شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

سنندج و بندرعباس در شبکه شهرهای خلاق یونسکو جهانی شدند/سنندج شهر خلاق موسیقی و بندرعباس شهر خلاق صنایع‌دستی شدند

0 انتشار:

صدای میراث: شهرهای سنندج و بندرعباس در بررسی‌های دوسالانه یونسکو به شبکه شهرهای خلاق جهان افزوده شدند و بدین ترتیب تعداد شهرهای جهانی شده ایران در شهرهای خلاق یونسکو به ۴ شهر رسید. براساس انتخاب یونسکو، سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی و بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی در تولید صنایع‌دستی دریایی و حصیربافی به ثبت جهانی رسیدند.

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اعلام این خبر گفته است که پیوستن به شبکه شهرهای خلاق فرصتی تازه برای این شهرها است تا از تجربه‌های جهانی استفاده کنند و داشته‌های خود را به جهان بهتر معرفی کنند.

براساس اعلام کمیسیون ملی یونسکو به صدای میراث، ایوبی اعلام کرد: یکی از وظایف مهم کمیسیون ملی یونسکو در همه کشورها استفاده از ظرفیت‌های موجود در سازمان جهانی به نفع کشور خود و پیگیری منافع ملی است و براین اساس یکی از پروژه هایی که چند سال است در یونسکو مورد استقبال قرار گرفت، پیوستن به شبکه شهرهای خلاق و یادگیرنده است.

به گفته او، کشورهایی که موفق می‌شوند پرونده‌های کاملی را در این رابطه ارائه کنند و زیرساخت‌های خود را به حدی ارتقا دهند که به عنوان شهر خلاق جهانی شناخته شوند، اندک هستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو اعلام کرد: شهرهای خلاق جهانی می‌توانند داشته‌های خود را بهتر معرفی کنند و با ثبت جهانی آن‌ها می‌توان شاهد ارتقای رفت‌و آمدها و رونق گردشگری و استفاده از تجربیات جهانی و انتقال تجربیات به دیگر کشورها بود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقاد هستیم که بسیاری از شهرهای ما حرف‌های ناگفته بسیاری دارند و در بسیاری عرصه‌ها قابلیت جهانی شدن دارند. از اینرو در سال گذشته تلاش بسیار خوبی در کمیسیون ملی  انجام شد و در اتفاقی خوب و ارزشمند، ۴ شهر ایران به شبکه شهرهای یادگیرنده پیوستند که با حضور وزیر محترم علوم و رییس کمیسیون ملی یونسکو لوح این شهرها اهداء و پلاک‌کوبی برخی شهرهای یادگیرنده انجام شد.

ایوبی افزود: در ۷ عرصه شهرهای خلاق تعریف شده که ایران تاکنون دوشهر خلاق داشت. شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک و شهر اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی.

ایوبی ادامه داد: سال گذشته در کمیسیون ملی یونسکو با همکاری تحسین‌برانگیز وزارت کشور و سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها و همچنین تلاش‌های آقای جمالی‌نژاد ریاست این سازمان، از بین داوطلبان فراوان، پرونده ۴ شهر آماده و به یونسکو ارسال شد.

وی تصریح کرد: هر دو سال یکبار ۴ پرونده از طرف کشورها در یونسکو قابل طرح است و این پرونده‌ها با ویرایش نهایی کمیسیون و با همکاری دستگاه‌های مختلف به واحد مربوطه در یونسکو ارسال می‌شود.

به گفته او، در مهلت مقرر این پرونده‌ها از سوی کارشناسان کمیسیون ملی یونسکو ارزیابی و نقایص آن‌ها برطرف شد که ۳۰ اکتبر نتیجه کار کمیته‌های کارشناسی اعلام و دو شهر سنندج و بندرعباس به جمع شهرهای خلاق در شبکه شهرهای خلاق جهانی در یونسکو پیوستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: ۶۶ شهر در این ماراتن دوساله به شبکه شهرهای خلاق پیوستند که شهرهای بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی و سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی از سوی یونسکو تایید شدند.

ایوبی گفت: هر دو شهر شایسته و برازنده این نام هستند و خوشحالیم شهرهایی مورد توجه قرار گرفتند که کمتر دیده شده‌اند و سیاست ما نیز توجه بیشتر به این مناطق است.

او افزود: خوشحالیم که شهر سنندج سرآمد موسیقی است و به همین دلیل نیز شهر خلاق موسیقی در یونسکو شناخته شد و نغمه‌ها و آواهای کردهای عزیز ما با محوریت سنندج از این پس بهتر شنیده می‌شود.

وی یادآور شد: از ۲۴۶ شهری که امروز شهر خلاق هستند ۴ شهر به ایران تعلق دارد و از همین امروز کارمان را برای گرفتن دو سهمیه دیگر در دو سال آینده آغاز می‌کنیم.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اعلام کرد: به زودی دو شورای راهبری در کمیسیون ملی یونسکو در ایران تشکیل می شود که شورای شهرهای خلاق و یادگیرنده به منظور نظارت بر شهرهای خلاق و یادگیرنده تشکیل می‌شود تا شاهد ارتقای بیشتر این شهرها باشیم.

ایوبی توضیح داد: در دورانی هستیم که اهمیت شهرها بیشتر و بیشتر می شود و شهرداران گاه از روسای‌ جمهور برخی کشورها معروف‌تر هستند.

او گفت: در دورانی که جهان غرب با مفهوم شهر آشنا نبود و تمدن آن‌ها براساس قلعه‌ها بود، در ایران شهرهای بزرگ و سازمان یافته وجود داشت و اکنون امیدواریم در نظام اسلامی – ایرانی صدای شهرها و زندگی شهری ما و تجربه‌های موفق شهری از طریق یونسکو به دنیا برسد و از تجربه موفق کشورهای دیگر نیز استفاده کنیم.

ایوبی افزود: شهرداران و اعضای شورای شهر و مدیران شهری سنندج و بندرعباس توجه بسیاری به ثبت نام شهرهایشان در شبکه شهرهای خلاق یونسکو داشتند و اگر این توجه نبود، این مهم اتفاق نمی‌افتاد و مسئولیت مردم این شهرها از این پس بیشتر خواهد شد.

گفتنی است، شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند. شهرهایی که این شبکه را تشکیل دادند، برای رسیدن به هدفی مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند. قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه‌ در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی از دیگر اقدامات شهرهای خلاق جهانی است.

همچنین با پیوستن به شبکه شهرهای خلاق جهان در یونسکو، شهرها متعهد می‌شوند فعالیت‌های مثبت‌شان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و میان بخش‌های خصوصی و عمومی و جامعه مدنی ایجاد همکاری کنند.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاق صنایع‌دستی، هنرهای بومی، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می‌دهند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید