دوشنبه, ۰۶ فروردین, ۱۴۰۳

سنندج با هزار دف و ارکستر فیلارمونیک شهر خلاق موسیقی جهان شد/ارزیاب‌های یونسکو پرونده شهر خلاق موسیقی

0 انتشار:

صدای میراث: سنندج هفته گذشته در فهرست شهرهای خلاق جهان در یونسکو به ثبت رسید. اما آنچه سنندج را در فهرست شهرهای خلاق یونسکو جهانی کرد نه آثار تاریخی این شهر، نه طبیعت زیبای آن به عنوان میراث طبیعی و نه روستاهای عجیب این خطه که موسیقی بود.

سنندج شهر خلاق موسیقی ایران در فهرست شهرهای خلاق جهان به یونسکو رسید و نوای آوازها و سنت سازهای سنندج، این شهر موسیقایی ایران را جهانی کرد.

پرونده ثبت جهانی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی از سوی شهرداری این شهر به یونسکو پیشنهاد شد و شهرداری سنندج توانست با همکاری بخش‌های دیگر پرونده ثبت جهانی این شهر را به مسئولیت اسعد اردلان تکمیل و به یونسکو ارسال کند.

برای جهانی شدن سنندج ۱۲ هزار ساعت کار شد

اما جزئیات پرونده ثبت جهانی سنندج در شبکه شهرهای خلاق یونسکو چه بود؟ حشمت‌الله صیدی شهردار سنندج به صدای میراث می‌گوید: از بهمن‌ماه سال ۹۶ که کاندیداتوری سنندج برای ثبت در شبکه شهرهای خلاق یونسکو آغاز شد، ۱۲ هزار ساعت کار کارشناسی برای ثبت جهانی این شهر صورت گرفت و انجمن موسیقی دانشگاه کردستان، اداره میراث فرهنگی و استاندار کردستان به همراه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان پیگیری خوبی برای به سامان رسیدن پرونده ثبت جهانی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی که پیشنهاد آن از سوی شهرداری سنندج به یونسکو ارایه شد انجام دادند.

شهردار سنندج با اشاره به دیدارهای متعدد با حجت‌الله ایوبی رییس کمیسیون ملی یونسکو در ایران به منظور برطرف شدن کاستی‌های پرونده ثبت جهانی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در شبکه شهرهای خلاق یونسکو گفت: پیش از این ثبت، اصفهان و رشت به عنوان شهرهای خلاق صنایع‌دستی و غذا در فهرست شهرهای خلاق یونسکو ثبت جهانی شده بودند و با اعلام جدید یونسکو و براساس راستی‌آزمایی‌های ارزیابان یونسکو، سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی و بندرعباس نیز به عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی انتخاب شدند و بدین ترتیب تعداد شهرهای ایران در شبکه شهرهای خلاق جهان در یونسکو به ۴ شهر رسید.

صیدی، با اشاره به ویژگی‌های شهر سنندج در موسیقی آیینی و سنتی ایران گفت: پرونده جهانی شدن این شهر به کمیسیون ملی یونسکو ارسال و پس از بررسی‌های صورت گرفته این پرونده به سازمان جهانی یونسکو ارسال شد.

به گفته شهردار سنندج مستنداتی که در پرونده ثبت جهانی این شهر در شبکه شهرهای خلاق یونسکو گنجانده شده بود شامل سابقه موسیقی در این شهر، رویدادهای موسیقایی و پیشینه موسیقی سنندج بود.

آنچه سنندج را شهر خلاق موسیقی جهان کرد

امین مرادی رییس حوزه هنری استان کردستان نیز در گفت‌وگو با صدای میراث جزئیات بیشتری از پرونده ثبت جهانی سنندج در شبکه شهرهای خلاق یونسکو ارایه کرد. او به صدای میراث گفت: سه عکس از سابقه و پیشینه موسیقی در شهر سنندج به همراه فیلم‌هایی از اجرای گروه هزاردف در خیابان‌ها و خانه‌های تاریخی سنندج نیز برای یونسکو ارسال شد.

به گفته او، ویدیویی از اجرای اکسترفیلارمونیک سنندج نیز ضمیمه پرونده ثبت جهانی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی برای ارسال به یونسکو شد و سرانجام نیز یونسکو موافقت خود را براساس مستندات موجود در پرونده و راستی‌آزمایی میدانی ارزیابان یونسکو از وضعیت شهر سنندج و نفوذ موسیقی در این شهر، اعلام کرد و شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در شبکه شهرهای خلاق یونسکو ثبت جهانی شد.

موسیقی در مناطق کردنشین ایران در زندگی روزمره مردم کردستان نفوذ دارد و ساکنان مناطق کردنشین ایران سبک‌های موسیقایی خاص خود در شادمانی و عزا و مناسبت‌ها را دارند. آیین‌های کردی ارتباط تنگاتنگ با موسیقی دارد و شاید به همین دلیل است که خطه کردستان به ویژه شهر سنندج خوانندگان و نوازندگان مطرح و مهمی را به موسیقی ایران و جهان عرضه کرده است. اساتید موسیقی کردستان نه تنها در ایران که توانسته‌اند در صحنه‌های جهانی نیز مطرح شوند. نمونه آن‌ها گروه بزرگ کامکارها با موسیقی کردی مختص به خود است که چند ماه پیش نیز وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور نام استاد بیژن کامکار را به دلیل فعالیت‌های انجام گرفته او و مهارت‌های نوازندگی ساز رباب و دف از سوی او، در فهرست گنجینه‌های زنده بشری به ثبت رساند. استاد کیهان کلهر نیز که اخیرا برنده جوایز بین‌المللی موسیقی شده و موسیقیدانان جهان او را در مهارت نواختن ساز کمانچه اعجوبه‌ای بینظیر خوانده‌اند، به همراه اساتید مطرح و بزرگ موسیقی کشور از خطه کردستان برخاسته‌اند و موسیقی قوم کرد در ایران را به جایگاه جهانی رساندند. به دلیل همین تلاش‌ها بود که اکنون یونسکو شهر سنندج مرکز استان کردستان را به عنوان شهر خلاق موسیقی در شبکه جهانی شهرهای خلاق خود به ثبت جهانی رساند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید