چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

سنگ‌نگاره‌های ۹ هزار ساله حیدره در خطر نابودی/جاده‌کشی بخشی از سنگ‌نگاره‌های باستانی را تخریب کرد

0 انتشار:

بیش از ۵۰ سنگ نگاره ارزشمند و نادر باستانی در کوهستان‌ها و اطراف روستای حیدره در استان همدان شناسایی شده‌اند که بخشی از آن‌ها به دلیل احداث جاده زیر تیغ لودرها رفتند و قطعه قطعه شدند. بخشی دیگر اما که در کوهستان مقابل جاده حیدره قرار دارند نیازمند توجه و حفاظت هستند.

به گزارش صدای میراث، احداث بخشی از جاده برگشت امامزاده کوه به روستای حیدره موجب از بین رفتن تعداد زیادی از سنگ‌نگاره‌های ۹ هزار ساله در مسیر جاده شده است.

مهمترین سنگ‌نگاره‌های همدان که طبق گفته کارشناسان قدمت آن‌ها به ۹ هزار سال می‌رسد و بیشتر نقوش آن‌ها براساس مشاهدات صدای میراث، نقش بز و درخت و در برخی دیگر نقش چلیپا دارد می‌تواند تبدیل به یک مسیر گردشگری در این استان شود، اما تاکنون سنگ‌نگاره‌های حیدره آنطور که باید مورد توجه و حتی حفاظت قرار نگرفته‌اند. براساس اطلاعات صدای میراث، هنوز نیز کارشناسان میراث فرهنگی استان همدان اقدام به ثبت یا مستندسازی سنگ‌نگاره‌های حیدره نکرده‌اند.

حدود ۳ سال پیش بود که فعالان میراث فرهنگی استان همدان موفق به کشف سنگ نگاره‌هایی با نقوش بز و درخت شدند. سنگ‌نگاره هایی که به گفته آن‌ها نمونه‌های مشابه آن، هم اکنون در تیمره و گلپایگان نیز وجود دارند.

سایت سنگ‌نگاره‌های حیدره در همدان به لحاظ تعداد بالا یکی از نادرترین سایت‌های سنگ‌نگاره‌ای این استان و حتی کشور است. باستان شناس‌هایی که از سنگ‌نگاره‌های حیدره بازدید کرده‌اند تایید کرده‌اند که سنگ‌نگاره‌های پراکنده در کوهستان‌ حیدره متعلق به دوره‌های پیش از تاریخ هستند.

مشاهدات خبرنگار صدای میراث همچنین مشخص کرده است که هم اکنون بیش از ۵۰ سنگ‌نگاره به صورت پراکنده در مسیر جاده برگشت امامزاده کوه به حیدره قرار دارند.
حسین زندی فعال میراث فرهنگی همدان که برای نخستین بار توانست سنگ‌نگاره‌های ۹ هزار ساله حیدره را کشف کند به صدای میراث گفته است که سایت تاریخی سنگ‌نگاره‌های حیدره ظرفیت تبدیل شدن به یک اکوموزه زنده را پس از ثبت، مستندنگاری و ساماندهی دارند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید