشگاه شیکاگو گفته است که تمامی الواح هخامنشی ایران باید بصورت یکجا تحویل کشور شود.

شقاقی به صدای میراث گفته است که هم الواح و هم سر سرباز هخامنشی همراه با الواح تا پایان سال به ایران مسترد می‌شوند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید