چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

سرنوشت پرونده‌های ثبت جهانی میراث‌طبیعی ایران در یونسکو

0 انتشار:

صدای میراث: علی قمی اویلی رئیس گروه میراث‌طبیعی معاونت میراث‌فرهنگی در نشست تخصصی پژوهشکده گردشگری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به وضعیت پرونده‌های میراث‌طبیعی ایران در یونسکو گفت: اولین پرونده کار شده که براساس فرمت یونسکو در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی تهیه شد، پرونده منطقه حفاظت شده حرّا در قشم بود که به دبیرخانه یونسکو ارسال شد.

به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری وی افزود: در زمان ارزیابی پرونده متاسفانه به دلیل تغییرات مدیریتی ایجاد شده در سازمان حفاظت محیط زیست آنزمان، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط و نداشتن پلان و ضوابط مدیریت و حفاظت مناسب با توجه به منطقه آزاد بودن جزیره قشم، ارزیابان IUCN (اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت) نظر مساعدی برای ثبت پرونده ارائه شده در فهرست میراث جهانی ندادند.

به گفته قمی اویلی، دومین پرونده میراث طبیعی ایران نیز که براساس فرمت یونسکو در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی تهیه شد، پرونده ثبت جهانی جنگل هیرکانی بود که بعد از اینکه در سی‌امین اجلاس یونسکو در لیتوانی، جمهوری آذربایجان پرونده پارک ملی هیرکانی خود را به یونسکو ارائه کرد، با پیگیری سفیر دائم ایران در یونسکو  و دیگر مدیران دست‌اندرکار پرونده پیشنهادی آذربایجان برای تکمیل مشترک با کشور ایران به آن کشور عودت داده شد.

قمی سومین پرونده را نیز پرونده بیابات لوت اعلام کرد که در سال ۲۰۱۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان اولین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

او گفت: چهارمین پرونده کار شده نیز پرونده جنگل‌های ارسباران بود که در اجلاس سال ۲۰۱۸ در کشور بحرین مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه رای اجلاس منجر به دیفر شدن پرونده شد.

رییس گروه میراث طبیعی معاونت میراث‌فرهنگی تاکید کرد: با توجه به گستردگی اراضی کشاورزی در منطقه و تخریب‌های صورت گرفته یونسکو به ایران فرصت داد تا مشکلات ارسباران را برطرف کند و یکبار دیگر شانس ارسباران را برای ثبت در فهرست جهانی امتحان کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید