چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

۹۰ درصد تسهیلات برای سرمایه گذاری در گردشگری دریایی

0 انتشار:

گردشگری دریایی از مهمترین و جدیدترین مفاهیم در صنعت گردشگری ایران است. اگرچه جدیدترین شاخه صنعت گردشگری در ایران بیش از یک دهه است که در جهان رواج دارد و کشورهای آرمیده بر آب ها ورودخانه ها از دهه ها پیش به اهمیت این شاخه گردشگری در جذب گردشگر، ایجاد اشتغال و ارزآوری به کشورشان پی بردند و این شاخه از گردشگری را در آب های خود به اجرا گذاشتند.

به گزارش صدای میراث از نشریه بندر و دریا وابسته به سازمان بنادر و دریانوردی کشور، متولیان صنعت گردشگری به اندازه ای در توجه به گردشگری دریایی جدی شده اند که چندی پیش کشتی سانی را که یک کشتی باری – مسافری بود تبدیل به یک کروز مسافرتی کردند و با تجهیز آن به رستوران لوکس، سالن سینما، باشگاه ورزشی، آمفی تئاتر، سالن اجرای موسیقی و … برای نخستین بار گردشگری دریایی بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس را راه اندازی کردند.

گردشگری دریایی داخلی اما پیشتر با به آب انداختن تنها کشتی تفریحی با نام میرزا کوچک خان در آب های دریای خزر نزدیک به یک دهه پیش عملیاتی شد اما این کشتی تنها به تعداد انگشتان دست توانست به فعالیت گردشگری در دریای خزر بپردازد و بعدتر فعالیت آن متوقف شد. حالا اما ماجرا چیز دیگری است. متولیان صنعت گردشگری دریافته اند که می توانند از جاذبه دریاها و رودخانه های ایران بهره برداری گردشگری کنند و رودخانه ها و دریاها را تبدیل به منبعی برای ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال در کشور کنند. آن ها از همان ابتدای کار جذب گردشگران خارجی به آب های ایران را نیز در اولویت قرار داده اند.

تفاهم شفاهی

علی اصغر مونسان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در تعطیلات نوروز به خوزستان رفت تا برای مدتی با کاروان راهیان نور همراه شود. او پس از بازدید از جاذبه های گردشگری جنگ در شلمچه به منطقه آزاد اروند رفت و پس از صرف ناهار با استاندار خوزستان و مسئولان استانی در جلسه ای در همان رستوران میزبان راستاد رییس سازمان بنادر و دریانوردی ایران شد تا مذاکره جدی برای راه اندازی گردشگری دریایی در همان رستوران انجام شود.

علی اصغر مونسان رودخانه ها و دریاهای ایران را در حضور شریعتی استاندار خوزستان، محمد محب خدایی معاون گردشگری، کعبی نماینده سابق خوزستان در مجلس و مدیرعامل کنونی منطقه آزاد اروند و دیگر مسئولان استانی خوزستان، یکی از بکرترین و جدیدترین جاذبه های گردشگری کشور خواند که ظرفیت ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و توسعه جوامع محلی و ساکنان سواحل ایران را دارد.

او از راستاد رییس سازمان بنادر و دریانوردی ایران خواست توجه جدی به توسعه گردشگری دریایی صورت بگیرد.

علی اصغر مونسان اعلام کرد که دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور آماده هرگونه همکاری  در توسعه گردشگری دریایی کشور است.

او از توجه ویژه رییس جمهوری به موضوع گردشگری بویژه گردشگری دریایی و توسعه متوازن در سواحل کشور از جمله منطقه مکران در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: هر چه سریعتر باید گردشگری دریایی در اولویت استان های ساحلی کشور قرار بگیرد تا با توجه به پتانسیل خوب این شاخه از گردشگری شاهد رونق اقتصادی در استان های ساحلی کشور و استفاده از ظرفیت دریا برای ایجاد اشتغال و جذب گردشگر به کشور بود.

رییس سازمان میراث فرهنگی حتی خطاب به رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور اعلام کرد که سازمان میراث فرهنگی به سرعت آماده صدور مجوزهای لازم برای سرمایه گذاران در بخش گردشگری دریایی و افرادی است که علاقمند به ایجاد اسکله های تفریحی و گردشگری در کشور باشند.

۹۰ درصد تسهیلات کم بهره برای سرمایه گذاران گردشگری دریایی

راستاد رییس سازمان بنادر و دریانوردی ایران نیز پس از شنیدن اظهارات علی اصغر مونسان از تصمیم تازه این سازمان برای رونق و توسعه گردشگری دریایی خبر داد.

او به علی اصغر مونسان اعلام کرد که سازمان بنادر و دریانوردی به وارد کنندگان شناورهای تفریحی و علاقمندان به ایجاد اسکله های گردشگری با همکاری بانک ها تا ۹۰ درصد تسهیلات کم بهره اعطا می کند و در صورتی که سرمایه گذاران گردشگری دریایی و وارد کنندگان شناورهای تفریحی بخواهد در این حوزه فعالیت کنند تنها باید ۱۰ درصد سرمایه آورده داشته باشند تا از ۹۰ درصد تسهیلات کم بهره بهره مند شوند.

همین اعلام موجب شد که علی اصغر مونسان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از راستاد رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور بخواهد که در تهران و در دفتر کار او در ارگ آزادی جلسه ای برگزار کنند تا تفاهمنامه حمایت از گردشگری دریایی را به امضا برسانند و بدین ترتیب گردشگری دریای در ایران رونق بیابد.

مونسان حتی به راستاد گفت که سازمان میراث فرهنگی به سرمایه گذاران گردشگری دریایی برای خرید شناورهای تفریحی و ایجاد اسکله های گردشگری در کشور که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ایران معرفی شوند بلافاصله مجوزهای لازم را ارایه می کند تا آن ها بدون طی بروکراسی زمانبر بتوانند به سرعت در راه اندازی گردشگری دریای ایران کمک کنند.

کارون پایلوت توسعه گردشگری دریایی کشور

کارون یکی از مهمترین رودخانه های در نظر گرفته شده برای راه اندازی گردشگری دریایی در ایران است و تعطیلات نوروز زمان خوبی برای اجرای طرح پایلوت گردشگری دریایی در این رودخانه خوزستان بود. جایی که علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در تعطیلات نوروز به حاشیه این رودخانه رفت و از نزدیک با ظرفیت گردشگری دریایی کارون آشنا شد.

شاید به همین دلیل بود که او در جلسه خود در رستوران منطقه آزاد اروند با رییس هیات مدیره منطقه آزاد اروند، استاندار خوزستان، رییس اداره بنادر و دریانوردی ایران و مسئولان آن استان ترجیح داد به جای نام بردن از هر ساحل دیگری رودخانه کارون را پایلوت خوبی برای معرفی گردشگری دریایی ایران بداند و از مسئولان استان خوزستان بخواهد که گردشگری دریایی این استان را در خرمشهر و آبادان آغاز و پس از آن به دریاهای شمالی و جنوبی کشور توجه شود.

علی اصغر مونسان حتی در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۷ به خبرنگاران گفت که سازمان میراث فرهنگی، سازمان بنادر و دریانوردی ایران و دولت جمهوری اسلامی ایران عزم خود را برای توسعه گردشگری دریایی جرم کرده اند.

او پیشتر در مذاکرات خود با مسئولان مرتبط با حوزه دریا و مسئولان استانی در خوزستان گفته بود که راه اندازی گردشگری دریایی در کارون شدنی است و همه مسئولان استانی باید دست به دست هم بدهند تا این شاخه از گردشگری در رودخانه کارون و پس از آن آب های خرمشهر و آبادان راه اندازی شود.

راستاد رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز خوزستان را یکی از استان های سرشار از جاذبه ها و ظرفیت های دریایی برای راه اندازی گردشگری دریایی خوانده است. او به مونسان گفت که سازمان بنادر و دریانوردی آماده اعطای تسهیلات سهل الوصول به بسته های سرمایه گذار در بخش گردشگری دریایی کشور است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید