جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

سفر بی‌نتیجه هیات سه نفره انجمن دفاتر مسافرتی ایران به تونس/هواپیمایی تونس اعضای انجمن ایران را نپذیرفت؛ هواپیمایی نوول زیر بار همکاری نرفت/وزیر گردشگری تونس هم هیات ایرانی را ندید  

0 انتشار:

صدای میراث: مقامات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هفته آخر آذرماه به مدت ۶ روز در قالب برگزاری فم‌تور آشناسازی به تونس سفر کردند.

در این سفر رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، دبیر این انجمن و یک عضو انجمن ایران حضور داشتند. اما پیگیری‌های صدای میراث از دستاوردهای این سفر مشخص کرد که سفر به تونس هیچ دستاوردی برای فعالان گردشگری ایران و آژانس های گردشگری نداشته است.

ماجرای این سفر اینگونه آغاز شده است که اعضای هیات مدیره انجمن سنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در تماس با سفارتخانه تونس در تهران درخواست ملاقات با سفیر آن کشور را به عنوان اعضای انجمن سنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که تعداد ۱۱۳۰ عضو دارد و در روزهای پیش از درخواست ۸۵۰ عضو آن در تصمیم یکجانبه هیات مدیره انجمن به بهانه نپرداختن حق عضویت در شرایط کرونایی اخراج شده بودند. سفیر تونس در ایران اما با توجه به درخواست ملاقات با انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران ملاقات با اعضای هیات مدیره را می‌پذیرد.

یکی از اعضای هیات مدیره ایران پیشتر سابقه فعالیت گردشگری در مسیر تونس داشت و با اطلاع از وضعیت آن کشور در این ملاقات حاضر بود. سفیر تونس سرانجام به برگزاری فم‌تور آشناسازی فعالان گردشگری کشور و سفر آن‌ها به تونس پاسخ مثبت داد. اما نمی‌دانست که این سفر تنها قرار است با حضور دو عضو هیات مدیره این انجمن و یک عضو رسمی این انجمن برگزار شود.

همزمان با این موافقت، حرمت‌الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همراه مرتضی قربانی از فعالان پیشین مسیر گردشگری تونس در ایران و البته عضو سابق هواپیمایی آتا که به دلایلی از همکاری با این شرکت کناره گرفت و سعیدی یک عضو رسمی انجمن ایران و آژانس‌دار خود را برای سفر به تونس آماده کردند.

این سفر درست همزمان با بالا گرفتن صدای اعتراض اعضای خلع عضویت شده از عضویت در انجمن سنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران برگزار شد که اعضای هیات مدیره را متهم به تلاش برای برگزاری انتخابات مهندسی شده با برون راندن ۸۵۰ عضو دیگر می‌کردند.

بدین ترتیب رییس هیات مدیره و دبیر انجمن سنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همراه یک عضو رسمی این انجمن و آژانسدار عازم تونس شدند. تمام هزینه‌های این سفر برعهده وزارت گردشگری تونس بود و مسافران این فم‌تور ملزم به خرید بلیت سفر به تونس بودند. بلیط این پرواز بیش از ۱۶ میلیون تومان است که هنوز مشخص نیست آیا این هزینه از مبلغ ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی که علی‌اصغر مونسان وزیر سابق گردشگری به این انجمن بابت برگزاری فم‌تورهای آشناسازی اهداء کرد پرداخت شده یا از محل اعتباری که آژانس‌های گردشگری دارند بلیط با هزینه کمتر یا رایگان برای این سفر اختصاص یافته است. پرواز با هواپیمایی ترکیش ایر از مقصد تهران به استانبول و از آنجا به تونس انجام شده است.

اما دستاورد این سفر چه بود؟ صدای میراث اطلاع یافته است که قرار بود وزیر گردشگری تونس دیداری با این هیات سه نفره داشته باشد که روز دیدار رییس جمهور تونس وزیر گردشگری آن کشور را به مراسم دیدار با رییس‌جمهوری الجزایر که به تونس سفر کرده بود دعوت می کند و به جای وزیر یکی از مدیران کل وزارت گردشگری تونس با هیات سه فره ایرانی دیدار می‌کند تا هرچه مطرح می شود را در فرصت مناسب به وزیر گردشگری آن کشور منتقل کند.

هیات سه نفره تلاش کرد تا با رییس هواپیمایی دولتی تونس (تونس ایر) نیز دیدار داشته باشد که با در بسته مواجه شد و این دیدار نیز برای برقراری پرواز ایران – تونس برگزار نشد. دیدار دیگر اما با هواپیمای نوول ایر تونس هماهنگ شده بود که طرف مقابل پس از اصرار هیات سه نفره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران برای برقراری پرواز مستقیم بین ایران و تونس حاضر به ملاقات نشد. چون اصرار نوول ایر بر برنامه‌ریزی برای برقراری پروازهای چارتری از ایران به مقصد تونس متمرکز بود و بدین ترتیب دست هیات سه نفره انجمن صفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که به نمایندگی از آژانس های گردشگری کشور و در قالب اعضای هیات مدیره این انجمن به تونس سفر کرده بود خالی ماند.

براساس پیگیری‌های صدای میراث یکی دیگر از برنامه‌های رییس و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همراه عضو رسمی این انجمن و آژانسدار بازدید روزانه از ۱۵ هتل در ۴ شهر این کشور بود که هیات سه نفره را در قالب فم‌تور آشناسازی پذیرفته بودند. بازدیدهایی که به هیچ قرارداد یا تفاهمی منتج نشده است.

صدای میراث اطلاع یافته است که تنها مدیران کل استانی گردشگری در ۴ شهر تونس که میزبانی از هیات سه نفره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران را برعهده داشتند حاضر به ملاقات با این هیات شده‌اند که آن هم تنها به حرف و سخن گذاشته و هیچ توافقنامه و تفاهمی برای توسعه همکاری‌های گردشگری ایران و تونس دراین جلسات نیز به امضاء نرسیده است.

ملاقات دیگری که رییس و دبیر و عضو رسمی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران داشتند دیدار با چند شرکت گردشگری کشور تونس و سخنرانی و … بود که تنها دستاورد آن توزیع کارت ویزیت شخصی رییس و دبیر انجمن ایران با عنوان رسمی خود بین حاضرین بود و به هیچ توافق مکتوبی منتج نشده است.

تنها دیدار موفق این هیات سه نفره که به نمایندگی از آژانس‌های گردشگری ایران البته پس از اخراج ۸۵۰ عضو خود از این مجموعه داشته است، دیدار با محمدرضا شیبانی، سفیر سابق ایران در لبنان و سوریه و سفیر فعلی ایران در کشور تونس بود که هیات سه نفره را به صرف ناهار در سفارت ایران دعوت کرد. محمدرضا شیبانی در این دیدار اعلام کرده است که سفارت ایران در تونس حاضر است تلاش خود را برای برقراری مسیر گردشگری ایران و تونس آن هم در قالب تسریع در صدور ویزای تونس برای گردشگران ایرانی و چانه‌زنی برای کاهش قیمت این ویزا انجام دهد.

سفیر تونس در ایران نیز در دیداری که با رییس و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران داشته است به آن‌ها گفته است که در آینده گروهی از دفاتر خدمات گردشگری تونس را به ایران دعوت می کند تا این گروه بتواند با آژانس‌های گردشگری کشور برای برقراری مسیر گردشگری بین دو کشور به توافق برسد.

بازار گردشگری تونس در شرای فعلی برای فعالان گردشگری بازاری پرسود و فعال است. اما این که چرا در این شرایط انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در قالب تنها رییس و دبیر این انجمن و البته یک عضو دیگر این مجموعه در قالب آژانس‌دار بدون حضور تعداد بیشتری از فعالان صنعت گردشگری کشور در قالب فم تور آشناسازی از سفیر تونس در تهران اجازه سفر به آن کشور گرفته‌اند و با دست خالی از این سفر به تهران بازگشته‌اند سوال بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور است که رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و دبیر این انجمن که سابقه فعالیت در مسیر گردشگری تونس را داشته است باید به آن پاسخ دهند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید